Škoda Group wyposaży wrocławskie tramwaje w zaawansowany system antykolizyjny
Firma Škoda Group, we współpracy z polskim przedsiębiorstwem SAATZ oraz miejskim operatorem komunikacji MPK Wrocław, rozpoczęła projekt modernizacji 31 tramwajów Škoda 19T, które zostaną wyposażone w zaawansowany system antykolizyjny ACS (Anti-Collision System).
Pojazdy te kursują po stolicy Dolnego Śląska od 2006 roku. Wdrożenie systemu ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu miejskim, ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz wsparcie rozwoju inteligentnych miast i technologii autonomicznego transportu.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega działanie systemu antykolizyjnego ACS, który zostanie zamontowany w tramwajach MPK Wrocław?
- Jakie korzyści dla pasażerów i motorniczych przyniesie wdrożenie nowej technologii opracowanej przez Škoda Group?
- W jaki sposób współpraca Škoda Group, SAATZ i MPK Wrocław wpisuje się w rozwój inteligentnego i bezpiecznego transportu miejskiego?
Nowa technologia w służbie bezpieczeństwa
System ACS opracowany przez Škodę to jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa transportu szynowego. Łączy technologię LiDAR, kamery oraz lokalizację z wykorzystaniem map HD i odometrii, tworząc swoisty „wirtualny tunel” przed tramwajem, który wykrywa w czasie rzeczywistym zarówno statyczne, jak i dynamiczne przeszkody.
LiDAR skanuje otoczenie w odległości do 100 metrów, jednostka IMU zapewnia dokładne dopasowanie do profilu torowiska, a kamera ADAS dostarcza szczegółowego obrazu 2D. W przypadku zagrożenia system wcześnie ostrzega motorniczego, a gdy to konieczne, automatycznie uruchamia hamowanie awaryjne.
Wrocław w gronie miast stawiających na innowacje
– „Projekt realizowany we Wrocławiu pokazuje, że nasza technologia znajduje zastosowanie w całym spektrum rozwiązań transportowych. System antykolizyjny to kluczowy krok w kierunku transportu wykorzystującego elementy autonomicznej jazdy. Dzięki tej inwestycji Wrocław dołącza do miast, które wykorzystują najnowsze technologie w celu zwiększenia bezpieczeństwa tramwajów” – powiedział Jan Hušák, dyrektor techniczny ds. rozwiązań cyfrowych w Škoda Group.
Z kolei Witold Woźny, prezes MPK Wrocław, podkreślił, że bezpieczeństwo pasażerów i pieszych to absolutny priorytet operatora:
– „Inwestowanie w nowe technologie wspomagające motorniczych jest naturalnym kierunkiem rozwoju. Wyposażenie tramwajów Škoda 19T w system ACS to przełomowy krok, który zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży, a jednocześnie wesprze naszych pracowników w codziennej pracy” – zaznaczył.
Polska współpraca technologiczna
W projekcie kluczową rolę odgrywa polska firma SAATZ, specjalizująca się w naprawach i modernizacjach tramwajów.
– „Jako przedsiębiorstwo posiadające duże doświadczenie w modernizacji taboru wiemy, jak istotne są rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo. System ACS opracowany przez Škoda Digital to skuteczne i nowoczesne narzędzie. Cieszymy się, że to właśnie my wdrażamy je w tramwajach MPK Wrocław” – powiedział Jarosław Lazurko, prezes SAATZ.
Dodał, że opracowane wspólnie ze specjalistami Škoda Digital rozwiązania montażowe zapewnią prawidłowe działanie systemu, a zmodernizowane pojazdy będą dzięki temu bezkolizyjne i zachowają swoją sprawność na dłużej.
Doświadczenie i innowacje Škody
System ACS jest jednym z flagowych produktów cyfrowego ekosystemu Škoda Group, obejmującego również automatyzację pracy zajezdni i cyfryzację zarządzania taborem. To rozwiązanie nie wymaga budowy nowych pojazdów – można je zainstalować w już eksploatowanym taborze i w dowolnym momencie zaktualizować.
Technologia została wcześniej z powodzeniem wdrożona w Tampere (Finlandia) i Ołomuńcu (Czechy), a wkrótce trafi także do Pragi, Bergamo oraz niemieckiego operatora rnv.
Tramwaje jako mobilne centra danych
Škoda Group rozwija również koncepcję tramwajów jako mobilnych centrów danych, które w czasie rzeczywistym monitorują swój stan techniczny, zużycie energii, lokalizację oraz liczbę pasażerów. Dane te przesyłane są do centralnych systemów zarządzania, co umożliwia predykcyjne utrzymanie taboru, minimalizację przestojów oraz efektywne planowanie pracy floty.
Połączenie sprzętu, oprogramowania i sztucznej inteligencji to, według Škody, przyszłość transportu miejskiego – bezpieczniejszego, bardziej niezawodnego i przyjaznego środowisku.
Škoda Group – europejski lider innowacji transportowych
Škoda Group to producent kompleksowych rozwiązań dla transportu publicznego, oferujący m.in. niskopodłogowe tramwaje, pociągi podmiejskie, metro, trolejbusy i autobusy elektryczne, a także systemy sterowania i napędu. Firma zatrudnia około 10 000 pracowników w Czechach, Finlandii i Turcji oraz prowadzi działalność w Niemczech, Włoszech, Austrii, Belgii, Polsce, na Węgrzech i w Ukrainie.
W 2024 roku Grupa osiągnęła przychody w wysokości 1,36 mld euro i EBITDA na poziomie 62 mln euro. Należy do PPF Group, międzynarodowego holdingu działającego w 25 krajach na czterech kontynentach, zatrudniającego 45 000 osób i posiadającego aktywa o wartości 41,7 mld euro.
Wrocław, inwestując we współpracę z Škodą, staje się jednym z pierwszych miast w Polsce, które wprowadza tak zaawansowany system bezpieczeństwa w tramwajach, łącząc nowoczesną technologię z troską o bezpieczeństwo pasażerów i rozwój inteligentnej mobilności miejskiej.
Komentarze