Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Segedyn: Pesa wygrywa przetarg na dziewięć tramwajów?

infotram
30.07.2009 14:31
0 Komentarzy

Jak informują agencje Hírszerző i MTI oraz gazeta ekonomiczna Menedzsment Fórum, dwie firmy zgłosiły się na powtórzony przez południowo-węgierski Segedyn (Szeged) przetarg na zakup dziewięciu nowoczesnych niskopodłogowych składów tramwajowych. Jednym z nich jest bydgoska PESA, a drugim czeska grupa INEKON.
Jak podkreślił Tamás Susányi, dyrektor segedyńskiej firmy komunalnej Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft, której powierzono wykonanie tej inwestycji rozbudowy sieci trolejbusowo-tramwajowej miasta: bydgoska firma przysłała bardzo tanią, a więc dogodną ofertę. Pesa za 16 mln €podjęła się dostaw, co przy obecnym kursie forinta wynosi 4,3 mld forintów, podczas kiedy w swoim wcześniejszym, unieważnionym przetargu, Pesa oferowała swoje tramwaje za 5,3 mld forintów. Czeska grupa Inekon podejmuje się za 20,6 mln dostawę dziewięciu niskopodłogowych przegubowych zespołów tramwajowych. Jak oznajmił dyr Tamás Susányi: w rozpatrzeniu zgłoszeń przetargowych oceniają nie tylko cenę, ale także dane techniczne. Należy do tego nie tylko zużycie energii elektrycznej czy trwałość konstrukcyjna pojazdów, ale także łatwa obsługa.
Prawdopodobnie Segedyn wezwie obu konkursantów do uzupełnienia danych i prawdopodobnie w połowie sierpnia ogłoszą wynik tego przetargu. O ile zajdzie potrzeba dokonania poważniejszych uzupełnień nadesłanych danych, ogłoszenie wyniku może jednak przeciągnąć się.
Liczący 167 039 mieszkańców i leżący na obszarze 280,84 km²Segedyn w kwietniu tego roku oznajmił dokonanie inwestycji rozbudowy sieci tramwajowej i trolejbusowej wartości 30 mld forintów, którego 86% kosztów pokryje ze źródeł unijnych. Do 2011 Segedyn zbuduje jedną nową linię tramwajową oraz jedną z ruchliwych linii autobusowych przekształci w trolejbusową, a w interesie zwiększenia przepustowości, gruntownej przebudowie ulega linia tramwajowa nr 1 łącząca dworzec główny MÁV z dworcem kolejowym Szeged-Rókus. Segedyn obecnie posiada 4 linie tramwajowe i 4 linie trolejbusowe. Do segedyńskiej inwestycji tramwajowo-trolejbusowej należy rozbudowa remiz trolejbusowych i tramwajowych miejskich zakładów komunikacyjnych Szegedi Közlekedési Társaság (SzKT) oraz zakupienie dziesięciu nowych trolejbusów.
W maju ogłoszono nieważnym wcześniejszy przetarg, na który 11 firm zakupiło wydrukowane jego szczegóły, z tego jedynie cztery firmy wniosły swoje prace konkursowe, ale tylko jedno zgłoszenie było ważne ze względów technicznych. Ale ponieważ konkursant ten znacznie przekroczył określoną przez miasto górną granicę cenową, samorząd miasta zmuszony został przetarg unieważnić. Nowy przetarg rozpisano z tymi samymi warunkami technicznymi, ale na podstawie zezwolenia otrzymanego od kompetentnego urzędu –Narodowej Agencji Rozwoju (Nemzeti Fejlesztési Ügynökség), rozpisano go już w €w interesie wykluczenia przykrych zmian kursowych związanych ze zmianami notowania forinta w stosunku do €. Z zupełnie podobnych zresztą przyczyn został unieważniony podobny przetarg liczącego 205 084 mieszkańców i leżącego na obszarze 461,65 km²wschodnio-węgierskiego Debreczyna (Debrecen).

Komentarze