Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris: Coraz bardziej umacniamy się segmencie tramwajowym

infotram
29.10.2014 15:52
0 Komentarzy
O tramwajach Solarisa rozmawiamy ze Zbigniewem Palenicą, członkiem zarządu Soalris Bus&Coach, odpowiedzialnym m.in. za transport szynowy.
Zbigniew Palenica
InfoTram: Jak sprawują się tramwaje Solarisa w Jenie?
Zbigniew Palenica: Mieliśmy okazję spotkać się na targach InnoTrans z przedstawicielami Jeny, którzy przekazali nam, że Tramino Jena sprawują się bardzo dobrze. Operator poinformował nas także, że planuje dalszą odnowę taboru tramwajowego. Dobre doświadczenia z eksploatacji Tramino są przyczynkiem do tego, żeby nie tylko myśleć o modernizacji starszego taboru, ale także o zakupach nowego.
InfoTram: Solaris jest faworytem?
Zbigniew Palenica: Cieszymy się, że Tramino w Jenie dobrze funkcjonują. Mamy tam swój własny serwis, chcielibyśmy powiększyć liczbę tramwajów. Jeżeli jednak klient postanowić kupić nowe pojazdy, to odbędzie się to w drodze otwartego przetargu.
InfoTram: Jaki jest następny tramwaj z rodziny Solarisa –Tramino Brunszwik?
Zbigniew Palenica: Wszyscy zauważają, że tramwaj jest bardzo wyrazisty. Był przygotowywany przy ścisłej współpracy z klientem. Muszę szczerze powiedzieć, że na targach w Berlinie nie słyszałem negatywnych opinii na temat tego tramwaju. Spotkałem się natomiast z  bardzo pozytywnymi opiniami na temat jego wyjątkowej „kastomizacji”. W tej chwili kompletujemy dokumenty związane z homologacją i już wkrótce pojazdy zgodnie z harmonogramem wyjadą na torowiska w Brunszwiku.
InfoTram: Wspomniał Pan o elektrobusach w Brunszwiku. Mamy tam technologię PRIMOVE. Czy Pana zdaniem można ją będzie na szerszą skalę wykorzystać w tramwajach?
Zbigniew Palenica: PRIMOVE Bombardiera powstał, jako system zasilania właśnie tramwajów, po to, żeby nie budować sieci trakcyjnej. Technologia została rozwinięta, stąd też jej pojawienie się w autobusach. Równie dobrze może spisywać się w systemach autobusowych, jak i tramwajowych. Mamy ją już w Brunszwiku, za chwilę pojawi się w Berlinie.

Tramino Brunszwik na InnoTransTramino Brunszwik na InnoTransTramino Brunszwik na InnoTrans

