Pierwszy w pełni poznański Solaris Tramino
infotram
24.05.2011 15:52
0 Komentarzy
Pierwszy w pełni poznański Solaris Tramino
23 maja 2011 r. w samo południe w zajezdni przy ul. Głogowskiej Solaris zaprezentował lokalnym władzom oraz przedstawicielom mediów pierwszy egzemplarz tramwaju Solaris Tramino dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Firma pokazała także swoje hale produkcyjne, w których odbywa się końcowy etap wytwarzania nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów szynowych marki Solaris. Po fabryce oprowadzał sam Przewodniczy Rady Nadzorczej Solaris Bus&Coach –Krzysztof Olszewski.
Przypomnijmy, iż w listopadzie 2009 r. Solaris podpisał z poznańskim Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym kontrakt na dostawę 40 niskopodłogowych tramwajów Tramino z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 20 pojazdów (już zwiększono zamówienie w ramach tzw. opcji o 5 sztuk). Pierwszy tramwaj zostanie oficjalnie przekazany przewoźnikowi w najbliższych dniach, co oznacza, iż MPK będzie miało dyspozycji Tramino znacznie wcześniej, niż zakładała to umowa, mówiąca o końcu czerwca 2011 r. Dostawa wszystkich wagonów zakończy się w marcu 2012. Już dziś wiemy, że Solaris Tramino uzyskał niezbędną homologację, dzięki której będzie mógł rozpocząć liniowe jazdy z pasażerami. Krzysztof Olszewski żartował nawet, że pracownik Solarisa czeka pod drzwiami Ministra na ową homologację. Jak się okazało czekał na tyle skutecznie, że w dniu prezentacji, w godzinach popołudniowych homologacja dla Tramino stała się faktem. Prawdopodobnie po raz pierwszy pasażerowie będą mogli korzystać z tramwaju Solarisa już pod koniec tego tygodnia na linii 14. Wyjazd na trasę poprzedzą szkolenia motorniczych. Przypomnijmy, iż od kilku miesięcy po mieście jeździ inny, prototypowy wagon Solarisa, który od tych poznańskich różni się nie tylko kolorem, ale i wykończeniem czy układem siedzeń. Doświadczenia z jego liniowej eksploatacji są znakomite –mówi nam Krzysztof Olszewski. Jeździ właściwie bezawaryjne –dodaje.
Tramino dla MPK Poznań mierzy blisko 32 m. Jest niskopodłogowym wagonem przegubowym, pięcioczłonowym i jednoprzestrzennym. Pojazd napędzany jest czterema silnikami asynchronicznymi firmy VEM o mocy 105 kW każdy. Czworo drzwi podwójnych i dwoje drzwi pojedynczych zapewnia swobodną wymianę pasażerów. Szerokość drzwi podwójnych wynosi 1500 mm i jest największą, jaką można obecnie spotkać w oferowanych na rynku tramwajach. To najszersze tramwajowe drzwi w Europie –mówi nam Krzysztof Olszewski. Z kolei minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu to 750 mm. Te elementy znacznie ułatwią wymianę pasażerów na przystankach, jak również sprawią, że będą oni mogli z łatwością przemieszczać się wewnątrz pojazdu –zachwala Tramino Krzysztof Olszewski. Nowy tramwaj Solarsia może zabrać na pokład 229 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących.
Krzysztof Olszewski wspomniał także o komfortowych warunkach podróżowania, które zapewniają m.in. w pełni klimatyzowana przestrzeń pasażerska czy wygodne siedzenia. Nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym we wnętrzu tramwaju są specjalne szyny, do których zamocowano siedzenia. Dzięki temu możliwa jest ich szybka wymiana. W drugim członie Tramino znajduje się miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo tramwaj wyposażony jest w specjalnie oznaczone miejsca siedzące dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz matek z dzieckiem. Zamontowane wewnątrz pojazdu tablice informacji pasażerskiej pokazują kierunek trasy tramwaju, a system głosowy zapowiada najbliższe przystanki. Zgodnie z poznańską tradycją, tramwaj ma na dachu dwie okrągłe tablice (z przodu i z tyłu) wyświetlające numer linii. Wagon posiada oddzieloną od przedziału pasażerskiego kabinę motorniczego z niezależnym systemem wentylacji i klimatyzacji, co umożliwia stworzenie optymalnych dla prowadzącego tramwaj warunków pracy. Tradycyjny pulpit zastąpiono ekranami dotykowymi, za pomocą których motorniczy steruje tramwajem. Regulowany fotel oraz regulacja ekranów sterujących pozwalają dostosować miejsce do indywidualnych potrzeb motorniczego. Producent pomyślał również o lodówce, w której w upalne dni można przechowywać napoje chłodzące. Dużym udogodnieniem dla pasażerów Tramino jest też umieszczenie w każdym egzemplarzu pojazdu dwóch biletomatów. Bez fałszywej skromności mogę stwierdzić, że Traminio to jeden z najnowocześniejszych tramwajów w Europie –powiedział nam Krzysztof Olszewski.
Oprócz prezentacji pojazdu odbył się także pokaz końcowego etapu produkcji Solarisów Tramino, który realizowany jest w Poznaniu, w halach przy ulicy Wieruszowskiej. Jak już wspomnieliśmy na wstępie, po obiekcie, który ma 5600 m2 powierzchni i pracuje w nim blisko 250 osób, oprowadzał Krzysztof Olszewski –Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus&Coach. Z pomalowanej konstrukcji stalowej tramwaju powstaje tutaj gotowy pojazd. Wykonywane są m.in. takie czynności jak: montaż okien, podłóg, okablowania elektrycznego i systemów trakcyjnych oraz końcowa kontrola jakości. Mam nadzieję, że wkrótce w tej hali będziemy montować wagony nie tylko dla MPK Poznań, ale także dla innych przewoźników –mówił nam Krzysztof Olszewski.
W ubiegłym roku firma prezentowała hale produkujące elementy stalowe konstrukcji tramwajowych w Środzie Wlkp. Przy produkcji tzw. pudeł tramwajowych zatrudnionych jest 120 osób. Zastosowana technologia pozwala na wytwarzanie zestawu pudeł dla tramwaju pięcioczłonowego o długości 32 m, w ciągu jednego tygodnia, przy pracy na dwóch zmianach. Fabryka produkująca konstrukcje stalowe tramwajów uzyskała certyfikaty ISO 3834-2 i PN-EN 15085 poprzedzone audytem jakościowym niemieckiej firmy certyfikacyjnej TÜV SÜD. Certyfikaty potwierdzają wysoką jakość dla produkcji spawalniczej. Do produkcji tramwajów Tramino, wykorzystywane są materiały i maszyny najwyższej jakości. Jedną z nich jest TrueLaser Cell 7040 laser 3D, laserowa maszyna do cięcia i spawania firmy TRUMPF – jedno z pierwszych tego typu urządzeń w Polsce –informuje Solaris.
– Z pełną odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że mieszkańcy Poznania będą mogli korzystać z tramwajów, które są jednymi z najnowocześniejszych w Europie – powiedział o Solarisie Tramino Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej firmy Solaris. Słowa te potwierdził szef MPK Poznań Wojciech Tulibacki. Dziękuję dziś Panu Prezydentowi i władzom miasta, które podjęły decyzję o wymianie taboru tramwajowego. Zakupione przez Poznań 45 Tramino sprawią, że w 2012 roku, w czasie Mistrzostw Europy, Poznań będzie miał jeden z najnowocześniejszych parków taborowych w Polsce –mówił Tulibacki. Jego radość z zakupu nowych wagonów podzielał również prezydent Poznania –Ryszard Grobelny.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Zajezdnia Tramwajów Warszawskich „Praga” ma 100 lat
Infrastrukturaza darmo
01.03.2025
Kraków zmodernizuje węzeł tramwajowy przy ul. Piłsudskiego
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Komentarze