Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pohutnicze tereny, droga i torowisko tramwajowe. W Chorzowie

infotram
05.01.2024 10:45
0 Komentarzy

Kilkusetmetrowy odcinek drogi krajowej nr 79 w Chorzowie, która nosi tam nazwę ul. Katowickiej, przebuduje – przy m.in. rządowej dotacji – lokalny samorząd.

Podpisano wartą 45 mln zł umowę ws. realizacji prac na odcinku od chorzowskiej estakady do ul. 3 Maja.

Przebudowa torowiska

Łączny koszt trwających od połowy 2022 r. prac po stronie miasta, do których części samorząd uzyskał unijne dofinansowanie, to ok. 45 mln zł; przebudowa torowiska wzdłuż kilkusetmetrowego odcinka wzdłuż ul. Katowickiej (biegnie nią droga krajowa nr 79) to dla Tramwajów Śląskich koszt ok. 30 mln zł.

„Zakończyliśmy kolejny etap budowy nowego układu drogowego Katowicka- Metalowców. Powstała nowa droga, która ułatwi dojazd tysięcy ludzi którzy na co dzień pracują w firmach położonych przy ul. Metalowców” – przekazał w czwartek na facebookowym profilu wiceprezydent Chorzowa Marcin Michalik.

„Dzięki dotacji ze środków unijnych wybudowaliśmy również sieci: wodną, kanalizacyjną, gazową i deszczową, co pozwoli znaleźć nam nowych inwestorów na tereny poprzemysłowe. Kolejnym etapem będzie przebudowa ul. Metalowców, budowa nowego przejścia podziemnego oraz torowiska tramwajowego wraz z przystankiem” – wskazał wiceprezydent.

Przebudowa odcinka DK79 to istotna część dużej inwestycji w tym rejonie miasta, obejmującej także przesunięcie i przebudowę odcinka linii tramwajowej Katowice – Bytom (finansowane przez Tramwaje Śląskie przy wsparciu środków unijnych) oraz nowy układ komunikacyjny przy Muzeum Hutnictwa (w projekcie unijnym miasta).

Blisko tego miejska droga nr 79 przechodzi estakadą nad chorzowskim rynkiem. Przed laty po drugiej stronie torów kolejowych z głównej trasy oraz równoległej linii tramwajowej widać było pracujące hutnicze piece. Obecnie hutniczych hal, które niegdyś przylegały do chorzowskiego centrum, już nie ma; teraz rozciągają się nieużytki i zabudowania nadal wykorzystywane przemysłowo, a w dawnej hutniczej elektrowni dobiega końca przygotowywanie Muzeum Hutnictwa.

W 2020 r. miasto zdobyło ponad 5 mln zł dofinansowania z części Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego, rozdzielanej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, do projektu zakładającego udostępnienie terenów inwestycyjnych przy ul. Metalowców, a także budowę drogi do Muzeum Hutnictwa.

Już wcześniej miasto i Tramwaje Śląskie dysponowały dokumentacją zasadniczej części wspólnej inwestycji – przebudowy przylegających do pohutniczych terenów arterii: drogowej (odcinek DK79) i tramwajowej (linia Katowice – Bytom).

Miasto uczestniczy w tym przedsięwzięciu przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów (MZUiM). Plany MZUiM uwzględniają m.in. przebudowę odcinka ul. Katowickiej od estakady nad rynkiem do ul. 3 Maja (z budową podziemnego przejścia w rejonie Placu Powstańców Śląskich) oraz zakładającą m.in. budowę nowego skrzyżowania z ul. Metalowców i budowę nowej drogi przez pohutnicze tereny (teraz ukończoną).

Należąca do 12 samorządów regionu spółka Tramwaje Śląskie przebudowuje odcinek głównej trasy tramwajowej Katowice – Bytom, wraz z przesunięciem w rejon Placu Powstańców obecnego przystanku przy ul. Metalowców (te prace uczyniono jedną z wielu części realizowanego projektu unijnego Tramwajów). Konieczna była budowa nowego muru oporowego (ul. Katowicka i torowisko przebiegają parę metrów powyżej pohutniczego terenu).

Inwestycja na poprzemysłowym terenie poskutkowała koniecznością wykonania prac nie związanych bezpośrednio z budową dróg i torowisk. Jak sygnalizował w poprzednich miesiącach wiceprezydent Michalik, szczególnie koszto- oraz czasochłonne okazały się prace związane z wypełnieniem ujawnionych tam pustek po dawnej płytkiej eksploatacji górniczej.(PAP)

Komentarze