InfoTram: Nie możemy zatem wykluczyć, że w przyszłości Tramino będą korzystać z technologii PRIMOVE?
Zbigniew Palenica: Jeśli znajdzie się klient, który będzie szukał i potrzebował takiej technologii na pewno się do tego przymierzymy. Popatrzmy na Rygę. Dostarczamy tam 175 autobusów i 125 trolejbusów z modułem, dzięki któremu pojazd może jechać bez sieci trakcyjnej. Przedstawiciele tego miasta byli pozytywnie zaskoczeni naszym projektem dla Hamburga –autobusem na ogniwo wodorowe. Zastanawiali się skąd taki pomysł Solarisa. Był to wynik współpracy z klientem i reakcja na jego zapotrzebowanie. Podobnie może być z PRIMOVE.
InfoTram: Jak wyglądają perspektywy tramwajowe Solarisa?
Zbigniew Palenica: Coraz bardziej umacniamy się w tym segmencie. Naszym pierwszym kontraktem była dostawa 45 Tramino dla Poznania. Wskaźnik sprawności tych pojazdów nieustannie utrzymuje się znacznie powyżej wymaganych 95% gotowości technicznej. Drugi projekt to Jena. Całkiem nowa technologia, a do tego pierwsze polskie tramwaje na rynku niemieckim. Cały projekt udało się przeprowadzić bardzo sprawnie. Szczególnie szybko udało się uzyskać homologację. Dokumenty otrzymaliśmy szybciej niż wielkie, uznane koncerny w podobnych zamówieniach. Współpraca z niemieckimi urzędami certyfikacyjnymi wymusiła rozwój Solarisa. To było dla nas nowe doświadczenie, które teraz wykorzystujemy w Brunszwiku. Posiadamy od dłuższego czasu certyfikację IRIS, mamy też certyfikację na dostawy komponentów dla Deutsche Bahn. Robimy produkty dobrej jakości i dzięki temu możemy ubiegać się o kolejne zamówienia. Nasza fabryka w Środzie Wielkopolskiej jest elastyczna, a te zdolności, które mamy w tramwajach możemy wykorzystywać przy produkcji autobusów. Nasi pracownicy mogą być przesuwani między procesami produkcyjnymi, co jeszcze potęguje podniesienie naszej jakości. Mamy też bardzo doświadczoną kadrę.
InfoTram: Co z kolejnymi kontraktami?
Zbigniew Palenica: Realizujemy zamówienie dla Brunszwiku, potem Olsztyn. Nie jest tajemnicą, że startujemy w przetargu na dostawę 41 tramwajów dla Lipska. Wstępna oferta została przyjęta, zostaliśmy zaproszeni do złożenia oferty końcowej, rozstrzygnięcie powinno zapaść do końca roku.
InfoTram: Jak Pan ocenia szanse na dostawę tramwajów dla niemieckiej stolicy? W Berlinie mamy przecież sporo autobusów Solarisa.
Zbigniew Palenica: Skoro udało nam się podpisać umowę na budowę linii elektrycznego autobusu w Berlinie, jesteśmy liderem tego projektu, to jestem bardzo optymistycznie nastawiony do tematu tramwajów w niemieckiej stolicy. Będąc na InnoTrans jechałem autobusem marki Solaris z 2005 roku i pojazd był naprawdę w bardzo dobrej kondycji. To dobra rekomendacja naszej firmy. Rozmawiałem z osobami odpowiedzialnymi za tramwaje w Berlinie. Bardzo pozytywnie oceniali Tramino dla Brunszwiku, pokazane na InnoTrans.   
InfoTram: Solaris będzie nadal próbował na rynku niemieckim?
Zbigniew Palenica: Nie tylko. Tam, gdzie będzie zapotrzebowanie na naszą technologię i będzie możliwość zaproponowania produktu dostosowanego do potrzeb klienta, tam będziemy startować. Na pewno chcemy unikać sytuacji, w których musielibyśmy sprzedać pojazdy niskie jakościowo za bardzo niską cenę.
InfoTram: Czyli nie za wszelką cenę?
Zbigniew Palenica: Nie za wszelką cenę. Podstawowa różnica między przetargiem w Polsce a Niemczech jest taka, że Niemcy najpierw wybierają firmy, które mogą zrealizować zamówienie. Do przetargu nie może podejść każdy, np. firma z użyczonym doświadczeniem czy referencjami. Takie sytuacje się nie zdarzają.
InfoTram: Rynek czeski?
Zbigniew Palenica: Jest także rynkiem specyficznym. Tam było szereg małych firm, specjalizujących się w modernizacjach tramwajów. Jedynym producentem, który oferował nowe tramwaje jest nasz konkurent, ale i zarazem partner, czyli Skoda. Jeżeli będziemy mieli okazję na dostarczenie tam tramwajów, na pewno z niej skorzystamy.
InfoTram: To bardziej szczegółowo. Czy Solaris był zainteresowany przetargiem w Ostrawie?
Zbigniew Palenica: W Ostrawie około 80% taboru to Solarisy. To wystarczy za cały komentarz. Technologia jest znana, decyzje zapadną wkrótce.
InfoTram: Francja?
Zbigniew Palenica: W tej chwili przez naszą spółkę Solaris France sondujemy rynek pod kątem autobusów elektrycznych i hybrydowych. Jeśli chodzi o tramwaje, to w tej chwili prowadzimy rozpoznanie rynku.
InfoTram: Co z metrem?
Zbigniew Palenica: To nie jest tak, że za wszelką cenę chcemy być globalnym koncernem, który produkuje wszystko. Na pewno w najbliższym czasie będziemy dalej rozwijać tramwaje. W przyszłości nie wykluczam jednak innych projektów, także przy współpracy z partnerami.
InfoTram: Czyli możliwa jest współpraca z innymi producentami?
Zbigniew Palenica: Patrząc na trolejbusy, gdzie współpracujemy z wieloma producentami, widzimy, że Solaris jest bardzo otwarty. Podobnie przy autobusach elektrycznych.
InfoTram: Pojazdy kolejowe?
Zbigniew Palenica: Na razie raczej nie. To jest inny typ pojazdów. Na dzień dzisiejszy możliwa jest współpraca przy budowie komponentów. Wspominałam już, że mamy certyfikację Deutsche Bahn. Do takiego projektu trzeba się przygotować i podchodzić do niego stopniowo.
InfoTram: To wróćmy jeszcze do tramwajów. Kolejny projekt to Olsztyn. Na jakim etapie jest obecnie?
Zbigniew Palenica: Wiemy od klienta z Olsztyna, że wszystkie inwestycje infrastrukturalne są przygotowywane. Projekt zostanie na pewno zrealizowany. W drugiej połowie przyszłego roku będziemy mieli bardzo ciekawy system z wyjątkowym pojazdem. Tramino Olsztyn będzie uwzględniał wszystkie najlepsze cechy, jakie mają Tramino Jena i Tramino Brunszwik. Tramwaj jest na etapie testów wytrzymałościowych, zatem fizyczny proces produkcji został już rozpoczęty.
InfoTram: Czy w Polsce jest miejsce dla trzech, czterech producentów tramwajów? Jest PESA, Solaris, o tramwajach myślą cały czas Newag i Modertrans?
Zbigniew Palenica: Popatrzmy na rynek autobusowy w Polsce. Mamy tam sześciu producentów i dla każdego jest miejsce. Czterech dostawców taboru tramwajowego to nie jest żaden problem, tym bardziej, że także w Polsce wagony muszą być już skrojone na potrzeby danego przewoźnika. Nie ma mowy o rutynie. My też jesteśmy gotowi zaoferować tramwaj dobrany do specyfiki danego miasta, a ponadto możemy zaoferować, niejako w pakiecie, autobusy elektryczne. Cały zestaw dla ekologicznej komunikacji miejskiej. Rynek polski jest duży i nadal będzie się rozwijał. Poza Gliwicami mamy cały czas do czynienia z rozbudową poszczególnych sieci. Wraz z tym rozwojem będą szły zamówienia na tramwaje. Tabor wymaga wymiany w większości polskich miast, które dziś mają sieci tramwajowe. Nawet te mniejsze miasta planują rozwój komunikacji tramwajowej.
InfoTram: Czy doświadczenie autobusowe nadal pomaga przy sprzedaży tramwajów?
Zbigniew Palenica: Na pewno. Przykład Poznania, Jeny i Brunszwiku pokazuje, że zaufanie zbudowane przy dostawach autobusów można wykorzystać również na rynku tramwajów.

Komentarze