Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Połowa przystanków tramwajowych w Warszawie nie ma informacji pasażerskiej

infotram
25.03.2025 17:30
0 Komentarzy

Choć system informacji pasażerskiej w Warszawie dynamicznie się rozwija, to wciąż nie obejmuje wszystkich przystanków tramwajowych w stolicy. Obecnie tylko nieco ponad połowa z nich została wyposażona w elektroniczne tablice informacyjne, które pokazują prognozowany czas do przyjazdu kolejnego pojazdu.

Tramwaje Warszawskie zapowiadają jednak dalszą rozbudowę systemu i wdrażanie kolejnych udogodnień dla pasażerów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie funkcje oferują nowoczesne tablice informacji pasażerskiej montowane na przystankach tramwajowych w Warszawie?
  2. W jakim celu Tramwaje Warszawskie planują dalszą rozbudowę systemu informacji pasażerskiej?
  3. Na jakiej podstawie elektroniczne tablice wyświetlają prognozowany czas przyjazdu tramwajów?
System informacji pasażerskiej w Warszawie
System informacji pasażerskiej w Warszawie/foto: UM Warszawa

Ułatwienia dla pasażerów

Tablice elektroniczne to element, który od kilkunastu lat ułatwia codzienne podróże warszawiakom. Urządzenia montowane są na kluczowych przystankach tramwajowych i pokazują rzeczywisty czas odjazdu tramwajów, bazując na rozkładzie jazdy i lokalizacji pojazdów śledzonych za pomocą GPS. W ostatnich latach system ten stał się jednym z fundamentów komunikacji miejskiej w stolicy.

W 2023 roku rozpoczęto kolejny etap rozbudowy – plan zakładał instalację aż 101 nowych tablic w różnych dzielnicach miasta. Obecnie trwa uruchamianie ostatnich z nich, które czekają na ukończenie niezbędnych przyłączy elektrycznych. Kolejne 20 tablic ma zostać zamontowanych w miejscach, gdzie infrastruktura techniczna już na to pozwala.

Nowoczesne tablice nie tylko wyświetlają godziny przyjazdu, ale także oferują szereg funkcji zwiększających dostępność i komfort korzystania z transportu publicznego. Zastosowano m.in. czujniki szumu regulujące głośność zapowiedzi, tryb nocny, obsługę zapowiedzi w różnych językach oraz możliwość automatycznego przekazywania komunikatów o zakłóceniach w ruchu. Dodatkowo tablice wyposażone są w nowe piktogramy ułatwiające orientację osobom z różnymi potrzebami.

System informacji pasażerskiej w Warszawie
System informacji pasażerskiej w Warszawie/foto: UM Warszawa

Na nowych trasach

Ważnym krokiem było wyposażenie w tablice całkowicie nowej trasy tramwajowej do Wilanowa, otwartej w październiku 2024 roku. Podobne urządzenia pojawią się także na trasach, które są obecnie w budowie. W tej chwili system obejmuje 361 tablic, co oznacza, że ponad połowa stołecznych platform tramwajowych nadal pozostaje bez informacji w czasie rzeczywistym.

Tramwaje Warszawskie nie ukrywają, że pełne pokrycie miasta systemem informacji pasażerskiej to proces wymagający czasu, koordynacji technicznej i znacznych nakładów finansowych. Trwają analizy i konsultacje nad kolejnymi usprawnieniami, które mogłyby zwiększyć funkcjonalność i zasięg systemu.

Dalszy rozwój tablic informacyjnych to nie tylko kwestia wygody, ale i realnego wpływu na punktualność, planowanie podróży i ogólne zadowolenie pasażerów z usług komunikacji publicznej.

System informacji pasażerskiej w Warszawie
System informacji pasażerskiej w Warszawie/foto: UM Warszawa

Komentarze