Przeżyjmy to jeszcze raz – Solaris Tramino
infotram
15.12.2009 00:14
0 Komentarzy
Przeżyjmy to jeszcze raz – Solaris Tramino
Chyba każdy zapytany o najważniejsze wydarzenie branży tramwajowej w mijającym, 2009 roku, odpowie –premiera Solarisa Tramino. O szczegóły projektu zapytaliśmy twórcę tego sukcesu –Krzysztofa Olszewskiego, Przewodniczącego Rady Nadzorczej Solaris Bus&Coach.
InfoTram: Już dziś możemy chyba uznać premierę Tramino na Trako 2009 za najważniejsze tegoroczne wydarzenie w branży tramwajowej?
Krzysztof Olszewski: Targi bardzo pozytywnie mnie zaskoczyły. Nie przeżyłem jeszcze takiej konferencji prasowej. Z racji liczby zgromadzonych osób wydawało mi się, że przemawiam do załogi naszej fabryki. Byłem wzruszony, że na specjalistycznych targach wywołaliśmy takie zainteresowanie. Mimo, że pogoda była okropna, po konferencji wszyscy wyszli na zewnątrz zobaczyć nowy pojazd. Każdy chciał usiąść na miejscu motorniczego i zobaczyć nowy system oświetlania. Takie zainteresowanie to także dla nas duża odpowiedzialność, żeby teraz nikogo nie zawieść.
InfoTram: Pierwsza umowa z polskim przewoźnikiem została podpisana. Było o nią trudno?
KO: Do końca nie byliśmy pewni zwycięstwa. Nasza oferta okazała się jednak najlepsza. Zgodnie z umową pierwsze Tramino dla Poznania, będą gotowe w czerwcu 2011, a ostatnie z 40 sztuk zostaną dostarczone w marcu 2012, czyli tuż przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej.
InfoTram: Gdzie będą produkowane Tramino?
KO: Wygląda na to, że szkielety będą produkowane tam gdzie do tej pory, czyli w Autosanie w Sanoku, wykonanie wózków zlecimy do zakładu w Neubrandenburg. Całe wykończenie wnętrza, montaż i uruchomienie elektryki oraz elektroniki będziemy realizować sami, choć rozważane są jeszcze opcje współpracy z jakimś partnerem.
InfoTram: Czy Tramino będzie dostępne także w wersji wąskotorowej? Są przecież w Polsce takie torowiska?
KO: Tak. Oczywiście jesteśmy otwarci na klientów i możemy przygotować produkt według ich zamówienia i potrzeb. Jest to praktycznie kwestia wózków, które nie stanowią dla Solarisa żadnego problemu. Podobnie jak inne elementy wykończeniowe. Zaprezentowany przez nas na Trako wagon nie miał np. lusterek. Zastępowały je kamery przekazujące motorniczemu obraz z zewnątrz. Ale na życzenie klienta możemy zamontować tradycyjne lusterka.
InfoTram: Nie boi się Pan, że po wprowadzeniu Tramino do liniowego ruchu ujawnią się tzw. choroby wieku dziecięcego, a co za tym idzie na Solarisa spadnie krytyka? Tak było z PESĄ w Warszawie.
KO:Wyprodukowaliśmy na razie jeden egzemplarz testowy, który będzie jeszcze dogłębnie sprawdzany. Chcemy wyeliminować wszystkie niedociągnięcia, sprawdzić każdy detal. Wierzę, że w produkcji seryjnej błędów nie będzie.
InfoTram: Co dziś może Pan powiedzieć Poznaniakom, aby zapewnić ich, że MPK dokonało słusznego wyboru?
KO: Mogę zapewnić mieszkańców Poznania, że tramwaje, które dostarczymy do MPK zostaną wykonane z najwyższą starannością i z zachowaniem najwyższych standardów jakości. Będą to pojazdy mające nowoczesny design i najnowsze rozwiązania techniczne. Nie możemy dopuścić, aby reputacja naszej marki została nadszarpnięta, dlatego Tramino przygotowujemy z największą starannością, korzystając z pomocy wielu specjalistów.
InfoTram: Nowy, kolejny rozdział w historii Solarisa rozpoczął się. Autobus, trolejbus, hybryda, tramwaj. Będą następne? Na konferencji prasowej w Gdańsku padło pytanie o ezt?
KO: Tak, rozpoczęliśmy nowy rozdział i musimy się teraz koncentrować na jego rozwoju. To nie jest pora na myślenie o pociągach.
InfoTram: Ale patrząc na przebojowość Pana czy Pani Prezes Solagne Olszewskiej takiej ewentualności nie można wykluczyć.
KO: Nie.
InfoTram: Bardzo dziękujemy za rozmowę.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Zajezdnia Tramwajów Warszawskich „Praga” ma 100 lat
Infrastrukturaza darmo
01.03.2025
Kraków zmodernizuje węzeł tramwajowy przy ul. Piłsudskiego
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Komentarze