Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Praga inwestuje w rozwój sieci tramwajowej. Dwa przetargi o wartości 380 mln zł cały czas trwają

infotram
16.10.2025 13:30
0 Komentarzy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), czyli praski zarząd transportu miejskiego, ogłosił dwa strategiczne przetargi na budowę nowych linii tramwajowych.

To konkretna kontynuacja polityki rozbudowy transportu szynowego w czeskiej stolicy, która z roku na rok przywraca tramwaje tam, gdzie wcześniej dominował ruch samochodowy — szczególnie w rejonach rozwijających się osiedli i planowanych połączeń z przyszłą linią metra D.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla rozwoju transportu publicznego w Pradze mają nowe linie tramwajowe Olšanská – Habrová oraz Libuš – Nové Dvory?
  2. W jaki sposób budowa odcinka Libuš – Nové Dvory ma poprawić integrację komunikacyjną z przyszłą linią metra D?
  3. Czy kryterium najniższej ceny przy wyborze wykonawców nie wpłynie negatywnie na jakość realizacji obu inwestycji tramwajowych?

Nowa linia Olšanská – Habrová

Pierwsze z zamówień dotyczy budowy zupełnie nowego odcinka tramwajowego Olšanská – Habrová, o łącznej długości 1,93 km. Prace obejmą wykonanie 1,3 km torów dwukierunkowych oraz 0,6 km toru jednokierunkowego prowadzącego do końcowej pętli z manewrowym zakończeniem przy ulicy Osiková. Nowa linia zostanie wpięta do istniejącego układu przy ulicy Jana Želivského, a poprowadzona będzie wzdłuż powstającej ulicy Severní nákladová, równolegle do dawnego towarowego dworca kolejowego Žižkov.

Zamówienie obejmuje budowę sześciu przystanków, w tym czterech wyspowych i dwóch jednostronnych. W ramach inwestycji powstaną również obiekty towarzyszące: nowa podstacja trakcyjna (měnírna) przy ul. Na Viktorce, zaplecze socjalne dla motorniczych oraz kompleksowe przebudowy sieci technicznej i infrastruktury towarzyszącej.

Szacunkowa wartość tego zamówienia wynosi 709,1 miliona CZK, czyli około 127,6 miliona złotych (bez VAT). Zgodnie z planem, prace mają rozpocząć się 1 stycznia 2026 r. i zakończyć do końca grudnia 2026 r. Cała procedura przetargowa odbywa się w trybie otwartym, a jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie najniższa cena.

Nowa linia tramwajowa w Pradze
Nowa linia tramwajowa w Pradze

Linia Libuš – Nové Dvory: połączenie tramwaju z metrem

Drugie postępowanie przetargowe dotyczy równie istotnej inwestycji: budowy odcinka Libuš – Nové Dvory, o długości 1,8 km, który docelowo ma zapewnić bezpośrednie połączenie z planowaną stacją metra D – Nové Dvory. Trasa rozpoczynać się będzie przy obecnym przystanku Libuš i przebiegać wzdłuż ulic Novodvorská, Durychova, Libušská i Chýnovská. Zostanie zakończona tzw. blokową pętlą jednokierunkową z torami odstawczymi dla składów oczekujących na odjazd z krańca.

Po drodze powstaną dwa dwutorowe zespoły przystankowe oraz trzy przystanki przy jednotorowej części pętli. Inwestycja obejmie również całkowitą przebudowę układu ulicznego w rejonie nowej trasy oraz — co kluczowe — wykonanie wymuszonej relokacji magistrali wodociągowej DN 2×1200 mm, każdej o długości około 1 km.

Ten projekt wyceniono na 1 408 344 000 CZK, czyli blisko 253,5 miliona złotych (bez VAT). Rozpoczęcie prac również przewidziano na styczeń 2026 r., a zakończenie – do końca lutego 2028 r. Wykonawca będzie wybrany na podstawie najniższej ceny.

Obie inwestycje są częścią szerszej strategii miasta, której głównym założeniem jest odbudowa i rozbudowa transportu szynowego w kluczowych punktach aglomeracji praskiej. Dotyczy to zwłaszcza dzielnic rozbudowujących się na terenach poprzemysłowych, osiedli z ograniczoną dostępnością komunikacyjną i planowanych węzłów przesiadkowych z metrem. Łączna wartość przetargów to 2 117 444 000 CZK, czyli około 381,1 miliona złotych (kurs przeliczeniowy: 1 CZK = 0,18 PLN). To bez wątpienia jeden z największych pakietów inwestycyjnych w infrastrukturę tramwajową Pragi od lat.

Komentarze