Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Potężny rozjazd tramwajowy z Czech montowany w Bremie. Konstrukcja waży 162 tony

infotram
08.08.2025 14:30
0 Komentarzy

W niemieckim mieście Brema trwa instalacja jednej z największych konstrukcji tramwajowych w regionie. Nowy węzeł torowy, zlokalizowany na skrzyżowaniu ulic Bennigsenstrasse i Hastedter Heerstrasse, został zaprojektowany, wyprodukowany i dostarczony przez czeską firmę DT – Výhybkárna a strojírna z Prostějova.

Zespół z Prostějova poświęcił ponad sześć miesięcy na budowę tego imponującego węzła, którego długość i szerokość przekracza 82 metry. Ostatnie segmenty zostały przetransportowane do Niemiec pod koniec ubiegłego roku. Całość to podwójny torowy czworokątny rozjazd o wartości blisko 2 milionów euro i łącznej masie aż 162 ton.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy techniczne składają się na nowy węzeł tramwajowy instalowany w Bremie?
  2. Jakie znaczenie ma rynek niemiecki dla czeskiej firmy DT – Výhybkárna a strojírna?
  3. Ile czasu zajęła produkcja i transport konstrukcji tramwajowej do Bremy i jaka była jej całkowita waga?

Ponad pół roku pracy nad gigantem

Wszystkie elementy rozjazdu były najpierw precyzyjnie składane i spawane z dokładnością do milimetrów w jednej z hal montażowych w Prostějovie. Następnie przetransportowano je do Bremy jako ładunek ponadgabarytowy, gdzie trwa obecnie instalacja nowej konstrukcji w miejsce dotychczasowego trójkątnego układu torowego. Projekt znacząco usprawni rozwój lokalnej sieci tramwajowej.

Rzadko spotykana skala i złożoność

– Nasze produkty trafiają do wielu niemieckich miast, takich jak Berlin, Kassel, Krefeld, Kolonia, Norymberga, Düsseldorf, Duisburg, Essen, Cottbus, Chemnitz i inne – mówi Marek Smolka, prezes DT – Výhybkárna a strojírna. – Współpracowaliśmy już wcześniej z Bremą, jednak tym razem dostarczyliśmy wyjątkowo złożoną konstrukcję, łączącą różne typy rozjazdów, zwrotnic i skrzyżowań – dodaje.

Projekt objął nie tylko standardowe łuki, ale również:

  • cztery niestandardowe rozjazdy trójdrogowe,
  • osiem standardowych rozjazdów o promieniu R50 m,
  • cztery zwrotnice segregujące,
  • jedno czterotorowe skrzyżowanie w centralnej części układu.

Brema i Niemcy kluczowym rynkiem

Niemcy pozostają jednym z najważniejszych rynków dla DT – Výhybkárna a strojírna. Łączna wartość zamówień z niemieckich miast w bieżącym roku przekracza 6,8 miliona euro. Tylko dla samej Bremy firma dostarczyła w tym roku także inny podwójny trójkąt tramwajowy o wartości niemal 650 tysięcy euro.

Komentarze