Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rusza przebudowa mostu Chrobrego i budowa trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka. Zmiany w komunikacji

infotram
23.10.2025 11:30
0 Komentarzy

Od poniedziałku, 3 listopada 2025 roku, w Poznaniu rozpocznie się zasadnicza część przebudowy mostu Chrobrego oraz budowa nowej trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Ratajczaka.

Obie inwestycje będą miały duży wpływ na organizację ruchu i funkcjonowanie transportu publicznego w mieście. Jak zapowiada Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM), zmiany obejmą liczne linie tramwajowe i autobusowe, a prace potrwają do 2028 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jak przebudowa mostu Chrobrego i budowa nowej trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka wpłyną na funkcjonowanie komunikacji publicznej w Poznaniu?
  2. Jakie zmiany tras i nowe linie tramwajowe oraz autobusowe zostaną wprowadzone od 3 listopada w związku z rozpoczęciem inwestycji?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów i miasta przyniesie zakończenie prac planowane na 2028 rok?

Przebudowa mostu Chrobrego

Rozpoczynające się prace przy moście Chrobrego całkowicie wykluczą możliwość kursowania tramwajów tzw. trasą katedralną, czyli między Śródką a Garbarami. Dotychczasowa przeprawa zostanie zdemontowana, a w jej miejscu powstaną nowe mosty tramwajowe i drogowe. ZTM informuje, że przygotowania do tej inwestycji trwały od ubiegłego roku, a część wcześniejszych prac została celowo skoordynowana z budową nowej trasy na ul. Ratajczaka.

Z dniem 3 listopada zamknięty zostanie przejazd dla tramwajów od Garbar do Śródki, co wymusi wprowadzenie objazdów i zmian w układzie linii tramwajowych.

Prace etapami i autobus zastępczy T7

Aby utrzymać komunikację w centrum miasta, przebudowa torowisk została podzielona na dwa etapy.

W pierwszym etapie (potrwa około dwóch tygodni) prowadzone będą remonty torowiska na placu Wielkopolskim, co uniemożliwi przejazd tramwajów od placu Gwarnego do przystanku Małe Garbary. W tym czasie kursować będzie autobus zastępczy T7, który połączy rondo Śródka z Aleją Marcinkowskiego (nawrót przy ul. Paderewskiego).

Po zakończeniu pierwszego etapu tramwaje będą mogły już dojeżdżać z placu Gwarnego do placu Wielkopolskiego.

W drugim etapie (również około dwóch tygodni) wykonany zostanie rozjazd torowy, który umożliwi dojazd tramwajów do przystanku końcowego Małe Garbary i zmianę kierunku jazdy. Po zakończeniu tego etapu powstanie docelowy układ komunikacyjny obowiązujący przez najbliższe trzy lata budowy mostu Chrobrego.

W tym czasie tramwaje będą kursować do Małych Garbar, a linia T7 zostanie skrócona do tego przystanku.

ZTM wyjaśnia, że wcześniejsze rozpoczęcie tych prac nie było możliwe ze względu na konieczność utrzymania komunikacji tramwajowej na trasie katedralnej w okresie Wszystkich Świętych oraz zwiększony ruch pasażerów na początku roku akademickiego.

Schemat komunikacji tramwajowej
Schemat komunikacji tramwajowej

Zmiany w komunikacji tramwajowej

Od 3 listopada zmienią się trasy linii 7, 8 i 17, a także pojawi się dodatkowa linia tramwajowa 28.

  • Linia 7 zostanie skrócona do pętli Zawady.
  • Linia 8 będzie nadal kursować z Miłostowa na Ogrody, ale pojedzie objazdem przez centrum – m.in. ulicą Kraszewskiego, przez rondo Kaponiera, Święty Marcin i most św. Rocha.
  • Aby wzmocnić komunikację w centrum i na ulicy Dąbrowskiego, uruchomiona zostanie nowa linia tramwajowa nr 28, która pojedzie z Ogródów przez Dąbrowskiego, Fredry, Święty Marcin do przystanku Marcinkowskiego.
  • Linia 17 zostanie przekierowana na Winogrady, natomiast część jej dotychczasowej trasy przejmie linia 2, kursująca ze Starołęki przez trasę kórnicką, centrum i Górną Wildę na Dębiec.

Tramwaje na trasie katedralnej zastąpi autobus linii T7, kursujący z ronda Śródka do przystanku Marcinkowskiego przy Muzeum Narodowym.

Zmiany w ruchu autobusów

Na czas przebudowy mostu autobusy linii 167 i 911 pojadą ulicą Garbary prosto przez most Królowej Jadwigi do Dworca Rataje, co umożliwi wygodne przesiadki na linie tramwajowe na przystanku Plac Bernardyński.

Budowa trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka

Równolegle z przebudową mostu Chrobrego rusza także budowa nowej trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka. W pierwszej kolejności przebudowany zostanie węzeł Wierzbięcice, co wpłynie na kursowanie kilku linii:

  • Linie 6 i 12 nie będą mogły kursować ulicami Królowej Jadwigi (od Towarowej do Półwiejskiej) oraz Wierzbięcicami. Zostaną skierowane objazdem przez Towarową, Święty Marcin, Al. Marcinkowskiego, Podgórną i Strzelecką do węzła AWF, skąd pojadą dalej – „szóstka” na Miłostowo, „dwunastka” na Starołękę.
  • Linia 10 z Dębca pojedzie przez ul. 28 Czerwca 1956 r., Hetmańską i Głogowską na Łazarz, a następnie swoją stałą trasą na Naramowice.
  • Linia 18 w celu obsługi Wildy pojedzie przez Głogowską i Hetmańską, a następnie Górną Wildą do Królowej Jadwigi.

Dodatkowo pasażerowie, którzy będą chcieli dojechać z rejonu Dworca Głównego PKP na Wildę, będą mogli skorzystać z autobusowej linii 171.

Informacje dla pasażerów

Zarząd Transportu Miejskiego apeluje do mieszkańców o śledzenie aktualnych rozkładów jazdy, które są dostępne na stronie internetowej ztm.poznan.pl.

Zarówno przebudowa mostu Chrobrego, jak i budowa trasy na Ratajczaka, to kluczowe inwestycje komunikacyjne Poznania, które mają na celu poprawę układu tramwajowego w centrum miasta, zwiększenie przepustowości sieci i lepsze połączenie dzielnic.

ZTM zapewnia, że po zakończeniu prac miasto zyska nowoczesną infrastrukturę tramwajową, a most Chrobrego stanie się jedną z najważniejszych przepraw transportowych w Poznaniu.

Komentarze