Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przebudowa linii tramwajowej w Rudzie Śląskiej. Kolejny etap modernizacji sieci Tramwajów Śląskich

infotram
21.10.2025 16:30
0 Komentarzy

Spółka Tramwaje Śląskie ogłosiła postępowanie przetargowe dotyczące przebudowy odcinka linii tramwajowej nr 9 w Rudzie Śląskiej, łączącego dzielnice Chebzie i Nowy Bytom.

To następny etap modernizacji tej charakterystycznej, w dużej części jednotorowej trasy, której pełny przejazd z Bytomia do Chorzowa zajmuje obecnie około 70 minut.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie prace obejmuje przebudowa linii tramwajowej nr 9 w Rudzie Śląskiej na odcinku między Chebziem a Nowym Bytomiem?
  2. W jaki sposób inwestycja wpisuje się w unijny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii?
  3. Jakie znaczenie historyczne ma odcinek trasy przebiegający wzdłuż ulicy Piotra Niedurnego i osiedla Kaufhaus?

Modernizacja infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Piotra Niedurnego

Zakres zamówienia obejmuje przebudowę infrastruktury tramwajowej wzdłuż ulicy Piotra Niedurnego – od pętli Chebzie do osiedla Kaufhaus. Termin składania ofert mija 7 listopada 2025 roku. W ramach inwestycji przewidziano odnowienie torowiska, sieci trakcyjnej oraz przebudowę podstacji zasilającej.

Dodatkowo zaplanowano budowę infrastruktury towarzyszącej, w tym zatoki i peronów przystankowych, a także remont chodników, przejść i przejazdów torowo-drogowych. Termin realizacji całego przedsięwzięcia ustalono na 15 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Chebzie – kluczowy węzeł tramwajowy Metropolii

Zakończony w 2024 roku remont i rozbudowa pętli tramwajowej w dzielnicy Chebzie kosztował ponad 22 mln zł. To jeden z najważniejszych punktów sieci tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, z którego linie tramwajowe odchodzą w czterech kierunkach. Linia nr 9 łączy Bytom (Plac Sikorskiego) z Chorzowem przez Rudę Śląską i Świętochłowice.

Od czerwca 2025 roku, po zamknięciu chorzowskiej estakady i ograniczeniu dojazdu do centrum przesiadkowego na rynku, linia nr 9 kończy trasę w Chorzowie Batorym. Cała podróż trwa około 70 minut.

Ruda Śląska
Tramwaj w Rudzie Śląskiej

Unijne dofinansowanie i kolejne inwestycje

Przebudowa pętli w Chebziu została częściowo sfinansowana w ramach projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej GZM na lata 2014–2020. Obecna inwestycja stanowi część kolejnego etapu tego programu — „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii” na lata 2021–2027, współfinansowanego z funduszy europejskich i rządowych w wysokości 787 mln zł.

Na początku 2025 roku Tramwaje Śląskie podpisały również umowę z firmą ZUE na budowę podstacji prostownikowej „Wirek” w Rudzie Śląskiej o wartości 11,7 mln zł.

Historyczne tło inwestycji

Odcinek linii biegnący wzdłuż ulicy Niedurnego ma duże znaczenie historyczne. Trasa przebiega przez dawny teren przemysłowy Huty Pokój oraz przylegające do niej osiedle robotnicze z XIX wieku, zwane potocznie Kaufhaus – od istniejącego od 1904 roku dużego domu handlowego.

Szeroki program modernizacji

Przebudowa odcinka w Rudzie Śląskiej to jedno z 12 zadań modernizacyjnych realizowanych w ramach projektu FEnIKS 2021–2027. Program obejmuje nie tylko modernizacje istniejących torowisk, ale także budowę nowych linii tramwajowych – m.in. w południowych dzielnicach Katowic (5,2 km) oraz w Sosnowcu, a także zakup 30 nowych tramwajów.

Wśród innych zaplanowanych inwestycji znajdują się: przebudowa kilometrowego odcinka w Będzinie, modernizacja trasy do granicy Dąbrowy Górniczej oraz odnowienie podstacji trakcyjnej na pętli Chebzie. Wszystkie te prace mają poprawić komfort podróży i zwiększyć efektywność transportu publicznego w regionie.

Komentarze