Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Remont torowiska na trasie Piątkowskiej dobiega końca. Tramwaje MPK Poznań wrócą przed Wielkanocą

infotram
24.03.2025 11:30
0 Komentarzy

Trwający od kilku miesięcy remont torowiska na alei Wielkopolskiej w Poznaniu zbliża się ku końcowi. Jak informują przedstawiciele miasta i MPK Poznań, jeszcze przed świętami Wielkanocnymi możliwe będzie wznowienie ruchu tramwajowego na trasie Piątkowskiej.

Kierowcy również odczują poprawę – już w przyszłym tygodniu planowane jest otwarcie obu jezdni al. Solidarności, gdzie trwała modernizacja przejazdu tramwajowego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie innowacyjne rozwiązanie zastosowano podczas remontu torowiska, aby chronić system korzeniowy kasztanowców?
  2. Kiedy planowane jest wznowienie ruchu tramwajowego na trasie piątkowskiej?
  3. Jakie dodatkowe prace wykonano w ramach remontu poza wymianą torów?
Remont torów w Poznaniu
Remont torów w Poznaniu/foto: MPK

Zły stan torów wymusił remont

Decyzję o remoncie podjęto z uwagi na zły stan techniczny torowiska. Szyny były zużyte, a podkłady drewniane – popękane i zmurszałe. Dodatkowo poprzeczki torowe, utrzymujące odpowiedni rozstaw szyn, również wymagały wymiany. Ze względu na sąsiedztwo cennej alei kasztanowców, prace musiały zostać przeprowadzone jeszcze przed rozpoczęciem sezonu wegetacyjnego drzew – i ten plan udało się zrealizować.

Nowoczesne rozwiązania techniczne

W ramach inwestycji wykonano kompleksową wymianę torowiska na odcinku od ul. Pułaskiego do ul. Nad Wierzbakiem. Wymieniono szyny, podkłady oraz podsypkę tłuczniową. Na około 200-metrowym odcinku, by ochronić korzenie kasztanowców, zastosowano innowacyjne stalowe podkłady typu Y z elastyczną warstwą amortyzującą, tzw. „zelówką”. Dzięki temu można było ograniczyć głębokość wykopu, minimalizując ingerencję w system korzeniowy drzew. To rozwiązanie, stosowane zwykle na terenach górzystych w kolejnictwie, zostało po raz pierwszy wykorzystane na trasie tramwajowej w Polsce.

Oprócz torowiska zmodernizowano także przystanki, m.in. przystanek Klin – wymieniono tam krawędzie peronowe oraz nawierzchnię przejścia dla pieszych. Odnowiono również przejazdy tramwajowe na ulicach Nad Wierzbakiem oraz w rejonie numerów 59 i 61 al. Wielkopolskiej.

Remont torów w Poznaniu
Remont torów w Poznaniu/foto: MPK

Końcowe prace i montaż sieci trakcyjnej

Większość zaplanowanych robót została już zrealizowana. Obecnie trwa podbijanie toru, czyli jego precyzyjna regulacja. Prowadzone są również prace wykończeniowe na przejazdach i przystankach. Równocześnie MPK Poznań montuje nową sieć trakcyjną – instalowany jest osprzęt oraz lina nośna. Po zakończeniu tych prac konieczna będzie jeszcze regulacja sieci.

Zmiany na al. Solidarności

Prace trwają również na al. Solidarności, gdzie modernizowany jest przejazd tramwajowy. Remont tej części realizowany był równolegle z pracami na trasie piątkowskiej, aby maksymalnie wykorzystać czas wyłączenia ruchu tramwajowego. Jezdnia prowadząca w stronę ul. Witosa została już udostępniona kierowcom, natomiast druga jezdnia – w kierunku ronda Solidarności – jest właśnie kończona. Zamontowano nowe tory oraz wykonano nawierzchnię z betonu cementowego.

– Zależało nam, aby prace zostały zrealizowane jak najlepiej i możliwie najszybciej. Wszystko wskazuje na to, że w czwartek, 27 marca, otwarta zostanie jezdnia w kierunku ronda Solidarności i ruch wróci do normy – zapowiada Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.

Powrót tramwajów w pierwszej połowie kwietnia

Jak zapowiada miasto, zakończenie wszystkich prac torowych i sieciowych na al. Wielkopolskiej pozwoli na przywrócenie ruchu tramwajowego na trasie piątkowskiej jeszcze przed Wielkanocą, czyli w pierwszej połowie kwietnia. Po kilku miesiącach utrudnień, zarówno pasażerowie komunikacji miejskiej, jak i kierowcy, będą mogli korzystać z odnowionej i bezpieczniejszej infrastruktury.

Komentarze