Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler Polska składa odwołanie w przetargu Tramwajów Warszawskich

infotram
24.03.2025 09:30
0 Komentarzy

Stadler Polska Sp. z o.o. złożył formalne odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w związku z postępowaniem przetargowym ogłoszonym przez Tramwaje Warszawskie na dostawę tramwajów niskopodłogowych.

Przedmiotem zastrzeżeń są wybrane kryteria oceny ofert zawarte w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), które – zdaniem Stadlera – naruszają zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne zarzuty wobec kryteriów oceny ofert podnosi Stadler w swoim odwołaniu?
  2. Dlaczego zdaniem Stadlera zastosowane przez Zamawiającego kryteria mogą ograniczać konkurencję w postępowaniu przetargowym?
  3. Jakie rozwiązania techniczne w konstrukcji tramwajów są preferowane według obecnych zapisów SWZ, a jakie są przez to deprecjonowane?
Przez ponad dwa miesiące można było głosować na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl na najważniejsze wydarzenie dotyczące komunikacji miejskiej w 2022 roku.  
Tramwaj Stadlera dla Krakowa

Przedmiot postępowania

Postępowanie, prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, dotyczy dostawy 20 tramwajów w ramach zamówienia podstawowego oraz opcji na dodatkowe 140 pojazdów. Oferta została opublikowana 27 stycznia 2025 roku w Dzienniku Urzędowym UE (nr 56652-2025).

Główne zarzuty Stadlera

W odwołaniu Stadler podnosi, że dwa konkretne kryteria techniczne w ocenie ofert:

  • Odległość pomiędzy pierwszymi drzwiami dwustrumieniowymi a czołem tramwaju, oraz
  • Rozwiązania drzwi pasażerskich

— zostały ukształtowane w sposób, który preferuje konkretne rozwiązania techniczne bez należytego uzasadnienia, co może wykluczyć z konkurencji część producentów tramwajów, w tym samego Stadlera. Kryteria te, według firmy, nie są związane z jakością świadczenia ani nie zapewniają najlepszego stosunku jakości do ceny.

Ograniczenie konkurencji

Stadler wskazuje, że przyjęte przez zamawiającego rozwiązania techniczne premiują konfigurację pojazdów pięcioczłonowych z 5 parami drzwi dwustrumieniowych, a jednocześnie deprecjonują rozwiązania z dodatkowymi drzwiami jednostrumieniowymi — mimo że te ostatnie zwiększają liczbę wyjść ewakuacyjnych i potencjalnie poprawiają bezpieczeństwo pasażerów.

Zgodnie z argumentacją Stadlera, wprowadzona punktacja skutkuje paradoksalną sytuacją, w której pojazd z większą liczbą drzwi (dwustrumieniowych i jednostrumieniowych łącznie) otrzymuje mniej punktów niż pojazd spełniający jedynie wymagane minimum.

Brak uzasadnienia ze strony zamawiającego

Firma zauważa, że Tramwaje Warszawskie nie przedstawiły wiarygodnych analiz ani danych eksploatacyjnych uzasadniających przyjęcie takich kryteriów. W opinii Stadlera, nie istnieją żadne obiektywne przesłanki techniczne, funkcjonalne ani bezpieczeństwa, które usprawiedliwiałyby takie preferencje.

Co więcej, firma wskazuje, że wielu operatorów tramwajowych w Polsce (Kraków, Wrocław, Częstochowa, Górny Śląsk) eksploatuje pojazdy z dodatkowymi drzwiami jednostrumieniowymi na przednim i tylnym końcu pojazdu — co nie zostało uznane przez tych przewoźników za zagrożenie bezpieczeństwa.

Wniosek i żądanie

Stadler wnosi o:

  • wykreślenie z SWZ dwóch wspomnianych kryteriów (16.1.3.5 i 16.1.3.6),
  • usunięcie odpowiadających im punktów z załącznika 5 SWZ,
  • redystrybucję ich wag punktowych na inne kryteria.

Firma podkreśla, że spełnia wszystkie warunki udziału w przetargu i w obecnym kształcie postępowania traci możliwość uczciwego konkurowania.

Odwołanie Stadlera w sprawie przetargu Tramwajów Warszawskich stanowi istotny sygnał o potencjalnych nieprawidłowościach w kształtowaniu kryteriów oceny ofert. Sprawa pokazuje, jak techniczne szczegóły mogą realnie wpłynąć na dostęp do zamówienia publicznego i ograniczać konkurencję — wbrew fundamentalnym zasadom Prawa zamówień publicznych.

Komentarze