Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sofia jak Warszawa. Z metrem od Skody

infotram
01.10.2025 17:30
0 Komentarzy

1 października 2025 roku Škoda Group zaprezentowała w Pilźnie czterowagonowy pociąg metra przeznaczony dla Sofii. Jest to pierwszy z ośmiu nowoczesnych składów zamówionych przez bułgarskiego operatora Metropoliten EAD.

Kontrakt opiewa na kwotę blisko 66 mln euro i realizowany jest w zakładach w Pilźnie i Ostrawie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie funkcje i udogodnienia oferują nowe pociągi metra dla pasażerów w Sofii?
  2. W jaki sposób Škoda Group dostosowała projekt pociągów do specyfiki bułgarskiej stolicy?
  3. Jakie znaczenie dla mieszkańców Sofii ma modernizacja taboru metra w kontekście zrównoważonego rozwoju miasta?

Postęp zgodnie z planem

Jak podkreślił Zdeněk Sváta, członek zarządu i COO Škoda Group, projekt przebiega zgodnie z harmonogramem – pierwszy skład zostanie przetransportowany do Sofii w listopadzie, a całość zamówienia ma zostać zrealizowana w pierwszej połowie 2026 roku.

„Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do modernizacji transportu publicznego w Sofii, zapewniając pasażerom większy komfort i pojemność” – zaznaczył.

Komfort i bezpieczeństwo pasażerów

Nowe składy, o długości 80 metrów, będą dostosowane do specyfiki sofijskiego metra, które częściowo kursuje nad ziemią. Pociągi wyposażone zostaną w wydajne systemy klimatyzacji, dwie przestrzenie dla osób poruszających się na wózkach oraz cztery szerokie drzwi po każdej stronie wagonu, co zapewni szybki przepływ pasażerów. Zastosowane rozwiązania obejmują również automatyczny system kontroli prędkości, silniki asynchroniczne trójfazowe oraz hamowanie rekuperacyjne, które pozwoli odzyskiwać energię i ograniczać ślad węglowy.

Nowoczesna technologia i ekologia

Pociągi osiągną maksymalną prędkość 90 km/h i będą mogły przewozić ponad 580 pasażerów, z czego około 120 na miejscach siedzących. Wnętrza zaprojektowano tak, by spełniały najnowsze standardy energooszczędności i komfortu. Zastosowano m.in. oświetlenie LED, tapicerkę wykonaną z materiałów z recyklingu oraz przestrzeń dla rowerów elektrycznych. Dzięki temu nowe składy wpisują się w strategię zrównoważonej mobilności miasta.

Metro w Sofii – kręgosłup transportu publicznego

System metra w Sofii działa od 1998 roku i jest jednym z najmłodszych w Europie. Dziś obejmuje cztery linie, ponad 52 km torów i 50 stacji, obsługując codziennie około 400 tys. pasażerów. Nowe składy Škoda Group będą kursować głównie na liniach 1, 2 i 4, skracając odstępy między kursami i zwiększając komfort podróży.

Komentarze