Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszyła budowa tramwajów 52T dla Pragi. Kiedy zobaczymy efekty?

infotram
19.06.2024 13:45
0 Komentarzy

W halach produkcyjnych Grupy Škoda na terenie Pilzna odbyło się wypalanie części blaszanych, z których stopniowo producent zacznie spawać nadwozie pierwszego nowego tramwaju dla Pragi.

W ten sposób rozpoczęła się produkcja tramwajów Škoda ForCity Plus Praha 52T. Poprzedziły to prace zespołów projektowych Grupy Škoda i Dopravní podniku hl. Miasta Praga (DPP), efektem czego jest ukończenie ostatecznego projektu pojazdu i dokumentacji produkcyjnej tramwaju 52T dla Pragi.

Spis treści:

  1. Gdzie rozpoczęła się produkcja tramwajów Škoda ForCity Plus Praha 52T?
  2. Ile tramwajów zostanie wyprodukowanych na potrzeby testów i homologacji?
  3. Kiedy planowane jest dostarczenie pierwszego gotowego tramwaju 52T do Pragi?
W halach produkcyjnych Grupy Škoda na terenie Pilzna odbyło się wypalanie części blaszanych, z których stopniowo producent zacznie spawać nadwozie pierwszego nowego tramwaju dla Pragi.
Tramwaj 52T dla DPP/wiz. DPP

Na początek trzy tramwaje

Na potrzeby testów i homologacji w pierwszej kolejności wyprodukowane zostaną trzy tramwaje. Następnie rozpocznie się produkcja seryjna.

„To pierwszy krok na długiej drodze do produkcji nowych tramwajów dla Pragi. Choć włożyliśmy już w projekt tysiące godzin pracy w ramach jego technicznego przygotowania – od rysunków po rozwój technologii – możemy teraz stopniowo zacząć zbierać owoce naszej pracy, kiedy już zaczną rodzić się nowe tramwaje. Wierzę, że dzięki umiejętnościom naszych pracowników, wieloletniemu doświadczeniu w branży i know-how wszystko pójdzie zgodnie z planem” – mówi Tomáš Ignačák, Wiceprezes Zarządu Grupy Škoda.

Kolejnym ważnym kamieniem milowym w produkcji tramwajów będzie pierwsze zespawane i pomalowane nadwozie, które będzie mogło przejść niezbędne testy. Według harmonogramu produkcji powinno to nastąpić w trzecim kwartale tego roku. Następnie w gotowych zabudowach technicy montują izolację, okna, kompletne wyposażenie techniczne wraz z całym okablowaniem, następnie poszczególne elementy wnętrza, montują też drzwi i inne niezbędne elementy takie jak system informacji zgodnie z dokumentacją produkcyjną.

W halach produkcyjnych Grupy Škoda na terenie Pilzna odbyło się wypalanie części blaszanych, z których stopniowo producent zacznie spawać nadwozie pierwszego nowego tramwaju dla Pragi.
Tramwaj 52T dla DPP/foto: DPP

„Wraz z rekordowym rozwojem linii tramwajowych i planowanym ukończeniem remontu układu tramwajowego, w parze idzie także rozwój taboru DPP. Na podstawie wyniku otwartego przetargu Praga może pozyskać nawet 200 nowoczesnych wagonów 52T, z czego pierwszych 20 będzie dostępnych już pod koniec 2025 roku. Nowe wagony tramwajowe będą na najwyższym poziomie technologicznym. Są to tramwaje w 100% niskopodłogowe, bez jednego stopnia. Dla większego komfortu pasażerów zamontowana zostanie klimatyzacja na ekologiczny płyn chłodzący, oszczędne będzie także oświetlenie LED wewnątrz i na zewnątrz. Dodatkowo tramwaje będą bardzo ciche, dzięki czemu nie będą przeszkadzać w mieście. Dzięki inteligentnemu systemowi antykolizyjnemu zadbamy także o bezpieczeństwo innych użytkowników dróg, zwłaszcza pieszych” – mówi Zdeněk Hřib, I Zastępca Prezydenta Pragi i przewodniczący rady nadzorczej DPP .

„Zgodnie z harmonogramem produkcyjnym dostawy pierwszego gotowego tramwaju 52T do Pragi spodziewamy się na początku 2025 roku. Potem możliwe będzie rozpoczęcie testów i homologacji tego typu pojazdu na infrastrukturze w Pradze. W pierwszej połowie 2025 roku w stolicy powinny pojawić się jeszcze dwa pojazdy 52T, które również zostaną wykorzystane do homologacji, ale w pierwszej fazie jednak bez pasażerów. Zgodnie z umową spodziewamy się dostawy wszystkich pierwszych 20 tramwajów 52T do grudnia 2025 roku” – mówi Jan Šurovský, członek zarządu i dyrektor techniczny DPP.

W halach produkcyjnych Grupy Škoda na terenie Pilzna odbyło się wypalanie części blaszanych, z których stopniowo producent zacznie spawać nadwozie pierwszego nowego tramwaju dla Pragi.
Tramwaj 52T dla DPP/foto: DPP

Ostateczne oblicze tramwaju 52T dla Pragi

Od czasu oficjalnej prezentacji tramwajów 52T w styczniu br., przy udziale projektantów, dopracowano kolorystykę pojazdów. Tramwaje będą miały jednolitą malaturę PID, jednakże w porównaniu do formy zaprezentowanej w styczniu wprowadzono drobne poprawki w szerokości i rozmieszczeniu kolorowych pasów na pojeździe, głównie w odniesieniu do zespołów technologicznych i części zamiennych pojazdu . Ponadto zespoły projektowe Grupy Škoda i DPP, które spotykały się regularnie co tydzień w dni kontroli, sfinalizowały także elementy oświetlenia wnętrza, ostateczne umiejscowienie przycisków sterujących, formę wykładziny podłogowej, system informacyjny, a także wyposażenie i ergonomię stanowiska pracy motorniczego. Uruchomienie próbne i homologacja nowego typu pojazdu wiosną 2025 roku może wiązać się z koniecznością dostrojenia np. oprogramowania czy drobnych szczegółów. Korekty te zostaną w logiczny sposób odzwierciedlone również w produkcji seryjnej.

Nowe tramwaje zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o ruchu praskim, zwłaszcza w rozdrobnionym historycznym centrum. Tramwaj 52T ma konstrukcję pięcioczłonową i porusza się na czterech wózkach, z czego dwa zewnętrzne są całkowicie obrotowe, a dwa wewnętrzne częściowo obrotowe. Dzięki temu przedział tramwajowy jest przestronny i na długości 32 metrów będzie oferował 70 miejsc siedzących (większość w kierunku jazdy) i 173 miejsca stojące. Kolejnym ważnym faktem jest to, że wnętrze tramwaju jest w 100% niskopodłogowe. O komfort pasażerów zadba klimatyzacja w całym wagonie oraz sześć dużych ekranów informacyjnych. Tramwaj wyposażony jest w szereg zaawansowanych nowoczesnych technologii, takich jak system zliczania pasażerów, hamowanie regeneracyjne oraz predykcyjny system antykolizyjny bezpieczeństwa.

Komentarze