Poznań czeka na ofertę CAF na tramwaje Modertrans. Obok Solarisa w jednej grupie?
-„Poznań czeka na ofertę CAF w sprawie sprzedaży Modertrans” – zapowiedział 24 marca 2025 r. prezydent Jacek Jaśkowiak, podczas pokazu nowej Gammy dla MPK Poznań.
Miasto planuje sprzedaż 85 proc. udziałów spółki produkującej tramwaje. Celem jest rozwój i ekspansja zagraniczna. Wzorem dla tej operacji ma być Solaris, który po przejęciu przez CAF znacząco zwiększył swoje przychody. O prezentacji najnowszego tramwaju dla stolicy Wielkopolski pisaliśmy już w TransInfo wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Kto może zostać nowym właścicielem Modertransu według prezydenta Jacka Jaśkowiaka?
- Ile procent udziałów w Modertransie planuje sprzedać miasto Poznań?
- Jakie korzyści dla rozwoju Modertransu miałoby przynieść przejęcie przez większego partnera, takiego jak CAF?
Starte pytanie – nowe odpowiedź
Podczas poniedziałkowej prezentacji nowego tramwaju Moderus Gamma LF04 w Poznaniu, prezydent Jacek Jaśkowiak nie tylko przejechał się nowym pojazdem, ale też wrócił do tematu, który w mieście krąży od lat – sprzedaży Modertransu.
-“Cena jest bardzo wysoka – zdradził prezydent. – Ale czekamy na ofertę ze strony CAF – dodał, jasno dając do zrozumienia, że hiszpański gigant może stać się nowym właścicielem poznańskiego producenta tramwajów.
Nowa Gamma zachwyciła – pasażerowie chwalili komfort, motorniczy wygodę prowadzenia, a sam Jaśkowiak porównał ją do wcześniejszych modeli, twierdząc, że „są jeszcze ładniejsze”. Za chwilę na ulice Poznania wyjedzie 30 takich pojazdów. Jednak w cieniu prezentacji pojawiło się pytanie: co dalej z firmą, która je wyprodukowała?
-„To jest oczywiście kwestia dalszych negocjacji. My zakładamy w pierwszym okresie sprzedaż 85 procent i te 15 procent dopiero w późniejszym” – powiedział prezydent Jaśkowiak w Radiu Poznań.
Prezydent przyznał, że miasto szuka silnego partnera, który pomoże rozwinąć skrzydła – najchętniej CAF.
-„Jeśli chcemy, żeby tramwaje Modertransu jeździły po całej Europie, musimy działać razem z większym graczem – tłumaczy “Gazecie Wyborczej Poznań” Jaśkowiak.
Drugie życie Modertransu?
Obecnie trwa analiza rynku, restrukturyzacja kapitałowa i zabezpieczanie terenów pod ewentualną rozbudowę zakładu. Jaśkowiak chce, by produkcja w całości została w Poznaniu.
-„Kluczowe jest, by firma dalej się rozwijała, dawała miejsca pracy i współpracowała z Politechniką Poznańską – podkreślił w wypowiedzi dla Gazety Wyborczej prezydent Poznania.
CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) to hiszpański producent z ponad stuletnią tradycją. W 2018 roku przejął podpoznańskiego Solarisa, z którym dziś podbija rynki świata. Jaśkowiak liczy na powtórkę tego scenariusza: – To byłoby jak drugi Solaris – mówi o potencjalnym przejęciu Modertransu przez Hiszpanów.
CAF nie komentuje tych informacji, ale według „Wyborczej” jest jednym z najbardziej zainteresowanych graczy. Choć decyzje jeszcze nie zapadły, wiele wskazuje na to, że Modertrans jest coraz bliżej zmiany właściciela. W tle wisi pytanie: czy CAF stanie się dla niego tym, czym stał się dla Solarisa?
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze