Pierwsze tramwaje pojechały na Stegny. Latem pasażerowie dostaną nową linią nr 19
Warszawa zbliża się do zakończenia kolejnej ważnej inwestycji komunikacyjnej. Już tego lata pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej trasy tramwajowej prowadzącej na Stegny.
Pierwszy tramwaj zasilany z sieci trakcyjnej przejechał już próbnie cały odcinek – to wyraźny sygnał, że otwarcie linii jest blisko.
Rozkład jazdy:
- Jak przebiega nowa trasa tramwajowa prowadząca na Stegny i z jaką trasą jest połączona?
- Jakie udogodnienia i elementy ekologiczne zaplanowano wzdłuż nowego torowiska?
- Jaki będzie czas przejazdu nową linią tramwajową nr 19 ze Stegien do centrum Warszawy i jakie rejony połączy ta linia?
Nowe połączenie na Dolnym Mokotowie
Nowe torowisko na Stegny to boczne odgałęzienie trasy tramwajowej do Wilanowa, biegnące ulicą Świętego Bonifacego. Odcinek o długości około 800 metrów łączy ulicę Sobieskiego z nową pętlą tramwajowo-autobusową na Stegnach. Połączenie to nie tylko zwiększy dostępność komunikacyjną Dolnego Mokotowa, ale również umożliwi sprawne przesiadki między środkami transportu.
Już niedługo na trasie uruchomiona zostanie nowa linia tramwajowa nr 19, która będzie łączyła Stegny i Dolny Mokotów z Dworcem Centralnym oraz aleją Jana Pawła II. Przewidywany czas przejazdu z pętli Stegny do centrum miasta wyniesie około 20 minut. Trasa na Stegny jest przejezdna, co nie oznacza końca prac. W najbliższych tygodniach wykonawca będzie kontynuować roboty przy torowisku, asfaltowaniu jezdni oraz roboty brukarskie, a tramwajarze będą prowadzić dalsze testy. Trasa zostanie udostępniona latem – dojedzie tu linia nr 19, która zabierze pasażerów ze Stegien i Dolnego Mokotowa w kierunku Dworca Centralnego i ciągu al. Jana Pawła II.
Odnoga wzdłuż ul. Św. Bonifacego na Stegny stanowi rozszerzenie – jako opcja – kontraktu na budowę głównej trasy do Miasteczka Wilanów, z której pasażerowie korzystają od zeszłego roku. Dzięki realizacji tej trasy komunikacją szynową zostanie objęte osiedle na Stegnach.
Próbne przejazdy i ostatnie prace
W miniony weekend tramwajarze zakończyli podłączanie sieci trakcyjnej i przeprowadzili pierwsze testy z udziałem tramwajów zasilanych „z sieci”, a nie – jak wcześniej – wyłącznie z baterii. Pierwszy próbny przejazd wykonał tramwaj pomiarowy, a następnie trasę przetestował również skład typu Hyundai.
Choć zasadnicze prace budowlane są bliskie końca, wykonawca kontynuuje ostatnie prace wykończeniowe. W kolejnych tygodniach będą również prowadzone dalsze testy techniczne, które mają na celu sprawdzenie gotowości infrastruktury przed oficjalnym otwarciem dla pasażerów.
Zieleń, komfort i ekologia
Nowa trasa tramwajowa na Stegny to nie tylko rozwój infrastruktury transportowej, ale również inwestycja w estetykę i środowisko. Torowisko przy ulicy Świętego Bonifacego zostanie pokryte rozchodnikiem – rośliną, która nie tylko wycisza hałas tramwajów, ale także magazynuje wodę opadową. Wzdłuż torów zaplanowano nasadzenie 40 dużych drzew oraz ponad 1500 krzewów, bylin i cebul kwiatowych, co uczyni trasę przyjaźniejszą dla mieszkańców.
Nowa linia, nowe możliwości
Uruchomienie linii nr 19 ma szczególne znaczenie dla mieszkańców południowej części Mokotowa. Nowe połączenie pozwoli nie tylko szybciej dostać się do centrum, ale również zapewni lepszy dostęp do innych dzielnic – poprzez połączenie z głównymi węzłami komunikacyjnymi Warszawy.
Nowa trasa tramwajowa to kolejny krok w stronę zrównoważonego transportu miejskiego, który łączy wygodę, ekologię i nowoczesne rozwiązania infrastrukturalne. Wszystko wskazuje na to, że już w najbliższe wakacje mieszkańcy Stegien będą mogli korzystać z nowego połączenia – bezpiecznie, szybko i zielono.
Komentarze