Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekordowy budżet Gdańska na 2026 rok. Najwięcej środków na transport publiczny, w tym nowe linie tramwajowe

infotram
19.11.2025 16:30
0 Komentarzy

Gdańsk przedstawił projekt budżetu na 2026 rok, który pod względem skali finansowej jest największym w historii miasta. Po raz pierwszy dochody oraz wydatki przekroczą poziom 6 miliardów złotych.

Priorytetem pozostaje rozwój komunikacji publicznej – szczególnie infrastruktury tramwajowej i autobusowej – a także inwestycje podnoszące jakość życia mieszkańców.

Rozkład jazdy:

  1. Jak budowa nowych linii tramwajowych wpłynie na codzienną mobilność mieszkańców Gdańska?
  2. Czy przy obecnych wyzwaniach finansowych miasto będzie w stanie utrzymać tempo inwestycji w transport publiczny?
  3. Które z planowanych projektów infrastrukturalnych mają największe znaczenie dla przyszłości komunikacji zbiorowej w Gdańsku?

Rekordowe finanse i ambitne plany

Planowane dochody miasta wynoszą 6 227,6 mln zł, a wydatki 6 883,5 mln zł. Deficyt na poziomie 655,9 mln zł zostanie pokryty m.in. z kredytów i środków zewnętrznych, przy zachowaniu nadwyżki operacyjnej wynoszącej ponad 57 mln zł. To właśnie ta nadwyżka pozwala Gdańskowi ubiegać się o kolejne fundusze zewnętrzne.

Wydatki majątkowe osiągną rekordowe 1 219,8 mln zł, co stanowi 17,7% całego budżetu. Prezydent Aleksandra Dulkiewicz podkreśla, że miasto łączy stabilną sytuację finansową z rekordową skalą inwestycji, w tym kluczowych projektów dla transportu publicznego i edukacji.

Transport publiczny na pierwszym miejscu

W 2026 roku Gdańsk planuje największy od lat pakiet inwestycji w komunikację zbiorową – zarówno tramwajową, jak i autobusową. To odpowiedź na potrzeby dynamicznie rozwijających się dzielnic oraz konieczność dalszego ograniczania transportu indywidualnego w centrum.

Najważniejsze inwestycje transportowe obejmują:

  • 801,2 mln zł – budowa nowej trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz, jednego z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat (z dofinansowaniem 260 mln zł z FEnIKS),
  • 81,5 mln zł – kontynuacja budowy Nowej Świętokrzyskiej, kluczowej dla obsługi komunikacyjnej południa Gdańska,
  • 55 mln zł – budowa nowej linii tramwajowej w ul. Klonowej,
  • 126,6 mln zł – zakup 30 autobusów elektrycznych i 5 midibusów, które pozwolą na dalszą elektryfikację floty GAiT (z czego 90 mln zł pochodzi z KPO),
  • 112 mln zł – rozbudowa infrastruktury rowerowej, tworząca spójniejszą sieć tras przyjaznych mobilności niskoemisyjnej.

Wszystkie te projekty oznaczają nie tylko poprawę dostępności komunikacji publicznej, ale także wzmocnienie roli transportu szynowego i zeroemisyjnego w mieście.

Budżet Gdańska na 2026 rok
Budżet Gdańska na 2026 rok

Stabilne zadłużenie pozwala kontynuować inwestycje

Mimo wyzwań, Gdańsk utrzymuje bezpieczny poziom zadłużenia: 32,8% dochodów ogółem. Wskaźnik spłaty zobowiązań wynosi 4,47% przy dopuszczalnym limicie 10,96%. To pozwala kontynuować duże projekty infrastrukturalne, w tym związane z transportem publicznym.

Prace nad budżetem w Radzie Miasta

Projekt budżetu i Wieloletnia Prognoza Finansowa trafiły już do radnych. W listopadzie wszystkie komisje będą analizować dokumenty, a 8 grudnia Komisja Strategii Budżetu i Nadzoru Właścicielskiego przedstawi swoją rekomendację. Sesja budżetowa zaplanowana jest na 18 grudnia.

Jak podkreśla przewodnicząca Rady Miasta Agnieszka Owczarczak, udział mieszkańców w posiedzeniach komisji jest kluczowy, aby gdańszczanie mogli poznać szczegóły planowanych inwestycji i kierunków rozwoju miasta.

Komentarze