Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler dostarczy 27 nowych tramwajów CITYLINK dla linii Regionaltangente West we Frankfurcie nad Menem

infotram
09.12.2025 11:30
0 Komentarzy

Nowe pojazdy zostaną przeznaczone do obsługi Regionaltangente West (RTW) – jednej z najważniejszych inwestycji transportowych w regionie Frankfurtu. Umowa obejmuje również długoterminową obsługę serwisową i utrzymanie taboru.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie zastosowanie dwusystemowych tramwajów CITYLINK na linii Regionaltangente West?
  2. W jaki sposób Stadler zamierza zapewnić kompatybilność pojazdów z trzema różnymi wysokościami peronów obsługiwanych przez RTW?
  3. Czy trzydziestoletni kontrakt na utrzymanie taboru może wpłynąć na większą niezawodność i niższe koszty eksploatacyjne w długiej perspektywie?

Nowo opracowane tramwaje dostosowane do RTW

Zamówienie obejmuje 27 pojazdów CITYLINK, które Stadler opracowuje specjalnie z myślą o wymaganiach RTW. Będą to pojazdy dwusystemowe, zdolne do poruszania się zarówno po liniach kolejowych, jak i tramwajowych. Takie rozwiązanie umożliwia łączenie ruchu miejskiego i regionalnego bez konieczności przesiadek, co znacząco podniesie komfort podróżnych.

Każdy z tramwajów będzie miał około 50 metrów długości i zaoferuje miejsce dla ok. 360 pasażerów. Kluczową cechą nowych CITYLINK-ów jest możliwość zapewnienia pełnej dostępności — nawet przy różnej wysokości peronów. RTW będzie obsługiwać perony Deutsche Bahn o wysokości 76 i 96 cm oraz własne perony o wysokości 80 cm, co wymaga zaawansowanej technologii wejść i wyjść z pojazdu.

Terminy dostaw i rozpoczęcia eksploatacji

Pierwsze trzy pojazdy, przeznaczone do testów i procesu dopuszczenia do eksploatacji, mają zostać dostarczone jesienią 2028 roku. Pozostałe tramwaje będą sukcesywnie przekazywane, tak aby cała flota była gotowa jesienią 2030 roku.

Zgodnie z obecnymi planami pełne uruchomienie Regionaltangente West ma nastąpić wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2030 roku.

Citylink dla Frankfurtu
Citylink dla Frankfurtu/wiz. Stadler

Kontrakt obejmujący 30-letnie utrzymanie

Umowa między fahma a Stadlerem nie ogranicza się jedynie do dostawy pojazdów. Zakłada ona również trzydziestoletni okres utrzymania technicznego, regularnych przeglądów oraz zapewnienia części zamiennych. Stadler zastosuje w projekcie sprawdzoną platformę CITYLINK, zoptymalizowaną do pracy w warunkach ruchu mieszanego — miejskiego i regionalnego.

Wypowiedzi przedstawicieli RMV i Stadlera

Prof. Knut Ringat, dyrektor zarządzający RMV oraz jednocześnie prezes spółki fahma, podkreślił znaczenie zamówienia dla całego projektu RTW:

„Przyznanie kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów jest kolejnym decydującym krokiem w kierunku ukończenia Regionaltangente West. Nie tylko trzy główne odcinki RTW są już w budowie, ale zapadła również decyzja dotycząca taboru. Oznacza to, że najważniejsze fundamenty pełnego uruchomienia linii pod koniec 2030 roku zostały teraz położone.”

Z kolei Iñigo Parra, prezes Stadler Division Spain, zwrócił uwagę na innowacyjność projektu:

„Cieszymy się, że otrzymaliśmy to zamówienie i że fahma oraz RMV obdarzyły nas zaufaniem, powierzając nam budowę oraz utrzymanie pojazdów dla RTW. To wyjątkowy projekt, który wymaga nowych rozwiązań, na przykład w zakresie dostępności przy różnych wysokościach peronów. Z radością zrealizujemy kolejne pojazdy dwusystemowe, umożliwiające pasażerom podróżowanie bez przesiadek, co zwiększa atrakcyjność transportu publicznego. Zespół Stadlera jest bardzo doświadczony, zmotywowany i zrealizuje projekt zgodnie z harmonogramem.”

Komentarze