Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznań: Premiera wagonu N nr 178 ze Stoczni Gdańskiej

infotram
06.09.2025 10:30
0 Komentarzy

W pierwszy wrześniowy weekend, 6 i 7 września br., na ulice i torowiska Poznania ponownie wyjadą zabytkowe tramwaje obsługujące Linie Turystyczne.

Największą atrakcją będzie niedzielna premiera wagonu historycznego typu N nr 178, wyprodukowanego w 1951 roku w Stoczni Północnej w Gdańsku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zabytkowe tramwaje pojawią się na specjalnej linii nr 23 z okazji setnej rocznicy przyłączenia Rataj do Poznania?
  2. Czym wyróżnia się wagon N nr 178 na tle innych zachowanych tramwajów tego typu?
  3. Kiedy i na jakiej trasie będzie kursowała linia turystyczna nr 0 z historycznymi składami tramwajowymi?
Tramwaj N MPK Poznań
Tramwaj N MPK Poznań/foto: MPK Poznań

Linia 20 i historyczny wagon 102N

W sobotę, 6 września, na trasie linii tramwajowej nr 20 pojawi się legendarny wagon 102N o numerze taborowym 1. Ten klasyczny pojazd będzie przypominał czasy świetności polskiej myśli technicznej w dziedzinie transportu szynowego i z pewnością przyciągnie uwagę entuzjastów tramwajów i fotografów komunikacyjnych.

Dwa składy na turystycznej linii nr 0

Niedziela, 7 września, to z kolei prawdziwa gratka dla miłośników historii komunikacji miejskiej. Na trasę turystycznej linii tramwajowej nr 0 wyjadą aż dwa historyczne składy:

  • KSW+S2D o numerach 158+423
  • N+ND o numerach 178+436

Drugi z wymienionych składów to premierowy wagon typu N z doczepą wyprodukowaną w Sanoku. Linia 0 będzie poruszać się zmienioną trasą, obejmującą m.in. nowy łuk torowy pod Okrąglakiem.

Rocznicowa linia nr 23 z okazji 100-lecia przyłączenia Rataj do Poznania

Z okazji setnej rocznicy przyłączenia Rataj do Poznania, uruchomiona zostanie także specjalna linia tramwajowa nr 23. Na jej trasie kursować będą dwa kolejne zabytkowe tramwaje:

  • 102Na nr 71
  • skład N+ND nr 286+456

Odjazdy z przystanku Biblioteka Uniwersytecka w kierunku Rataj zaplanowano co pół godziny, w godzinach: 12:30, 13:00, 13:30, 14:00, 14:30, 15:00, 16:00, 16:30, 17:00 i 17:30.

Trasa linii 23 będzie prowadzić przez wiele kluczowych ulic i placów Poznania:
BIBLIOTEKA UNIWERSYTECKA – Ratajczaka – 27 Grudnia – Gwarna – Święty Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – Warczygłowy – Trasa Kórnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Zamenhofa – Krzywoustego – Strzelecka – Aleje Marcinkowskiego – 27 Grudnia – 27 GRUDNIA – TEATR POLSKI

Historia wagonu N nr 178

Wagon N nr 178 to prawdziwy skarb wśród poznańskiego taboru. Został wyprodukowany w 1951 roku w Stoczni Gdańskiej jako jeden z 30 wagonów silnikowych typu N, które razem z 20 doczepami ND (o numerach od 161 do 190) stanowiły podstawę tramwajowej komunikacji miejskiej w Poznaniu przez dziesięciolecia.

W 1963 roku tramwaj nr 178 otrzymał instalację niskiego napięcia. W kolejnej dekadzie, gdy większość wagonów była przebudowywana na jednokierunkowe, ten pojazd przeszedł kapitalny remont i został dostosowany do ruchu dwukierunkowego. Zainstalowano w nim m.in.:

  • agregat prądotwórczy,
  • hamulce szynowe,
  • dwa pulpity sterownicze,
  • dwa wyłączniki nadmiarowe,
  • wycieraczki.

W 1978 roku zmieniono jego numer na 629, a pojazd stacjonował w zajezdni Gajowa. Jeździł m.in. na linii wahadłowej W w latach 1983–1985. Ostatni raz w ruchu liniowym pojawił się 31 grudnia 1992 roku na linii nr 8. Później pełnił funkcję wagonu gospodarczego (numer 2024) i przez wiele lat był odstawiony na zajezdniach Głogowska i Madalińskiego.

Dzięki gruntownemu remontowi przeprowadzonemu przez Stację Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie, tramwaj odzyskał swój pierwotny wygląd z lat 50. XX wieku. Jest to obecnie jedyny zachowany wagon silnikowy typu N wyprodukowany w Stoczni Północnej w Gdańsku, co czyni go bezcennym zabytkiem techniki i świadkiem historii poznańskiej komunikacji.

Komentarze