Sztokholm planuje zakup nowych lokomotyw dla metra. Ruszyły konsultacje rynkowe
Władze Regionu Sztokholm ogłosiły zapytanie o informacje (RFI) dotyczące planowanego zakupu czterech nowych lokomotyw do obsługi metra.
Jednostki mają być wykorzystywane do prac utrzymaniowych i infrastrukturalnych w stołecznym systemie podziemnej kolei miejskiej.
Rozkład jazdy:
- Jakie wymagania techniczne powinny spełniać nowe lokomotywy przeznaczone do prac utrzymaniowych w sztokholmskim metrze?
- W jaki sposób konsultacja rynkowa wpłynie na ostateczny kształt przyszłego przetargu?
- Czy Region Sztokholm planuje uwzględnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju i technologii niskoemisyjnych w przyszłym zamówieniu?
Celem – modernizacja zaplecza technicznego metra
Publiczna administracja transportowa Regionu Sztokholm, działająca w imieniu zarządu komunikacji (Trafiknämnden), ogłosiła wstępne ogłoszenie informacyjne w ramach przygotowań do przyszłego postępowania przetargowego. Ogłoszenie nie dotyczy jeszcze bezpośredniego zamówienia, ale ma na celu zgromadzenie informacji od potencjalnych dostawców i producentów taboru kolejowego.
Planowany zakup obejmuje cztery nowe lokomotywy, które będą wykorzystywane do celów utrzymania infrastruktury i realizacji projektów technicznych w systemie sztokholmskiego metra. Łączna szacunkowa wartość przyszłego zamówienia to aż 200 milionów koron szwedzkich (ok. 75 mln zł netto).
Producentów zaproszono do dialogu
Ogłoszenie RFI (Request for Information) zostało opublikowane 18 czerwca 2025 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i udostępnione w systemie zamówień publicznych Tendsign. Zainteresowani dostawcy mogą zapoznać się z wymaganiami technicznymi oraz pytaniami organizatora – a następnie udzielić odpowiedzi do 3 lipca 2025 r..
Zebrane dane i opinie posłużą do przygotowania specyfikacji przyszłego zamówienia. Region Sztokholm deklaruje otwartość na innowacyjne podejścia i technologie spełniające specyfikę miejskiego środowiska szynowego.
Przetarg dopiero przed nami
Konsultacja rynkowa nie jest jeszcze ogłoszeniem przetargowym – jej celem jest rozpoznanie możliwości dostawczych, kosztowych i technicznych na rynku. Kolejnym krokiem będzie formalne rozpoczęcie procedury przetargowej i publikacja dokumentów zamówienia. Cały proces prowadzony jest zgodnie z dyrektywą 2014/25/UE, regulującą zamówienia w sektorach użyteczności publicznej.
Nowe lokomotywy dla zielonego metra?
W kontekście rosnących oczekiwań dotyczących zrównoważonego rozwoju, energooszczędności i minimalizacji emisji hałasu, można spodziewać się, że w przetargu znajdą się wymagania dotyczące nowoczesnych napędów – być może hybrydowych lub opartych na technologiach zeroemisyjnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze