Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rusza nowa inwestycja komunikacyjna we Wrocławiu. TAT na Swojczyce

infotram
06.10.2025 13:30
0 Komentarzy

Wrocław rozpoczyna kolejną strategiczną inwestycję transportową. Miasto uzyskało Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRiD) dla budowy trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) na Swojczyce, co oznacza, że w ciągu kilku najbliższych tygodni wykonawca rozpocznie pierwsze prace przygotowawcze.

Zezwolenie oznacza, że wykonawca może rozpocząć prace przygotowawcze, a następnie przystąpić do wykopów i budowy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla mieszkańców Wrocławia będzie miała budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce?
  2. Jakie rozwiązania ekologiczne zostaną zastosowane w ramach inwestycji TAT Swojczyce?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie budowy i uruchomienie tramwaju na nowej trasie?

Zielone światło dla inwestycji

– ZRiD to dokument, który daje zielone światło inwestycji i realną szansę na poprawę życia mieszkańców. Zespół Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego dołożył wszelkich starań, aby proces administracyjny przebiegł sprawnie i szybko. Cieszę się, że możemy wspólnie z prezydentem Jackiem Sutrykiem działać dla dobra wrocławian i życzę powodzenia w realizacji tej inwestycji – podkreśla Anna Żabska, wojewoda dolnośląska.

2 kilometry nowego torowiska i nowa pętla na Swojczycach

Nowa inwestycja to kolejny etap rozwoju miejskiego transportu. Po sukcesach tras TAT na Popowice i Nowy Dwór oraz trasy autobusowej na Jagodno, teraz kolej na wschód miasta.

– Pierwszy krok już zrobiliśmy, budując nowe mosty Chrobrego wraz z torowiskiem tramwajowym. Teraz przed nami inwestycja, która pozwoli przedłużyć trasę tramwajową z Sępolna o blisko dwa kilometry na Swojczyce, a także rozbudować infrastrukturę drogową i podziemną – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Wykonawcą inwestycji została wrocławska firma Pro-Tra Building, która ma doświadczenie w realizacji podobnych zadań. Wartość inwestycji to blisko 140 mln zł, a finansowanie pochodzi z budżetu miasta oraz ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko).

Budowa ma potrwać 24 miesiące, a pierwszy tramwaj na Swojczyce pojedzie jesienią 2027 roku.

Nowoczesna i ekologiczna infrastruktura

Projekt obejmuje blisko 2 km torowiska, nową pętlę tramwajową na Swojczycach i przebudowę istniejącej pętli na Sępolnie. Powstanie kilkanaście nowych przystanków, stacja prostownikowa oraz kilometry sieci trakcyjnej i zasilającej.

– Tramwaj i autobus będą poruszały się głównie wydzielonym korytarzem komunikacyjnym. Zastosujemy rozwiązania ekologiczne – m.in. zielone dachy wiat przystankowych, retencję wód gruntowych, a infrastruktura zostanie wzbogacona o elementy zieleni – zapowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.

Zieleń i retencja: 380 nowych drzew i zielone dachy

Nowa pętla tramwajowa będzie zieloną przestrzenią z drzewami i zbiornikiem rozsączająco-odparowującym. Na dachach wiat pojawią się maty rozchodnikowe, powstaną muldy chłonne i zostanie posadzonych około 380 drzew (m.in. klony, lipy, sosny, topole) oraz dziesiątki tysięcy krzewów.

Przebudowa ulic i nowe udogodnienia dla mieszkańców

W ramach inwestycji przebudowany zostanie duży fragment ulicy Swojczyckiej oraz odcinek ulicy Mickiewicza prowadzący do mostów Chrobrego. Powstanie też nowy łącznik z ulicą Marco Polo.
Inwestycja obejmie 7 skrzyżowań, 1,8 km przebudowanej jezdni, 2,7 km nowych dróg dla rowerów i 6 km chodników.

Powstanie również parking park&ride na 166 miejsc, w tym dla osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych. Będą też parkingi rowerowe.

Zakres prac podziemnych i oświetleniowych

Projekt obejmie również 380 nowych latarni, budowę kilku kilometrów sieci wodociągowej, sieci energetycznych, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, a także przebudowę sieci gazowej i telekomunikacyjnej. Przewidziano m.in. przewiert pod kanałami Odry.

Etapy realizacji i organizacja ruchu

– W ciągu kilku tygodni rozpoczniemy prace. W pierwszym etapie skupimy się na terenie Swojczyc, a w drugim na pętli Sępolno – zapowiada Andrzej Biegus, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Miasto przygotowuje kampanię informacyjną i spotkania z mieszkańcami oraz radą osiedla, aby omówić zmiany w organizacji ruchu i objazdy. Prace będą prowadzone etapami, by utrzymać kursowanie tramwajów na Sępolno jak najdłużej.

Inne projekty tramwajowe we Wrocławiu

Wrocław realizuje równocześnie kilka dużych projektów tramwajowych:

  • Węzeł Drobnera-Dubois – umowa wkrótce, prace ruszą w tym roku,
  • Aleja Architektów z pętlą – przetarg na projekt w październiku 2025 r.,
  • Węzeł Kwiska – dokumentacja w przygotowaniu,
  • Węzeł ul. Sucha – przetarg na projekt na przełomie roku,
  • Tramwaj Psie Pole – przetarg na dokumentację na przełomie 2025/2026,
  • Tramwaj Maślice – projektowanie do I kwartału 2026 r.,
  • Borowska – Szpital – projekt gotowy w IV kwartale 2026 r.,
  • TAT Buforowa – projektowanie do końca 2026 r.,
  • Klecina – wybór wariantu w tym roku, zakończenie w 2027 r.,
  • Opolska – zakończenie projektowania w III kwartale 2027 r.

Budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce to kolejny krok w modernizacji komunikacji miejskiej Wrocławia, który ma zapewnić ekologiczny, szybki i wygodny transport dla mieszkańców wschodnich dzielnic miasta.

Komentarze