Poznań zwiększa inwestycje w transport. Trasa tramwajowa w ul. Ratajczaka jedną z kluczowych pozycji budżetu 2026
Projekt budżetu miasta Poznania na 2026 rok przewiduje rekordowe wydatki na transport, w tym ważne inwestycje tramwajowe.
Samorząd planuje przeznaczyć na sektor komunikacji miejskiej i drogownictwa 1,64 mld zł, co stanowi jedną z najwyższych pozycji w budżecie.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe inwestycje tramwajowe znalazły się w projekcie budżetu Poznania na 2026 rok?
- Ile środków miasto planuje przeznaczyć na transport i łączność oraz jaką część tej kwoty stanowią inwestycje tramwajowe?
- Jak środki unijne wpływają na możliwość realizacji dużych projektów transportowych w Poznaniu?
Inwestycje transportowe jednym z filarów budżetu 2026
Wydatki ogółem w projekcie przyszłorocznego budżetu mają wynieść 7,41 mld zł, a jednym z kluczowych obszarów są inwestycje w transport i łączność. Jak podkreśla prezydent Jacek Jaśkowiak, miasto chce w pełni wykorzystać potencjał finansowy i możliwości sięgania po fundusze unijne.
Ponad 487 mln zł na inwestycje transportowe
Wśród wydatków majątkowych, zaplanowanych na poziomie 1,24 mld zł, aż 487 mln zł dotyczy inwestycji transportowych. To właśnie w tej grupie znalazły się najważniejsze projekty tramwajowe realizowane lub rozpoczynane w 2026 roku.
Kluczowa inwestycja: trasa tramwajowa w ul. Ratajczaka
Największą z zaplanowanych inwestycji tramwajowych jest trasa wzdłuż ul. Ratajczaka, która ma poprawić dostępność komunikacyjną centrum oraz zwiększyć przepustowość tras tramwajowych w Poznaniu. Projekt ten ma znaczenie strategiczne dla układu komunikacyjnego miasta, a jego realizacja wpisuje się w wieloletni program rozwoju transportu publicznego.
Przebudowa mostu Chrobrego – ważne uzupełnienie sieci tramwajowej
W budżecie ujęto również przebudowę mostu Chrobrego, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie komunikacji tramwajowej. Modernizacja przeprawy jest niezbędna dla utrzymania płynności ruchu oraz poprawy bezpieczeństwa.
Sieć drogowa wspierająca transport szynowy
Choć planowane inwestycje drogowe, takie jak przebudowy ulic Literackiej i Umultowskiej, nie dotyczą bezpośrednio torowisk, są istotne z punktu widzenia organizacji ruchu wokół kluczowych linii tramwajowych. W projekcie zapisano również 9,7 mln zł na budowę nowych chodników, co ma poprawić dostęp pieszych do przystanków.
Stabilne fundamenty finansowe pod rozwój komunikacji tramwajowej
Magistrat podkreśla, że budżet został opracowany w sposób odpowiedzialny – dochody miasta mają wynieść 6,63 mld zł, a nadwyżka operacyjna zaplanowana jest na poziomie 296 mln zł. To pozwala Poznaniowi inwestować w transport przy zachowaniu stabilności finansowej.
Wsparcie unijne ważnym elementem finansowania inwestycji
Prawie jedna czwarta wszystkich środków inwestycyjnych w przyszłym roku ma pochodzić z funduszy europejskich. To także dotyczy prowadzonej rozbudowy infrastruktury tramwajowej, co umożliwia realizację kosztownych projektów bez nadmiernego obciążenia budżetu miasta.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok


Komentarze