Spersonalizowane lokomotywy Stadler dla paryskiego metra
Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP), operator paryskiego metra, zamawia dwanaście lokomotyw od firmy Stadler.
Nowe pojazdy będą napędzane bateriami, co podkreśla zaangażowanie Stadlera w dostarczanie zrównoważonych i elastycznych rozwiązań. Lokomotywy te będą wykorzystywane do obsługi, konserwacji i napraw na całej sieci RATP, a ich wprowadzenie do użytku pasażerskiego zaplanowano na 2027 rok.
Spis treści:
- Jakie cechy techniczne nowych lokomotyw Stadlera umożliwiają im pracę na wszystkich liniach paryskiego metra, zarówno tych z tradycyjnymi stalowymi kołami, jak i tych z gumowymi oponami?
- W jaki sposób lokomotywy RATP będą zasilane na placach budowy, gdzie szyna zasilająca jest wyłączona?
- Jakie korzyści dla konserwacji infrastruktury paryskiego metra ma przynieść wprowadzenie nowych lokomotyw od Stadlera?
Jedna lokomotywa na wszystkie linie
To pierwszy raz, kiedy RATP zamawia pojazdy od Stadlera. Umowa ramowa podpisana z RATP przewiduje również opcję zakupu dwóch dodatkowych lokomotyw. Lokomotywy te będą wykorzystywane do prac serwisowych, konserwacyjnych i naprawczych na infrastrukturze paryskiego metra, które obejmuje około 245 kilometrów torów.
Nowe lokomotywy są częścią projektu RATP mającego na celu usprawnienie konserwacji infrastruktury metra. Zastąpią dotychczasowe pojazdy, które pełnią podobne funkcje, a ich wprowadzenie zaplanowano na 2027 rok. Lokomotywy, wyposażone w cztery osie, mają długość 15 metrów i automatyczne sprzęgi, umożliwiające jazdę w podwójnym trakcie. Przystosowane są do standardowego rozstawu torów, a także do ostrych zakrętów, które charakteryzują sieć paryskiego metra. Lokomotywy będą mogły obsługiwać wszystkie 14 linii, zarówno te, na których kursują tradycyjne pociągi na stalowych kołach, jak i te, na których jeżdżą pojazdy z gumowymi oponami (Pneu-Metro).
Wydajny napęd bateryjno-elektryczny
Lokomotywy RATP będą wykorzystywane do ciągnięcia ciężkich pociągów roboczych na place budowy w sieci metra. Są one dopuszczone do jazdy równolegle z regularnym ruchem metra, jak również na trasach bez maszynistów. W trybie pojedynczym lokomotywa może holować około 120 ton, natomiast w podwójnym do 240 ton.
Te nowoczesne pojazdy wyróżniają się elastycznością, niskimi kosztami utrzymania oraz przyjaznością dla środowiska. Ich wysoki poziom redundancji oznacza, że są nie tylko bardzo bezpieczne, ale również niezawodne, co ma kluczowe znaczenie podczas pracy w tunelach, równolegle z ruchem metra oraz na placach budowy. Lokomotywy te mogą być zasilane zarówno z baterii trakcyjnych, jak i pantografu. Podczas normalnej eksploatacji energię dostarcza szyna zasilająca o napięciu 750 V. Na placach budowy, gdzie ta szyna jest wyłączona, lokomotywy korzystają z baterii trakcyjnych, które są ładowane podczas normalnej jazdy.
Niezawodna organizacja konserwacji
RATP to trzeci co do wielkości operator transportu miejskiego na świecie, obsługujący 11 milionów pasażerów dziennie. „Jesteśmy bardzo dumni, że zdobyliśmy zaufanie RATP i że nasza technologia zrobiła na nich wrażenie” – mówi Christian König, Zastępca Szefa Sprzedaży i Marketingu w Stadler. „Dzięki naszym innowacyjnym, spersonalizowanym lokomotywom możliwa będzie wydajna i zrównoważona konserwacja, co przyczyni się do unowocześnienia infrastruktury paryskiego metra.”
Stadler współpracuje także z innymi operatorami kolejowymi we Francji. Lokomotywy takie jak EuroDual, Euro4001 i Euro6000, produkowane w fabryce Stadlera w Walencji, z powodzeniem wykorzystywane są przez operatorów sektora kolejowego we Francji, Belgii i Hiszpanii.
Wprowadzenie nowych, spersonalizowanych lokomotyw Stadlera to krok w stronę modernizacji i zrównoważonego rozwoju paryskiego metra. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, RATP będzie mogło jeszcze efektywniej dbać o infrastrukturę sieci, a jednocześnie zmniejszać negatywny wpływ na środowisko.
Komentarze