Škoda liczy na sukces w warszawskim przetargu na dostawę nowych tramwajów
Warszawa jest w trakcie największego od lat przetargu na zakup taboru tramwajowego, obejmującego dostawę nawet 160 niskopodłogowych tramwajów.
Wystartowały w nim dwie zagraniczne firmy: Škoda Group z Czech oraz Hyundai Rotem z Korei Południowej. Choć oferty znacząco przekraczają budżet Tramwajów Warszawskich, czeski producent pozostaje optymistyczny.
Rozkład jazdy:
- Jakie cechy techniczne oferowanych przez Škodę tramwajów mają stanowić przewagę konkurencyjną w warszawskim przetargu?
- W jaki sposób Škoda Group planuje rozwijać współpracę z polskimi firmami w zakresie produkcji i serwisowania taboru?
- Co oznacza dla postępowania fakt, że obie złożone oferty znacząco przekraczają budżet Tramwajów Warszawskich na zamówienie podstawowe?
Konkurencyjna oferta
W rozmowie z InfoTram.pl Zbynek Drugda, dyrektor ds. sprzedaży Škoda Group, ocenia, że firma złożyła dobrą ofertę.
– „Na tym etapie nie chciałbym komentować szczegółów przetargu, bo ocena ofert jeszcze się nie zakończyła.
Złożona oferta jest konkurencyjna pod względem technicznym.
– „Technicznie zaoferowaliśmy najlepsze pojazdy jakie mamy, które są wygodne np. pod względem energooszczędności, niskego poziomu hałasu i bezpieczeństwa. Decyzja leży teraz po stronie zamawiającego” – zaznaczył Drugda.
Współpraca z polskimi firmami
Przedstawiciel Škody Group podkreślił, że firma od lat rozwija współpracę z polskimi przedsiębiorstwami i dąży do zwiększenia udziału polskich podzespołów w swoich pojazdach.
– „Podchodzimy do tego w dwóch głównych kierunkach. Pierwszy to komponenty montowane w tramwaju – współpracujemy z polskimi firmami przy systemach informacji pasażerskiej, przetwornicach, siedzeniach pasażerskich i innych podzespołach. Drugi kierunek to serwisowanie. Już teraz współpracujemy z kilkoma polskimi podmiotami i chcielibyśmy to kontynuować” – wyjaśnił.
Zdaniem Drugdy, takie partnerstwa przynoszą korzyści obu stronom – Škoda Group zyskuje lokalne wsparcie techniczne, a polskie firmy dostęp do nowoczesnych technologii i europejskiego rynku taborowego.
Serwis jako kluczowy element przetargu
W przetargu na warszawskie tramwaje istotnym elementem jest nie tylko dostawa nowych pojazdów, ale także ich utrzymanie i serwisowanie.
– „Każdy przetarg obejmuje serwisowanie – przynajmniej podstawowe, gwarancyjne. Coraz częściej jednak zamawiający oczekują rozszerzenia tej gwarancji lub różnych poziomów utrzymania. To bardzo popularne rozwiązanie, szczególnie w Polsce i dlatego planujemy zbudować w Polsce centrum kompetencji” – powiedział Zbynek Drugda, zwracając uwagę, że takie podejście zapewnia lepszą trwałość i niezawodność pojazdów w długiej perspektywie.
Szczegóły przetargu Tramwajów Warszawskich
Postępowanie Tramwajów Warszawskich prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego. Umowa ma charakter ramowy i obejmuje dwa zakresy:
- Zakres podstawowy: dostawę 20 wieloczłonowych, jednokierunkowych tramwajów wraz z pakietem wyposażenia, dokumentacją techniczną, licencjami, pakietem naprawczym i eksploatacyjnym oraz szkoleniami i naprawami powypadkowymi w okresie gwarancji.
- Prawo opcji: możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 140 tramwajów, w tym 44 jednokierunkowe (typ 1) i 96 dwukierunkowych (typ 2).
W przetargu złożono dwie oferty:
- Škoda Group a.s. – łączna wartość: 4 950 134 613 zł brutto, z czego zamówienie podstawowe wyceniono na 578 483 820 zł.
- Hyundai Rotem Company – łączna wartość: 5 749 617 258,48 zł brutto, a zamówienie podstawowe na 714 565 977,27 zł.
Budżet Tramwajów Warszawskich na realizację zamówienia podstawowego wynosi 427 234 350 zł brutto, co oznacza, że obie oferty przekraczają założoną kwotę – odpowiednio o ponad 151 mln zł (Škoda) i 287 mln zł (Hyundai).
Co dalej z postępowaniem?
Zbynek Drugda zaznaczył, że postępowanie jest jeszcze w toku, a decyzje zapadną w kolejnych tygodniach.
– „Zobaczymy, jak przetarg będzie się rozwijał. Każdy, kto zna jego przebieg, wie, że czeka nas jeszcze jeden etap” – powiedział.
Škoda Group, mimo konkurencji, nie ukrywa ambicji zdobycia zamówienia na nowe tramwaje dla Warszawy, które – jak podkreśla spółka – mogłyby powstać przy szerokim udziale polskich dostawców i serwisów. Przypomnijmy, że w przeszłości producent dostarczył już składy metra dla Warszawy, a także tramwaje dla Wrocławia.







Komentarze