Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszył proces ws. olsztyńskiej linii tramwajowej

infotram
27.09.2016 07:02
0 Komentarzy

Proces dot. budowylinii tramwajowych w Olsztynie rozpoczął się w poniedziałek przed miejscowymsądem okręgowym. Hiszpańska spółka zarzuca gminie, że ta bezpodstawniewypowiedziała jej umowę na budowę; gmina odpowiada, że firma nie była w staniezrealizować inwestycji.

Proces dotyczy budowy od podstaw linii tramwajowych wOlsztynie. Na tę inwestycję komunikacyjną gmina uzyskała dofinansowanie unijne.Hiszpańska spółka FCC Construccion nie dokończyła budowy linii tramwajowych,ponieważ gmina Olsztyn wypowiedziała jej umowę na realizację projektu i budowy.Linie tramwajowe, zajezdnie oraz związane z inwestycją przebudowy ulicdokończyły inne firmy, wyłonione w kolejnych przetargach.

Hiszpańska spółka ponad rok temu wnosząc do sądu pozewprzeciw gminie o zapłatę 322 mln zł, zarzuciła jej, że ta zwlekała zzatwierdzaniem koncepcji projektowych dla kolejnych etapów inwestycji lubodmawiała zaakceptowania projektów. Z kolei gmina, odpowiadając na zarzuty,wskazała, że spółka mimo monitów i własnych deklaracji nie robiła postępów wpracach budowlanych. Pół roku temu gmina Olsztyn wniosła do sądu pozew wzajemnyprzeciw hiszpańskiej spółce, w której wskazała, że FCC wprowadziło ją w błąd,twierdząc, iż jest w stanie sprawnie, prawidłowo i szybko zaprojektować, a następniezrealizować inwestycję.

W poniedziałek podczas pierwszej rozprawy sąd okręgowy wOlsztynie wysłuchał stron, które przedstawiły swoje stanowiska.

Pełnomocnik hiszpańskiej firmy mec. Michał Drwal podkreślił,że w toku postępowania przed sądem będzie wykazywał, że „zaistniało szeregokoliczności, za które spółka hiszpańska nie ponosi odpowiedzialności, którespowodowały, że proces inwestycyjny trwał dłużej niż pierwotniezakładano”. „Inwestycja była realizowana w formule +zaprojektuj izbuduj+, zadaniem było sporządzenie wraz z gminą projektu robót budowlanych iwybudowanie tego, co zaprojektowano” – podkreślił mec. Drwal.

Dodał, że projektowanie znacznie się opóźniało, ponieważgmina zmieniała oczekiwania. „Będziemy wykazywać, że nie ma racji gmina,która twierdzi, że opóźnienia były zawinione przez spółkę, albo że wynikało toze słabej organizacji czy braku profesjonalizmu FCC Construccion. Wykażemy, żezatrudnieni byli fachowcy – polscy inżynierowie z dużym doświadczeniem, takżelokalni specjaliści z Olsztyna znający miejscowe warunki” – wyjaśniłpełnomocnik FCC Construccion.

Pełnomocnik gminy mec. Marcin Skromak zaznaczył, że”gmina Olsztyn odstąpiła od kontraktu z hiszpańską spółką głównie z tegopowodu, iż FCC Construccion, mając całkowicie nieskrępowaną możliwośćprowadzenia robót na różnych odcinkach i dysponując zezwoleniami, robótbudowlanych nie prowadziła, łamała własne deklaracje począwszy od menedżeraprojektu aż pod dyrektora zarządzającego na Europę Środkową i Wschodnią, co doilości zaangażowanego personelu i sprzętu oraz postępów w pracachbudowlanych” – podkreślił pełnomocnik gminy.

Wskazał, że po dwóch latach od rozpoczęcia kontraktu wartośćwykonanych projektów i przeprowadzonych przez FCC prac wynosił około 15 mln zł,gdy tymczasem spółka deklarowała, iż jest w stanie wykonać roboty za 25 mln złmiesięcznie.

„Nie jest prawdą, że gmina nie współpracowała czyutrudniała inwestycję, wykażemy, że gmina ułatwiała i wykonywała szeregczynności ponadstandardowych, by pomóc roboty wykonać” – podkreśliłpełnomocnik gminy.

Proces odroczono do następnego poniedziałku. Wówczas sądbędzie rozpoznawał kwestię, jakie było faktyczne zaangażowanie wykonawcy naplacu budowy.

Akta sprawy liczą 15 tys. stron. Strony postępowaniazgłosiły chęć przesłuchania kilkudziesięciu świadków.

Od grudnia ub. roku mieszkańcy Olsztyna mogą korzystać znowo wprowadzonego środka transportu publicznego – tramwajów, które jeżdżą natrzech liniach łączących południowe dzielnice miasta z dworcem kolejowym,Starym Miastem i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim. Budowę linii tramwajowychdokończyły inne firmy, po tym jak z placu budowy zeszła FCC Construccion.

Budowa linii tramwajowych była częścią projektu usprawnieniakomunikacji miejskiej, w ramach którego zbudowano też pasy jezdni przeznaczonewyłącznie dla autobusów miejskich i zaprojektowano inteligentny systemsterowania ruchem ulicznym. Koszt całej inwestycji sięga 497 mln zł, z czegoponad 350 mln zł to dofinansowanie unijne.


Komentarze