Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Postępy na budowie bemowskiego odcinka metra M2. Stacje nabierają finalnego kształtu

infotram
24.11.2025 15:30
0 Komentarzy

Na budowie zachodniego odcinka drugiej linii metra w Warszawie trwają intensywne prace wykończeniowe i instalacyjne. W tunelach oraz na trzech powstających stacjach – Karolin, Chrzanów i Lazurowa – prowadzone są roboty związane z montażem instalacji technicznych, budową torowiska oraz przygotowaniem pomieszczeń, które w 2026 roku będą obsługiwać pasażerów oraz infrastrukturę metra.

Roboty obejmują kluczowe elementy niezbędne do funkcjonowania podziemnej kolei.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie etapy budowy torowiska w tunelach metra są najbardziej czasochłonne i wymagają największej precyzji?
  2. Które pomieszczenia techniczne na nowych stacjach metra są obecnie najbardziej zaawansowane pod względem prac wykończeniowych?
  3. W jaki sposób unijne dofinansowanie wpływa na tempo oraz zakres budowy bemowskiego odcinka linii M2?

Zaawansowane prace instalacyjne

W wentylatorniach trwa układanie okładzin akustycznych i posadzek. Zainstalowano już duże wentylatory, a w głównych pomieszczeniach technicznych rozpoczęto montaż systemów wentylacji.

W podstacjach energetycznych zamontowano większość urządzeń, a ekipy układają obecnie kable i przygotowują przestrzeń pod kolejne instalacje.

Prace na bemowskim odcinku metra
Prace na bemowskim odcinku metra/foto: UM Warszawa

Wykończenia na stacjach – schody ruchome już w Chrzanowie

Perony na stacjach są już gotowe. Na stację C2 Chrzanów dostarczono ruchome schody, które pozostają zabezpieczone niebieską folią do czasu montażu i uruchomienia. Trwają intensywne prace murarskie, tynkarskie i malarskie, a także przygotowanie pomieszczeń dyżurnego ruchu oraz zaplecza technicznego każdej stacji.

Prace na bemowskim odcinku metra
Prace na bemowskim odcinku metra/foto: UM Warszawa

Trudna technologia budowy torowiska w tunelach

Wyraźnie widać postępy w betonowaniu nawierzchni torowej – prace są obecnie prowadzone w tunelu między stacjami Karolin i Chrzanów. Proces tworzenia torowiska w metrze jest wieloetapowy i wymaga najwyższej precyzji.

Tunel, wydrążony w kształcie koła, najpierw musi zostać przystosowany poprzez wykonanie betonowych „bankietów”: dolnego – tworzącego podłogę tunelu, oraz bocznego – stanowiącego korytarz technologiczny.

Następnie powierzchnie przykrywa się matą wibroizolacyjną, po czym układa się docelowe zbrojenie płyty torowej. W konstrukcji podtorza znajduje się m.in. kanał odpływowy.

Specjalne betonowe bloczki z uchwytami podtrzymują montowane później szyny. Po ich ustawieniu tor regulowany jest z dokładnością do 1 milimetra, po czym całość zalewana jest betonem i finalnie szlifowana.

Prace na bemowskim odcinku metra
Prace na bemowskim odcinku metra/foto: UM Warszawa

Ostatni odcinek M2 na Bemowie coraz bliżej finału

Budowany odcinek obejmuje trzy nowe stacje:

  • C3 Lazurowa – przy skrzyżowaniu ul. Lazurowej i Górczewskiej
  • C2 Chrzanów – przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej
  • C1 Karolin – stacja końcowa linii M2

Za stacją Karolin powstają tory odstawcze, prowadzące do budowanej Stacji Techniczno-Postojowej Mory, która umożliwi kompleksową obsługę taboru drugiej linii metra.

Prace mają zakończyć się w 2026 roku, po czym nowy odcinek zostanie udostępniony pasażerom.

Prace na bemowskim odcinku metra
Prace na bemowskim odcinku metra/foto: UM Warszawa

Silne wsparcie finansowe z Unii Europejskiej

Budowa zachodniego odcinka M2 realizowana jest w ramach projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, który otrzymał status operacji o znaczeniu strategicznym.

Projekt (obejmujący zarówno budowę, jak i zakup taboru) ma wartość 3 000 830 693 zł, z czego 1 125 000 000 zł stanowi dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

To wsparcie pozwala na realizację jednego z najważniejszych projektów transportowych w stolicy, który poprawi mobilność mieszkańców i wpłynie na rozwój zachodniej części Warszawy.

Komentarze