Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris wygrywa bój o Poznań

infotram
23.12.2009 00:10
0 Komentarzy
W ubiegły czwartek poznański Sąd Okręgowy oddalił skargę PESA S.A., która w związku z rozstrzygnięciem przetargu na 40 niskopodłogowych tramwajów, pozwała MPK Poznań. PESA kwestionowała zgodność tramwaju oferowanego przez spółkę Solaris z przepisami normującymi zasady budowy tramwajów. PESA zarzucała Solarisowi, że skrajne drzwi jego tramwaju są węższe, niż przewidują normy. Argumentacja to oparta została na ofercie Solarisa, zaproponowanej w przetargu dla Szczecina. Podobno bydgoski producent zmierzył też tramwaj zaprezentowany na targach TRAKO w Gdańsku. Nie mógł natomiast podeprzeć się szczegółami oferty złożonej w poznańskim przetargu, bo Solaris je utajnił. Wnioski, które zostały złożone w postępowaniu zmierzają do tego, by unieważnić umowę – mówił PAP reprezentujący producenta Jakub Dobrzyński. Przypomnijmy, iż przetarg na dostawę 40 niskopodłogowców dla poznańskiego MPK wygrał właśnie Solaris. Strony podpisały w listopadzie br. umowę, której wartość to 342 mln zł. Mimo, iż najtańszą ofertę w przetargu złożyła PESA, wybrany został, ze względu na rozwiązania techniczne, Solaris. Skarga sądowa była kolejnym etapem walki PESY o stolicę Wielkopolski. Pierwszym, zakończonym także niepowodzeniem, był protest oddalony przez Krajową Izbę Odwoławczą.
Wizualizacja Solarisa Tramino dla MPK Poznań
Czwartkowa decyzja jest prawomocna. Sąd oddalił skargę PESY w całości, uznając ją za bezzasadną. W całej procedurze przetargowej, na każdym etapie przetargu wszelkie instytucje kontrolujące nigdy nie dopatrzyły się najdrobniejszych uchybień. Umiejętność przegrywania jest sporą sztuką i tej sztuki, zdaje się, PESA nie posiadła –powiedziała PAP Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań. Teraz już zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby Poznań mógł zakupić tramwaje Solarisa. Jak już wspomnieliśmy ma ich być 40 i zostaną dostarczone przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku. To pierwszy kontrakt Solarisa na dostawę pojazdów szynowych. Wkrótce mają pojawić się następne. W rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus&Coach zapowiedział, iż firma chce produkować 50 tramwajów rocznie, których odbiorcami mają być nie tylko przewoźnicy w Polsce, ale również poza granicami naszego kraju. Krzysztof Olszewski wspomina o Francji i Niemczech. Nie wiadomo na razie o jakich konkretnie przewoźników europejskich chodzi –przetargi nie zostały jeszcze ogłoszone.   
Prototypowy wagon Solarisa

Solaris Tramino LF 32 to pełna nazwa czterdziestu w pełni niskopodłogowych tramwajów jakie firma Solaris Bus &Coach S.A. dostarczy do poznańskiego MPK. Tramwaje o długości 31,96m oraz 2,4 m szerokości, będą pięcioczłonowe i jednoprzestrzenne. Poznańskie Solarisy Tramino, wyposażone w klimatyzację, zabiorą na pokład do 229 pasażerów. Pojazdy będą posiadać sześć drzwi, z czego cztery podwójne o szerokości 1500 mm oraz dwoje drzwi pojedynczych o szerokości 750 mm każde. Wysokość podłogi tramwaju nad torowiskiem w obrębie drzwi to zaledwie 350 mm. Solarisy Tramino będą napędzane czterema silnikami trakcyjnymi, każdy o niezależnym zasilaniu.         

Komentarze