Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Plany inwestycyjne Krakowa

infotram
27.11.2015 10:03
0 Komentarzy

ZIKiT przedstawił plany inwestycyjne Krakowa. Są wśród nich:Szybki Tramwaj na Azory i Górkę Narodową oraz przebudowa ulicy Iwaszki i alei29 Listopada. To konieczne inwestycje, na które krakowianie czekają od lat. -Zrobimy wszystko, żeby jak najszybciej zostały zrealizowane. Lepszeskomunikowanie północnego Krakowa z centrum jest dla nas priorytetem ? mówidyrektor Iwona Król z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Odcinki Krowodrza Górka ? Górka Narodowa oraz KrowodrzaGórka-Azory składają się na III etap budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.Szacunkowo w godzinach szczytu tramwajami na tych trasach będzie sięprzemieszczać blisko 4,5 tysiąca pasażerów. Na razie wyjeżdżający z osiedli napółnocy Krakowa, stoją w korkach. Jest jednak szansa, że ta trudna sytuacjaodmieni się w ciągu najbliższych pięciu lat.

Linia tramwajowa na Azory ma powstać najpóźniej w 2020 roku,a przybliżony koszt budowy to 100 mln zł. ? Obecnie trwa opracowywaniekoncepcji i konsultacje z mieszkańcami. Na uwagi czekamy jeszcze do 4 grudnia.Następnym etapem będzie wystąpienie o uzyskanie decyzji środowiskowej ? informujeElżbieta Warchoł z ZIKiT.

Na stronie www.dialogspoleczny.krakow.pl dostępne są trzywarianty przebiegu trasy tramwajowej Krowodrza Górka-Azory. Wariant A (1,6 km)- prowadzi od pętli tramwajowo – autobusowej Krowodrza Górka, wzdłuż ul.Opolskiej do skrzyżowania wielopoziomowego ul. Weissa i ul. Opolskiej. WariantB (2,5 km) – prowadzi od skrzyżowania ulic Bratysławskiej i Doktora Twardego,wzdłuż ulic Wybickiego, Łokietka oraz Batalionu Skała” AK (wschodniastrona Parku Krowoderskiego). Następnie projektowana linia tramwajowa biegniewzdłuż ul. Opolskiej w kierunku zachodnim, do skrzyżowania wielopoziomowego ul.Weissa z ul. Opolską. Natomiast wariant C – prowadzi ulicą Wybickiego odskrzyżowania z ul. Bratysławską i ul. Doktora Twardego, do skrzyżowania z ul.Łokietka. Następnie biegnie wzdłuż ul. Łokietka, po zachodniej stronie parkuKrowoderskiego, wzdłuż ul. Opolskiej, w kierunku zachodnim do skrzyżowaniawielopoziomowego ul. Weissa z ul. Opolską. Długość projektowanej trasy wynosiok. 2,4 km.

Nowa trasa ma być funkcjonalnie połączona z drugą oczekiwanąlinią do Górki Narodowej. Niewykluczone, że oba newralgiczne odcinki będąpowstawać równolegle w czasie. Konsultacje społeczne dotyczące budowy liniitramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową miały miejsce w marcu zeszłegoroku. Potem jednak inwestycja została spowolniona ze względów proceduralnych:

– Gdyby nie zmiana przepisów, do których odniosła sięRegionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, dotycząca konieczności inwentaryzacjizieleni na całym ciągu, decyzja środowiskowa w sprawie tej trasy zostałaby jużzłożona, a tak musimy poczekać do początku przyszłego roku. Jednak po uzyskaniutej decyzji od razu przystępujemy do przetargu w trybie ?zaprojektuj i zbuduj”.Widzę szansę, żeby inwestycja została oddana do użytku jeszcze w 2019 roku ? mówidyrektor Iwona Król z ZIKiT.

Trasa tramwaju ma przebiegać przez ulicę Pachońskiego,Bociana, następnie tunelem pod torami kolejowymi, dalej przez Górkę Narodową doalei 29 Listopada, gdzie planowany jest parking typu park and ride (podobniejak w przypadku skrzyżowania Weissa/Opolska). Koszt inwestycji szacowany jestna 250 mln zł. Warto dodać, że obie planowane linie tramwajowe mają zostaćdofinansowane z unijnej dotacji.

Udrożnienie północy Krakowa wiąże się także z koniecznościąprzebudowy dróg, w tym alei 29 Listopada, na której jest bardzo duże natężenieruchu, a kierowcy w godzinach szczytu stoją w korkach. To bardzo uczęszczanatrasa, także przez to, że stanowi ciąg drogi krajowej z wylotem na Warszawę, aod ulicy Powstańców do granic miasta jest to droga jednojezdniowa.

– W ubiegłym roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową, ale doGłównego Inspektoratu Ochrony Środowiska trafiło odwołanie, które jeszcze niezostało rozpoznane. Musieliśmy zatem wstrzymać rozpoczęty przetarg naopracowanie dokumentacji technicznej. Jesteśmy w każdej chwili gotowi, żebyinwestycję ruszyć do przodu, ale na razie nie jest to zależne od nas ? wyjaśniadyrektor Iwona Król.

Alternatywą dla stale zakorkowanej alei 29 Listopada mogłabybyć ulica Iwaszki, ale na razie brakuje środków na realizację tej drogi. -Wnioskowaliśmy o jej przebudowę wraz z modernizacją ul. Strzelców, łącznie zbudową estakady nad torami tramwajowymi, już kilka lat temu. Ostatecznie wmiejskim budżecie zabrakło pieniędzy na prace dokumentacyjne i realizację.Przewidujemy kilka wariantów tej trasy, aby jednak powstała nowa koncepcja,muszą się pojawić środki finansowe w miejskiej kasie ? mówi Leszek Nawrocki zZIKiT.


Komentarze