Tampere zamawia nowe tramwaje od Grupy Škoda. I wydłuża już eksploatowane
Grupa Škoda i Tampereen Raitiotie Oy podpisały kontrakt na dostawę siedmiu nowych tramwajów oraz ośmiu dodatkowych modułów do przedłużenia istniejących pojazdów w sieci tramwajowej miasta.
Kontrakt o wartości 70 milionów euro jest częścią opcji przewidzianej w pierwotnym zamówieniu i obejmuje również 10-letni pakiet pełnej obsługi serwisowej, który zapewni optymalną wydajność i niezawodność floty w długim okresie. Dostawa siedmiu tramwajów zostanie zrealizowana do połowy 2027 roku, natomiast instalacja modułów przedłużających zakończy się w lipcu 2028 roku.
Spis treści:
- Jakie konkretne korzyści dla mieszkańców Tampere przyniesie przedłużenie tramwajów z 37 do 47 metrów?
- W jaki sposób 10-letni pakiet pełnej obsługi serwisowej wpłynie na niezawodność i wydajność nowej floty tramwajowej w Tampere?
- Jak innowacyjne rozwiązania zastosowane w tramwajach Grupy Škoda pomagają dostosować pojazdy do wymagającego fińskiego klimatu?
Inwestycja w zrównoważony transport publiczny
„Tampere daje przykład miastom na całym świecie, inwestując w zrównoważone i efektywne rozwiązania transportu publicznego. Jesteśmy dumni z pogłębiania naszej współpracy z Tampereen Raitiotie Oy, opierając się na sukcesie tramwajów, które już funkcjonują w sieci. Naszym celem jest wspieranie wizji miasta za pomocą innowacyjnych rozwiązań, które zwiększają przepustowość i zapewniają pełną kompatybilność z istniejącą flotą. Ta współpraca pokazuje, jak inteligentny projekt i partnerstwo mogą zaspokoić potrzeby rozwijających się miast” – powiedział Jan Harder, prezes Regionu Zachód i Północ w Grupie Škoda.
„Zamówienie dłuższych tramwajów jest rozsądnym krokiem z punktu widzenia efektywności operacyjnej i obsługi pasażerów. Dłuższe pojazdy mają o ponad 30% większą pojemność pasażerską – mogą pomieścić do 345 osób w porównaniu do 264 w krótszych wersjach. Dzięki większej pojemności tramwaje mogą obsługiwać całą sieć z optymalnym interwałem co 7,5 minuty” – wyjaśnia Pekka Sirviö, dyrektor generalny Tampere Tramway Ltd.
Kontynuacja współpracy z Grupą Škoda
Tramwaje Grupy Škoda stały się już integralną częścią krajobrazu Tampere. Nowe zamówienie to rozwinięcie pierwotnego kontraktu z 2017 roku, w ramach którego Tampereen Raitiotie Oy miało opcję zakupu do 46 tramwajów. Dzięki najnowszej decyzji miasto otrzyma siedem dodatkowych tramwajów dwukierunkowych, co zwiększy ich łączną liczbę do 37. Te 37-metrowe pojazdy wyróżniają się w pełni niskopodłogową konstrukcją, skrętnymi wózkami dla bardziej płynnej jazdy oraz odpornymi na korozję materiałami, dostosowanymi do wymagającego fińskiego klimatu.
RozbudowA tramwajów
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie pasażerów Tampereen Raitiotie Oy zamówiła także osiem dodatkowych modułów, które pozwolą na przedłużenie długości istniejących tramwajów z 37 do 47 metrów. Po wcześniejszym zamówieniu modułów we wrześniu 2024 roku, łączna liczba przedłużonych tramwajów wzrośnie do 19 do połowy 2028 roku. Dłuższe pojazdy zwiększą pojemność pasażerską o ponad 30%, co pozwoli na efektywną obsługę wzrastającej liczby pasażerów przy jednoczesnym utrzymaniu pełnej zgodności z obecną flotą.
Grupa Škoda producent nowoczesnych rozwiązań transportowych, który od ponad 165 lat dostarcza innowacyjne pojazdy publicznego transportu. W ofercie firmy znajdują się tramwaje niskopodłogowe, jednostki pociągów podmiejskich, składy metra, autobusy elektryczne, trolejbusy oraz systemy sterowania i napędów dla środków transportu. Grupa zatrudnia 10 000 pracowników w zakładach w Czechach, Finlandii i Turcji oraz prowadzi działalność w Niemczech, Włoszech, Austrii, Belgii, Polsce, na Węgrzech i Ukrainie. W 2023 roku firma osiągnęła przychody w wysokości 1,382 miliarda euro.
Decyzja Tampere o rozbudowie swojej floty tramwajowej i zamówieniu modułów przedłużających pokazuje zaangażowanie miasta w rozwój zrównoważonego transportu. Współpraca z Grupą Škoda gwarantuje nowoczesne, wydajne i trwałe rozwiązania, które sprostają rosnącym wymaganiom miasta i jego mieszkańców. Dzięki tym inwestycjom Tampere zyskuje nie tylko lepszy transport publiczny, ale także wzmacnia swoją pozycję jako lidera w zakresie innowacji w mobilności miejskiej.
Komentarze