Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Puste przestrzenie w metrze warszawskim potencjalnymi miejscami schronienia?
infotram
22.04.2024 11:45
0Komentarzy
Puste przestrzenie w metrze warszawskim potencjalnymi miejscami schronienia? foto: PAP
Pustki technologiczne w metrze można wykorzystać jako potencjalne miejsca schronienia dla mieszkańców.
Oczywiście, gdy pojawią się odpowiednie przepisy. Przestrzeń już jest, zostaje ją tylko dostosować – powiedziała rzeczniczka stołecznego metra Anna Bartoń.
Pustki technologiczne
Podczas budowy dwóch linii stołecznego metra pozostały tzw. pustki technologiczne, czyli puste, betonowe komory nad tunelami, czy stropem stacji. W Warszawie jest takich powierzchni kilka, niektóre stoją puste, a inne np. przy stacji Nowy Świat-Uniwersytet zostały zaadaptowane na sale wykładowe, w których najmłodsi warszawiacy uczą się, jak korzystać z podziemnej kolejki.
Anna Bartoń wyjaśniła, że najczęściej takie przestrzenie powstawały nad torami co około trzy stacje. „Szybciej i łatwiej wybudować pustą przestrzeń niż budować gruby strop, który ma utrzymać metry ziemi” – dodała. Zaznaczyła, że były budowane nad torami odstawczymi, które powstawały w kolejnych etapach budowy, by pociągi metra miały gdzie zawracać.
Pl. Wilsona
Na stacji metra Plac Wilsona znajduje się pustka technologiczna, która według planów z 2005 roku miała stać się podziemnym parkingiem.
To wielka betonowa przestrzeń o długości 130 metrów, szerokości 19 metrów i wysokości 6 metrów, ulokowana nad tunelem podziemnej kolejki, o całkowitej powierzchni 4 tys. mkw. Nad 90-centymetrowym stropem jest 1,5 metra ziemi.
To wielkie, betonowe pomieszczenie, przedzielone słupami podporowymi. Na fragmencie miały być dwa poziomy parkingowe, co widać po elementach zbrojenia wystających ze słupów, które miały unieść drogę wjazdową i podłogę drugiego piętra parkingowego. Pomieszczenie jest zadbane i czyste.
„Cała infrastruktura podlega pracom utrzymaniowym, by nie dopuścić do degradacji. Ściany, strop, czy podłoga są uszczelniane, by nie doprowadzić do podmycia” – wyjaśniła Anna Bartoń.
Podkreśliła, że problemem może być system wentylacji i oddymiania, który nie został dokończony.
Pustki technologiczne w metrze warszawskim/foto: PAP
Rondo Daszyńskiego
Kolejne miejsce to pustka technologiczna przy stacji Rondo Daszyńskiego. Miejsce jest jaśniejsze i wydaje się szersze od poprzedniego. Ma 140 metrów długości, 19 metrów szerokości i jest przykryta 120-centymetrowym stropem, nad którym jest około metr ziemi. To miejsce wydaje się być lepiej dostosowane do ewentualnego przyjęcia ludzi. Są tu dwie klatki do ewakuacji na powierzchnię, a także system wentylacyjny.
Jak zaznaczyła rzeczniczka metra, jego tunele, które budowane były osobno, są połączone z tunelami łącznikowymi, aby można było przechodzić między nimi.
Przypomniała też, że metro warszawskie to tzw. metro płytkie – najgłębsza stacja – Centrum Nauki Kopernik położona jest na głębokości 23 metrów. Dla przykładu w Kijowie jest najgłębiej położona na świecie stacja podziemnej kolejki – Arsenalna – powstałą na głębokości 105,5 metra.
Również w Warszawie były pomysł, by budować metro głębokie. Budowę rozpoczęto w latach 50. XX wieku na Targówku. Tunel szlakowy ma 6 metrów średnicy i ponad 1,2 km długości i leży 50 metrów pod ziemią. Łączna długość linii metra miała wynosić 36 km. W 1957 roku wstrzymano dalszą budowę. Obecnie tunel jest zalany wodą, żeby zabezpieczyć go przed zapadnięciem. Ćwiczą w nim nurkowie.(PAP)
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Komentarze