Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Raport Tramwajów Szczecińskich: Obcy element w szynie przyczyną wykolejenia tramwaju na Parkowej

infotram
05.12.2025 16:30
0 Komentarzy

Tramwaje Szczecińskie zakończyły analizę przyczyn wykolejenia tramwaju linii 11, do którego doszło 27 listopada 2025 r. na skrzyżowaniu ulic Dubois i Parkowej w Szczecinie.

Z opublikowanego raportu wynika, że najbardziej prawdopodobnym powodem zdarzenia było ciało obce znajdujące się w rowku szyny, które doprowadziło do wypadnięcia pierwszego wózka napędowego z torów.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego prędkość tramwaju i technika jazdy motorniczego zostały wykluczone jako potencjalne przyczyny wykolejenia na ul. Parkowej?
  2. Jakie ustalenia dotyczące stanu torowiska i zestawów kołowych zawiera raport Tramwajów Szczecińskich?
  3. Co według autorów raportu było najbardziej prawdopodobną przyczyną wypadnięcia pierwszego wózka tramwaju z torów?

Tramwaj jechał prawidłowo – winny nie tor, nie prędkość, lecz przedmiot w szynie

Analiza objęła wszystkie kluczowe elementy, takie jak prędkość jazdy, technika prowadzenia pojazdu oraz stan torowiska i zestawów kołowych. Według raportu, Tatra KT4Dt wjechała w łuk z prędkością 29 km/h, a motorniczy pokonywał zakręt „na wybiegu”, czyli bez przyspieszania i bez użycia hamulców.

Hamowanie zostało uruchomione dopiero w momencie wykolejenia wózka. Co istotne, wcześniejsze przejazdy tym samym łukiem odbywały się z podobną lub nawet nieco większą prędkością — do 33 km/h, co potwierdza, że prędkość nie była czynnikiem sprzyjającym awarii.

Torowisko w dobrym stanie – pomiary nie wykazały nieprawidłowości

W raporcie stwierdzono również, że:

  • zestawy kołowe tramwaju były w stanie prawidłowym,
  • geometria torowiska została oceniona jako właściwa — szczegółowe pomiary toromierzem wykazały brak deformacji mogących wpłynąć na tor jazdy,
  • na łuku nie obowiązywało ograniczenie prędkości (z wyjątkiem krótkiego, wprowadzonego już po wypadku na czas naprawy uszkodzonej główki szyny).

Wszystkie te ustalenia prowadzą do jednoznacznej konkluzji: infrastruktura torowa oraz sposób prowadzenia tramwaju nie miały wpływu na wykolejenie.

Obcy element w szynie — najbardziej prawdopodobna przyczyna

Jak podkreślono w dokumencie:
„Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było ciało obce w przestrzeni pomiędzy głową a kierownicą prawej szyny.”

Tego typu przedmiot mógł dostać się do rowka szyny przypadkowo i uniemożliwić prawidłowe prowadzenie wózka tramwaju w łuku, powodując wypchnięcie go poza tor.

Informację potwierdził rzecznik Tramwajów Szczecińskich

Ustalenia raportu przekazał rzecznik spółki, Wojciech Jachim, podkreślając, że wszystkie dostępne dane wskazują właśnie na taki przebieg zdarzeń.

Raport zamyka etap analiz technicznych i pozwala na pełniejsze zrozumienie przyczyn wykolejenia. Jednocześnie potwierdza prawidłowy stan torowiska i brak błędu ze strony prowadzącego, wskazując na incydentalny charakter zdarzenia wynikający z obecności obcego elementu w szynie.

Komentarze