Poznań: Pesa nie odpuszcza
– Model tramwaju Solarisa, który wygrał przetarg w Poznaniu, jest niezgodny z polskimi normami – twierdzi konkurencyjna firma Pesa z Bydgoszczy. – Bzdura! – odpowiada Solaris. Spór rozstrzygnie sąd – czytamy w Gazecie Wyborczej. W finale przetargu MPK na 40 tramwajów, które Poznań chce kupić przed Euro 2012, starły się trzy firmy: hiszpański CAF, bydgoska Pesa i podpoznański Solaris. Wygrał ten ostatni, dzięki minimalnie lepszym warunkom technicznym. Na ich wyższą ocenę wpływ miało też wykluczenie przez MPK propozycji Hiszpanów.
Bydgoska firma to doświadczony producent tramwajów, Solaris dopiero wychodzi na ten rynek. Współpracował z firmą Bombardier przy produkcji tramwajów dla Krakowa. Co więcej, oferta Solarisa była o 43 mln zł droższa niż ta, którą zaproponowała Pesa. Poznań zapłaci mu za tramwaje 342 mln zł, to największy przetarg w historii MPK.
Pesa nie pogodziła się z porażką. Skarżyła się do MPK i Krajowej Izby Odwoławczej, jednak jej protesty skończyły się fiaskiem. Mimo tego Pesa złożyła koleją skargę do Sądu Okręgowego w Poznaniu. Pierwsza rozprawa odbędzie się w czwartek 17 grudnia. Pesa domaga się unieważnienia wyników przetargu. MPK, nie czekając na wyrok, podpisało już jednak umowę z Solarisem. – Zgodnie z prawem przetarg się zakończył – mówi Jan Firlik, dyrektor ds. tramwajowych w MPK. – Sprawdził go Urząd Zamówień Publicznych i nie dopatrzył się żadnych uchybień. Dlatego musieliśmy podpisać umowę z Solarisem – dodaje. – Zarzuty Pesy są absurdalne. Tramwaj zaproponowany dla Szczecina i pokazywany na targach to inny pojazd niż ten, który chcemy wyprodukować dla Poznania – mówi Krzysztof Olszewski, przewodniczący rady nadzorczej Solarisa. – Po prostu przygotowaliśmy kilka różnych wariantów tramwaju, to normalna praktyka. Pesa nie chce tego przyjąć do wiadomości. A szczegóły oferty dla Poznania utajniliśmy, bo dotyczą nieznanej publicznie konstrukcji i mają dużą wartość technologiczną. Przedsiębiorstwa chronią takie informacje. W poznańskim przetargu Pesa też utajniła część swojej oferty, i to znacznie większą niż Solaris – dodaje.
Dyrektor Firlik zapewnia: – Sprawdziliśmy, czy dokumentacja techniczna przedstawiona przez Solarisa jest zgodna z polskimi normami. Uważamy, że jest. I dodaje: – Pesa chce utrzymać monopol na polskim rynku tramwajowym i dyktować ceny w przetargach. Szczegóły: http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36037,7357805,Tramwaj_trafi_do_sadu.html..
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze