Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Postępy prac przy budowie metra na Bemowie

infotram
19.03.2025 15:30
0 Komentarzy

Tarcze TBM Anna i Krystyna mają do wydrążenia jeszcze nieco ponad 500 metrów tunelu, który połączy nową stację Lazurowa z istniejącą stacją Bemowo na linii M2.

Tarcza Anna już rozpoczęła drążenie ostatniego fragmentu tunelu. Od 17 marca zdążyła przedostać się przez korpus stacji Lazurowa i rozpoczęła budowę kolejnych metrów pod ziemią. W najbliższych dniach przejdzie pod pętlą tramwajową Osiedle Górczewska. Planowo, jeszcze przed Wielkanocą, dotrze do stacji Bemowo, a wówczas do pracy przystąpi tarcza Krystyna.

Rozkład jazdy:

  1. Ile metrów tunelu pozostało do wydrążenia tarczom TBM Anna i Krystyna na zachodnim odcinku linii M2?
  2. Jakie trzy nowe stacje metra powstaną na Bemowie w ramach rozbudowy linii M2?
  3. W jaki sposób Stacja Techniczno-Postojowa Mory wpłynie na przyszłą budowę trzeciej linii metra?

Rozwój transportu w Warszawie

Prezydent Warszawy zaznaczył, że prace przy tunelach są na finiszu, a po ich zakończeniu mieszkańcy Bemowa, Chrzanowa i Karolina zyskają trzy nowe stacje metra. Dzięki temu dojazd do centrum zajmie im mniej niż 20 minut. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, do maja tunele będą gotowe, a TBM Anna i Krystyna zakończą swoją misję.

– Jesteśmy na terenie przyszłej stacji Lazurowa i jeżeli chodzi o budowę tuneli metra, to już dosłownie ostatnia prosta – do wydrążenia został zaledwie półkilometrowy odcinek. Po zakończeniu prac – mam nadzieję, że już w 2026 roku czyli tak jak obiecywaliśmy – mieszkańcy Bemowa, Chrzanowa, Karolina i okolic ulicy Lazurowej będą mieli trzy nowe stacje metra. I znacznie szybciej, bo w niecałe 20 minut, będą mogli dostać się do centrum Warszawy – mówił prezydent Rafał Trzaskowski.

Rozbudowa drugiej linii metra to nie koniec inwestycji w stołeczny transport publiczny. Trwają prace projektowe nad trzecią linią, a rozpoczęły się również koncepcje dotyczące budowy czwartej. Celem jest stworzenie pełnego systemu metra, który do 2050 roku ma składać się z pięciu linii, zapewniając mieszkańcom szybki i ekologiczny środek transportu.

Prezydent Trzaskowski zwrócił uwagę na istotną rolę funduszy unijnych w realizacji takich projektów. Dzięki wsparciu Komisji Europejskiej możliwe jest nie tylko ukończenie linii M2, ale także rozbudowa sieci tramwajowej, m.in. na Wilanowie.

– Już dziś z drugiej linii metra korzystają setki tysięcy pasażerów. Wczoraj, czyli we wtorek 18 marca, było to dokładnie 280 tys. osób. Kiedy wybudowane zostaną trzy nowe stacje na M2, liczba pasażerów jeszcze wzrośnie, a mieszkańcy Bemowa otrzymają bardzo wygodny, bezpieczny i szybki środek transportu – powiedział Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Budowa stacji i infrastruktury

Oprócz tuneli trwają intensywne prace na przyszłych stacjach pasażerskich. Na stacji Chrzanów powstają pomieszczenia techniczne i układane są schody prowadzące na poziom antresoli. Tymczasem budowa Stacji Techniczno-Postojowej Mory zbliża się do końca – wszystkie budynki już stoją, a wnętrza są wykańczane. Przygotowano również hale serwisowe dla pociągów, tory i stanowiska do mycia oraz odkurzania składów.

Układana jest także infrastruktura torowa, a nad całym kompleksem góruje budynek nastawni, z którego dyspozytorzy będą kierować ruchem pociągów. Prezes Metra Warszawskiego, Jerzy Lejk, zaznaczył, że dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, STP Mory będzie mogło obsługiwać także pociągi z przyszłej trzeciej linii metra, co pozwoli na ograniczenie kosztów jej budowy.

– Ta nowa stacja techniczno-postojowa – choć wprost wiąże się z budową drugiej linii metra – jest także elementem tworzonej sieci metra, czyli dołączeń kolejnych, projektowanych linii do systemu transportowego miasta. Możliwości technologiczne, jakie zostaną stworzone na STP Mory, pozwolą na rezygnację z STP dla projektowanej w tej chwili trzeciej linii metra, co ma znaczenie, jeżeli chodzi o kwoty, jakie będzie trzeba przeznaczyć na budowę trzeciej linii metra – wyjaśniał Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Ostatni etap budowy

Ostatni fragment drugiej linii metra obejmuje trzy nowe stacje:

  • C3 Lazurowa – przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej,
  • C2 Chrzanów – w rejonie ulic Rayskiego i Szeligowskiej,
  • C1 Karolin – wraz z torami odstawczymi w pobliżu ul. Połczyńskiej i Sochaczewskiej.

Za stacją Karolin powstaną również podziemne tory dojazdowe do Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Cały projekt jest częścią większej inwestycji „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, współfinansowanej przez Unię Europejską. Jego wartość to ponad 3 miliardy złotych, z czego 1,125 miliarda pochodzi z funduszy unijnych.

Dzięki temu Bemowo i okolice zyskają nowoczesny i szybki środek transportu, który znacząco poprawi codzienną komunikację mieszkańców.

Komentarze