Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociągi Skody zastąpią w Sofii rosyjskie składy

infotram
12.10.2025 12:30
0 Komentarzy

Pierwsze dwa z ośmiu nowoczesnych pociągów zamówionych przez Metropolitan EAD, operatora sofijskiego metra, zostały oficjalnie przyjęte na początku października 2025 roku w Pilźnie w Czechach.

W uroczystości uczestniczyli dyrektor wykonawczy Metropoliten EAD, Nikolay Naydenov, oraz dyrektor operacyjny Škoda Group, Zdeněk Sváta.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze innowacje techniczne zastosowano w nowych pociągach Škoda dla sofijskiego metra?
  2. W jaki sposób wprowadzenie nowych składów wpłynie na częstotliwość kursowania i komfort podróży pasażerów w Sofii?
  3. Kiedy planowane jest rozpoczęcie regularnej eksploatacji nowych pociągów na liniach metra w Bułgarii?

Nowe pociągi zastąpią stare rosyjskie składy

Zakupione przez stolicę Bułgarii czterowagonowe pociągi metra mają długość 79,1 metra i ważą 116,3 tony. Ich maksymalna prędkość konstrukcyjna wynosi 90 km/h. Nowe jednostki mają zastąpić najstarsze, energochłonne rosyjskie składy, które od lat kursują na liniach 1, 2 i 4.

Wprowadzenie nowych pociągów pozwoli nie tylko na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróży, ale również na zmniejszenie zużycia energii oraz skrócenie interwałów kursowania metra – zwłaszcza na linii drugiej, po planowanym otwarciu nowej stacji „Pancho Vladigerov” pomiędzy stacjami „Sliwnica” i „Obelia”.

Metro dla Sofii
Metro dla Sofii

Wnętrze zaprojektowane z myślą o pasażerach

Nowe pociągi charakteryzują się jednolitą, przelotową przestrzenią pasażerską, umożliwiającą swobodne przemieszczanie się między wagonami. Mogą one pomieścić 762 pasażerów, w tym osoby z niepełnosprawnościami, a także przewozić rowery i wózki dziecięce.

Dla zapewnienia wysokiego komfortu podróży, każdy wagon wyposażony jest w nowoczesny system klimatyzacji oraz monitoringu wizyjnego. Zapis z kamer przechowywany będzie przez co najmniej 20 dni w module pamięci odpornej na utratę zasilania.

Testy w Bułgarii jeszcze w tym roku

Nowe jednostki zostaną przetransportowane do Bułgarii jeszcze w 2025 roku, gdzie przejdą testy w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych na liniach metra 1, 2 i 4. Po ich zakończeniu rozpoczną regularną obsługę pasażerów.

Metro dla Sofii
Metro dla Sofii

Kontrakt warty ponad 130 milionów lewów

Metropolitan EAD podpisało umowę z konsorcjum Škoda Transportation i Škoda Vagonka na dostawę ośmiu nowoczesnych pociągów metra o łącznej wartości 134 milionów lewów (bez podatku VAT).

Nowe pojazdy to kolejny krok w modernizacji sofijskiego metra, które od kilku lat konsekwentnie rozwija infrastrukturę i flotę, stając się jednym z najnowocześniejszych systemów transportu publicznego w regionie Europy Południowo-Wschodniej.

Komentarze