Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Škoda dostarczy do Mainz nawet do 30 nowych tramwajów

infotram
23.05.2025 12:30
0 Komentarzy

20 maja 2025 roku podpisano umowę pomiędzy operatorem komunikacyjnym Mainzer Verkehrsgesellschaft mbH (MVG) a firmą Škoda Transportation na dostawę nowych tramwajów.

Kontrakt obejmuje 22 pojazdy podstawowe z opcją na kolejne 8, co daje łącznie do 30 tramwajów dla systemu miejskiego w Moguncji. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cechy techniczne muszą spełniać tramwaje zamówione przez operatora MVG w Moguncji?
  2. Jakie były kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu i która firma została jego zwycięzcą?
  3. Jakie znaczenie ma to zamówienie dla Škoda Transportation i jak wpisuje się ono w szerszą strategię rozwoju MVG?

Mainz stawia na czeskie tramwaje

Mainzerskie postępowanie, ogłoszone w trybie negocjacyjnym z uprzednią publikacją zaproszenia do ubiegania się o zamówienie, wystartowało z początkiem 2024 roku i miało na celu modernizację i rozbudowę floty tramwajowej MVG. Przedmiotem zamówienia są elektryczne tramwaje przegubowe dwukierunkowe, przeznaczone zarówno do zastąpienia wyeksploatowanych jednostek, jak i do obsługi planowanego rozwoju sieci.

Zamówienie obejmuje pojazdy o długości maksymalnej 45 metrów, z rozstawem kół 1000 mm i możliwością pokonywania łuków o promieniu od 17 metrów oraz wzniesień do 10%. Jednym z najważniejszych wymogów było zapewnienie co najmniej 70% powierzchni bezstopniowo dostępnej dla pasażerów stojących, jak również co najmniej 10 par drzwi po każdej stronie pojazdu z bezprogowym dostępem do strefy pasażerskiej.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła symboliczne 0,01 EUR, co sugeruje, że pełna wartość umowy może zostać ujawniona dopiero po realizacji pierwszych pojazdów lub zawarta została w innej dokumentacji finansowej operatora.

W przetargu złożono cztery oferty, wszystkie drogą elektroniczną, w tym trzy od firm z Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Ostatecznie, jako najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez Škoda Transportation, która otrzymała zamówienie na podstawie kryteriów przetargowych, w których znaczenie miały:

✅ Cena – 75%
✅ Jakość – 25%

Umowa została podpisana 20 maja 2025 roku, a zgodnie z dokumentacją przetargową, realizacja obejmie lata 2025–2031, co daje czas na dostarczenie pojazdów w elastycznym harmonogramie, dostosowanym do inwestycji w infrastrukturę tramwajową w Moguncji.

Naszym zdaniem:

Nowe tramwaje to kolejny krok w kierunku rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego w regionie. Dla Škoda Transportation to ważny kontrakt na rynku niemieckim, gdzie czeski producent coraz mocniej konkuruje z lokalnymi dostawcami, jak Siemens czy Stadler. Wcześniejsze kontrakty tego typu zawierane były m.in. z Bonn, Cottbus i Mannheim. MVG, jako operator systemu tramwajowego w stolicy Nadrenii-Palatynatu, sukcesywnie wymienia flotę, inwestując w pojazdy o wyższej pojemności i lepszym dostosowaniu do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Link do SWZ: https://www.deutsches-ausschreibungsblatt.de

Komentarze