Przetarg na przebudowę mostu Chrobrego w Poznaniu. Co się zmieni?
Most Bolesława Chrobrego w Poznaniu, jedna z kluczowych przepraw przez Wartę, zostanie całkowicie rozebrany i odbudowany na nowo.
Decyzja o przebudowie wynika z jego złego stanu technicznego. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, w którym wyłoniony zostanie wykonawca robót budowlanych.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe etapy obejmuje przebudowa mostu Chrobrego i w jaki sposób zostanie zorganizowany ruch podczas prac?
- Jakie zmiany zostaną wprowadzone w infrastrukturze dla pieszych i rowerzystów w ramach modernizacji mostu i jego okolic?
- W jaki sposób przebudowa mostu Chrobrego wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży dla pasażerów komunikacji miejskiej?
Etapy prac i organizacja ruchu
Prace modernizacyjne potrwają około trzech lat i będą prowadzone etapami, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców i kierowców. Rozpoczęcie robót planowane jest na jesień tego roku. Do tego czasu przewiduje się zakończenie kluczowych inwestycji drogowych w mieście, takich jak oddanie do użytku nowego wiaduktu w ul. Golęcińskiej, modernizacja nawierzchni na południowej nitce ul. Warszawskiej oraz zakończenie prac na ul. Lutyckiej i Hetmańskiej.
Przebudowa mostu zostanie podzielona na dwa główne etapy. W pierwszej kolejności rozebrana zostanie nitka północna, która znajduje się w gorszym stanie technicznym. Na czas prac ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po nitce południowej. Po zakończeniu budowy nowej konstrukcji, sytuacja się odwróci – kierowcy będą poruszać się nową nitką północną, a przebudowana zostanie część południowa.
Po zakończeniu inwestycji most nadal będzie posiadał po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W ramach modernizacji zostaną przebudowane dojazdy do mostu, w tym odcinki ulic Estkowskiego i Wyszyńskiego, a także skrzyżowania z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Wprowadzone zostaną także nowe zjazdy, chodniki oraz drogi rowerowe i pieszo-rowerowe.
Poprawa komfortu i bezpieczeństwa ruchu
Ekspertyza techniczna wykazała, że most posiada liczne uszkodzenia spowodowane korozją, brak prawidłowego odwodnienia oraz nieszczelną izolację pod chodnikami. Modernizacja pozwoli na przywrócenie pełnej funkcjonalności przeprawy oraz zwiększenie jej nośności i bezpieczeństwa.
W ramach inwestycji powstaną także nowe udogodnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej. Przy Katedrze powstanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy, ułatwiający przesiadki i pozwalający autobusom na jazdę po torowisku. Zostanie on wyposażony w nowoczesne tablice informacji pasażerskiej, biletomaty oraz nowe wiaty i ławki. Będzie również dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez zastosowanie systemu oznaczeń fakturowych nawierzchni.
Zmiany dla pieszych i rowerzystów
Projekt przebudowy przewiduje także istotne zmiany dla pieszych i rowerzystów. Istniejące zejścia do przejścia podziemnego na skrzyżowaniu ul. Wyszyńskiego z ul. Ostrów Tumski i ul. Wieżową zostaną zlikwidowane, a w ich miejsce powstanie naziemne przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym. Zachowana zostanie jednak możliwość korzystania z przejścia podziemnego w relacji ul. Wieżowa – ul. Panny Marii.
Na moście zaprojektowano nowe drogi rowerowe i chodniki, które zostaną połączone z istniejącą infrastrukturą na ul. Estkowskiego. Przy skrzyżowaniu ulic Estkowskiego i Chwaliszewo zamontowane zostaną liczniki rowerowe, a dodatkowo na ul. Wyszyńskiego powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Wzdłuż nowej infrastruktury przewidziano pięć miejsc odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i stojakami rowerowymi.
Dodatkowe prace i przebudowa infrastruktury
Zakres inwestycji obejmuje również przebudowę oświetlenia ulicznego, odwodnienia drogowego oraz sygnalizacji świetlnej. Ponadto, zgodnie z wytycznymi spółki Aquanet, modernizacji zostanie poddana sieć wodociągowa.
Przebudowa mostu Chrobrego to jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w Poznaniu. Nowoczesna konstrukcja poprawi nie tylko komfort i bezpieczeństwo mieszkańców, ale także przyczyni się do usprawnienia ruchu drogowego i transportu publicznego w mieście.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze