Škoda Group zaprezentowała pierwszy zmodernizowany tramwaj M31 w Goteborgu
28 listopada 2025 r. Škoda Group oficjalnie zaprezentowała w Goteborgu pierwszy w pełni zmodernizowany tramwaj M31 przygotowany dla operatora Västtrafik.
Po zakończeniu pełnej certyfikacji i serii testów eksploatacyjnych pojazd zabrał na pokład pierwszych pasażerów, co stanowi ważny krok w realizacji szeroko zakrojonego programu modernizacyjnego. Göteborgs Spårvägar rozpoczął już wprowadzanie tramwaju do regularnej obsługi, a kolejne jednostki przechodzą modernizację w zakładzie Škoda Group w Ostrawie.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze elementy techniczne zostały zastąpione lub unowocześnione w pierwszym zmodernizowanym tramwaju M31 dla Goteborga?
- Dlaczego Västtrafik zdecydował się na modernizację istniejącej floty zamiast zakupu nowych tramwajów?
- Jakie korzyści dla pasażerów oraz motorniczych ma przynieść modernizacja 79 tramwajów M31 realizowana przez Škoda Group?
Milowy krok w projekcie modernizacji
„Zobaczenie pierwszego zmodernizowanego M31 tutaj, w Goteborgu, gotowego do służby, to powód do dumy dla naszych zespołów. Oznacza to istotny krok w poprawie transportu publicznego w mieście. Razem dostarczamy wyższy komfort, dłuższą żywotność i większą niezawodność dla pasażerów” – podkreślił Martin Bednarz, dyrektor zakładu produkcyjnego Škoda Group.
Program obejmuje modernizację aż 79 tramwajów M31, wyprodukowanych pierwotnie w latach 80. Celem jest wydłużenie ich eksploatacji o minimum 15 lat, a jednocześnie znacząca poprawa komfortu, niezawodności i warunków pracy.
Kompleksowe unowocześnienie pojazdów
Modernizacja obejmuje pełną przebudowę nadwozia i wnętrza. Pojazdy otrzymują odświeżony design dostosowany do aktualnego wyglądu goteborskiej floty, nowe tapicerki siedzeń, lepsze oświetlenie oraz unowocześnione systemy ogrzewania i klimatyzacji. Przebudowana została także rampa do wsiadania, co poprawia dostępność dla osób o ograniczonej mobilności.
Szeroki zakres prac objął też najważniejsze systemy techniczne – m.in. nowy elektrohydrauliczny układ hamulcowy oraz nowe napędy drzwi, zastępujące dotychczasowe pneumatyczne. Kabina motorniczego została przeprojektowana w sposób bardziej ergonomiczny i zapewniający lepszą widoczność, wyposażona w nowoczesne pulpity i systemy sterowania.
Lepsze warunki dla pasażerów i motorniczych
„Inwestujemy w przyszłość tramwajów, dając 79 pojazdom M31 pełną modernizację – niemal wszystko jest nowe. Zmiany we wzornictwie, większy komfort oraz nowoczesna kabina sprawiają, że te lubiane przez mieszkańców tramwaje będą mogły służyć jeszcze przez wiele lat. To duży krok dla pasażerów i dla motorniczych” – powiedziała Sara Ihrlund, szefowa działu usług i dostaw taboru szynowego w Västtrafik.
Zrównoważony rozwój i mniejszy wpływ na środowisko
Odnowienie istniejącej floty, zamiast zakupu nowych pojazdów, jest strategiczną decyzją na rzecz zrównoważonego transportu miejskiego. Modernizacja ogranicza zużycie materiałów, redukuje ślad środowiskowy i jednocześnie pozwala utrzymać charakterystyczny element miejskiego krajobrazu Goteborga.
Kolejne tramwaje są już w trakcie przebudowy, a dostawy będą kontynuowane w nadchodzących latach, aż cały tabor zostanie zmodernizowany w zakładzie Škoda Group w Ostrawie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze