Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy w pełni poznański Solaris Tramino

infotram
24.05.2011 15:52
0 Komentarzy
23 maja 2011 r. w samo południe w zajezdni przy ul. Głogowskiej Solaris zaprezentował lokalnym władzom oraz przedstawicielom mediów pierwszy egzemplarz tramwaju Solaris Tramino dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Firma pokazała także swoje hale produkcyjne, w których odbywa się końcowy etap wytwarzania nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów szynowych marki Solaris. Po fabryce oprowadzał sam Przewodniczy Rady Nadzorczej Solaris Bus&Coach –Krzysztof Olszewski.
Solaris Tramino dla MPK Poznań Solaris Tramino dla MPK Poznań Solaris Tramino dla MPK Poznań - wnętrzeSolaris Tramino dla MPK Poznań
Przypomnijmy, iż w listopadzie 2009 r. Solaris podpisał z poznańskim Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym kontrakt na dostawę 40 niskopodłogowych tramwajów Tramino z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 20 pojazdów (już zwiększono zamówienie w ramach tzw. opcji o 5 sztuk). Pierwszy tramwaj zostanie oficjalnie przekazany przewoźnikowi w najbliższych dniach, co oznacza, iż MPK będzie miało dyspozycji Tramino znacznie wcześniej, niż zakładała to umowa, mówiąca o końcu czerwca 2011 r. Dostawa wszystkich wagonów zakończy się w marcu 2012. Już dziś wiemy, że Solaris Tramino uzyskał niezbędną homologację, dzięki której będzie mógł rozpocząć liniowe jazdy z pasażerami. Krzysztof Olszewski żartował nawet, że pracownik Solarisa czeka pod drzwiami Ministra na ową homologację. Jak się okazało czekał na tyle skutecznie, że w dniu prezentacji, w godzinach popołudniowych homologacja dla Tramino stała się faktem. Prawdopodobnie po raz pierwszy pasażerowie będą mogli korzystać z tramwaju Solarisa już pod koniec tego tygodnia na linii 14. Wyjazd na trasę poprzedzą szkolenia motorniczych. Przypomnijmy, iż od kilku miesięcy po mieście jeździ inny, prototypowy wagon Solarisa, który od tych poznańskich różni się nie tylko kolorem, ale i wykończeniem czy układem siedzeń. Doświadczenia z jego liniowej eksploatacji są znakomite –mówi nam Krzysztof Olszewski. Jeździ właściwie bezawaryjne –dodaje.    
Tramino dla MPK Poznań mierzy blisko 32 m. Jest niskopodłogowym wagonem przegubowym, pięcioczłonowym i jednoprzestrzennym. Pojazd napędzany jest czterema silnikami asynchronicznymi firmy VEM o mocy 105 kW każdy. Czworo drzwi podwójnych i dwoje drzwi pojedynczych zapewnia swobodną wymianę pasażerów. Szerokość drzwi podwójnych wynosi 1500 mm i jest największą, jaką można obecnie spotkać w oferowanych na rynku tramwajach. To najszersze tramwajowe drzwi w Europie –mówi nam Krzysztof Olszewski. Z kolei minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu to 750 mm. Te elementy znacznie ułatwią wymianę pasażerów na przystankach, jak również sprawią, że będą oni mogli z łatwością przemieszczać się wewnątrz pojazdu –zachwala Tramino Krzysztof Olszewski. Nowy tramwaj Solarsia może zabrać na pokład 229 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących.
Solaris Tramino dla MPK Poznań - wnętrzeSolaris Tramino dla MPK Poznań - najszersze drzwi w EuropieSolaris Tramino dla MPK Poznań Solaris Tramino dla MPK Poznań Solaris Tramino dla MPK Poznań - wnętrze
Krzysztof Olszewski wspomniał także o komfortowych warunkach podróżowania, które zapewniają m.in. w pełni klimatyzowana przestrzeń pasażerska czy wygodne siedzenia. Nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym we wnętrzu tramwaju są specjalne szyny, do których zamocowano siedzenia. Dzięki temu możliwa jest ich szybka wymiana. W drugim członie Tramino znajduje się miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo tramwaj wyposażony jest w specjalnie oznaczone miejsca siedzące dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz matek z dzieckiem. Zamontowane wewnątrz pojazdu tablice informacji pasażerskiej pokazują kierunek trasy tramwaju, a system głosowy zapowiada najbliższe przystanki. Zgodnie z poznańską tradycją, tramwaj ma na dachu dwie okrągłe tablice (z przodu i z tyłu) wyświetlające numer linii. Wagon posiada oddzieloną od przedziału pasażerskiego kabinę motorniczego z niezależnym systemem wentylacji i klimatyzacji, co umożliwia stworzenie optymalnych dla prowadzącego tramwaj warunków pracy. Tradycyjny pulpit zastąpiono ekranami dotykowymi, za pomocą których motorniczy steruje tramwajem. Regulowany fotel oraz regulacja ekranów sterujących pozwalają dostosować miejsce do indywidualnych potrzeb motorniczego. Producent pomyślał również o lodówce, w której w upalne dni można przechowywać napoje chłodzące. Dużym udogodnieniem dla pasażerów Tramino jest też umieszczenie w każdym egzemplarzu pojazdu dwóch biletomatów. Bez fałszywej skromności mogę stwierdzić, że Traminio to jeden z najnowocześniejszych tramwajów w Europie –powiedział nam Krzysztof Olszewski.
Końcowy etap montażu TraminoKrzysztof Olszewski oprowadza po fabryce SolarisaKrzysztof Olszewski oprowadza po fabryce SolarisaKońcowy etap montażu TraminoKrzysztof Olszewski w fabryce Solarisa
Oprócz prezentacji pojazdu odbył się także pokaz końcowego etapu produkcji Solarisów Tramino, który realizowany jest w Poznaniu, w halach przy ulicy Wieruszowskiej. Jak już wspomnieliśmy na wstępie, po obiekcie, który ma 5600 m2 powierzchni i pracuje w nim blisko 250 osób, oprowadzał Krzysztof Olszewski –Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus&Coach. Z pomalowanej konstrukcji stalowej tramwaju powstaje tutaj gotowy pojazd. Wykonywane są m.in. takie czynności jak: montaż okien, podłóg, okablowania elektrycznego i systemów trakcyjnych oraz końcowa kontrola jakości. Mam nadzieję, że wkrótce w tej hali będziemy montować wagony nie tylko dla MPK Poznań, ale także dla innych przewoźników –mówił nam Krzysztof Olszewski.  
W ubiegłym roku firma prezentowała hale produkujące elementy stalowe konstrukcji tramwajowych w Środzie Wlkp. Przy produkcji tzw. pudeł tramwajowych zatrudnionych jest 120 osób. Zastosowana technologia pozwala na wytwarzanie zestawu pudeł dla tramwaju pięcioczłonowego o długości 32 m, w ciągu jednego tygodnia, przy pracy na dwóch zmianach. Fabryka produkująca konstrukcje stalowe tramwajów uzyskała certyfikaty ISO 3834-2 i PN-EN 15085 poprzedzone audytem jakościowym niemieckiej firmy certyfikacyjnej TÜV SÜD. Certyfikaty potwierdzają wysoką jakość dla produkcji spawalniczej. Do produkcji tramwajów Tramino, wykorzystywane są materiały i maszyny najwyższej jakości. Jedną z nich jest TrueLaser Cell 7040 laser 3D, laserowa maszyna do cięcia i spawania firmy TRUMPF – jedno z pierwszych tego typu urządzeń w Polsce –informuje Solaris.
– Z pełną odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że mieszkańcy Poznania będą mogli korzystać z tramwajów, które są jednymi z najnowocześniejszych w Europie – powiedział o Solarisie Tramino Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej firmy Solaris. Słowa te potwierdził szef MPK Poznań Wojciech Tulibacki. Dziękuję dziś Panu Prezydentowi i władzom miasta, które podjęły decyzję o wymianie taboru tramwajowego. Zakupione przez Poznań 45 Tramino sprawią, że w 2012 roku, w czasie Mistrzostw Europy, Poznań będzie miał jeden z najnowocześniejszych parków taborowych w Polsce –mówił Tulibacki. Jego radość z zakupu nowych wagonów podzielał również prezydent Poznania –Ryszard Grobelny.  

Komentarze