Rusza nowa inwestycja komunikacyjna we Wrocławiu. TAT na Swojczyce
Wrocław rozpoczyna kolejną strategiczną inwestycję transportową. Miasto uzyskało Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRiD) dla budowy trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) na Swojczyce, co oznacza, że w ciągu kilku najbliższych tygodni wykonawca rozpocznie pierwsze prace przygotowawcze.
Zezwolenie oznacza, że wykonawca może rozpocząć prace przygotowawcze, a następnie przystąpić do wykopów i budowy.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla mieszkańców Wrocławia będzie miała budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce?
- Jakie rozwiązania ekologiczne zostaną zastosowane w ramach inwestycji TAT Swojczyce?
- Kiedy planowane jest zakończenie budowy i uruchomienie tramwaju na nowej trasie?
Zielone światło dla inwestycji
– ZRiD to dokument, który daje zielone światło inwestycji i realną szansę na poprawę życia mieszkańców. Zespół Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego dołożył wszelkich starań, aby proces administracyjny przebiegł sprawnie i szybko. Cieszę się, że możemy wspólnie z prezydentem Jackiem Sutrykiem działać dla dobra wrocławian i życzę powodzenia w realizacji tej inwestycji – podkreśla Anna Żabska, wojewoda dolnośląska.
2 kilometry nowego torowiska i nowa pętla na Swojczycach
Nowa inwestycja to kolejny etap rozwoju miejskiego transportu. Po sukcesach tras TAT na Popowice i Nowy Dwór oraz trasy autobusowej na Jagodno, teraz kolej na wschód miasta.
– Pierwszy krok już zrobiliśmy, budując nowe mosty Chrobrego wraz z torowiskiem tramwajowym. Teraz przed nami inwestycja, która pozwoli przedłużyć trasę tramwajową z Sępolna o blisko dwa kilometry na Swojczyce, a także rozbudować infrastrukturę drogową i podziemną – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Wykonawcą inwestycji została wrocławska firma Pro-Tra Building, która ma doświadczenie w realizacji podobnych zadań. Wartość inwestycji to blisko 140 mln zł, a finansowanie pochodzi z budżetu miasta oraz ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko).
Budowa ma potrwać 24 miesiące, a pierwszy tramwaj na Swojczyce pojedzie jesienią 2027 roku.
Nowoczesna i ekologiczna infrastruktura
Projekt obejmuje blisko 2 km torowiska, nową pętlę tramwajową na Swojczycach i przebudowę istniejącej pętli na Sępolnie. Powstanie kilkanaście nowych przystanków, stacja prostownikowa oraz kilometry sieci trakcyjnej i zasilającej.
– Tramwaj i autobus będą poruszały się głównie wydzielonym korytarzem komunikacyjnym. Zastosujemy rozwiązania ekologiczne – m.in. zielone dachy wiat przystankowych, retencję wód gruntowych, a infrastruktura zostanie wzbogacona o elementy zieleni – zapowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Zieleń i retencja: 380 nowych drzew i zielone dachy
Nowa pętla tramwajowa będzie zieloną przestrzenią z drzewami i zbiornikiem rozsączająco-odparowującym. Na dachach wiat pojawią się maty rozchodnikowe, powstaną muldy chłonne i zostanie posadzonych około 380 drzew (m.in. klony, lipy, sosny, topole) oraz dziesiątki tysięcy krzewów.
Przebudowa ulic i nowe udogodnienia dla mieszkańców
W ramach inwestycji przebudowany zostanie duży fragment ulicy Swojczyckiej oraz odcinek ulicy Mickiewicza prowadzący do mostów Chrobrego. Powstanie też nowy łącznik z ulicą Marco Polo.
Inwestycja obejmie 7 skrzyżowań, 1,8 km przebudowanej jezdni, 2,7 km nowych dróg dla rowerów i 6 km chodników.
Powstanie również parking park&ride na 166 miejsc, w tym dla osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych. Będą też parkingi rowerowe.
Zakres prac podziemnych i oświetleniowych
Projekt obejmie również 380 nowych latarni, budowę kilku kilometrów sieci wodociągowej, sieci energetycznych, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, a także przebudowę sieci gazowej i telekomunikacyjnej. Przewidziano m.in. przewiert pod kanałami Odry.
Etapy realizacji i organizacja ruchu
– W ciągu kilku tygodni rozpoczniemy prace. W pierwszym etapie skupimy się na terenie Swojczyc, a w drugim na pętli Sępolno – zapowiada Andrzej Biegus, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Miasto przygotowuje kampanię informacyjną i spotkania z mieszkańcami oraz radą osiedla, aby omówić zmiany w organizacji ruchu i objazdy. Prace będą prowadzone etapami, by utrzymać kursowanie tramwajów na Sępolno jak najdłużej.
Inne projekty tramwajowe we Wrocławiu
Wrocław realizuje równocześnie kilka dużych projektów tramwajowych:
- Węzeł Drobnera-Dubois – umowa wkrótce, prace ruszą w tym roku,
- Aleja Architektów z pętlą – przetarg na projekt w październiku 2025 r.,
- Węzeł Kwiska – dokumentacja w przygotowaniu,
- Węzeł ul. Sucha – przetarg na projekt na przełomie roku,
- Tramwaj Psie Pole – przetarg na dokumentację na przełomie 2025/2026,
- Tramwaj Maślice – projektowanie do I kwartału 2026 r.,
- Borowska – Szpital – projekt gotowy w IV kwartale 2026 r.,
- TAT Buforowa – projektowanie do końca 2026 r.,
- Klecina – wybór wariantu w tym roku, zakończenie w 2027 r.,
- Opolska – zakończenie projektowania w III kwartale 2027 r.
Budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce to kolejny krok w modernizacji komunikacji miejskiej Wrocławia, który ma zapewnić ekologiczny, szybki i wygodny transport dla mieszkańców wschodnich dzielnic miasta.
Komentarze