Pierwsi pasażerowie pojechali tramwajem Skoda 52T
W piątek, 20 czerwca 2025 roku, na ulice Pragi po raz pierwszy wyjechał nowy tramwaj Škoda 52T w ramach próbnej eksploatacji z pasażerami.
Premierowy kurs odbył się o godzinie 12:51 z pętli Lehovec jako dodatkowy skład linii numer 12, kierujący się w stronę Sídliště Barrandov.
Rozkład jazdy:
- Jakie wymagania musi spełnić tramwaj Škoda 52T w ramach próbnego eksploatowania z pasażerami, aby uzyskać homologację?
- Jakie nowoczesne rozwiązania techniczne zastosowano w tramwaju Škoda 52T i jak wpływają one na komfort pasażerów?
- Jakie są główne parametry techniczne tramwaju Škoda 52T, takie jak długość, pojemność i liczba drzwi?
20 tysięcy kilometrów testów
Zanim nowoczesny tramwaj uzyskał zgodę na przewóz pasażerów, musiał pokonać aż 20 tysięcy kilometrów w ramach testów technicznych bez obecności podróżnych. Przeprowadzono je na całej sieci tramwajowej w Pradze, poza regularnym rozkładem jazdy. Teraz, zgodnie z decyzją czeskiego Urzędu Kolejowego (Drážní úřad ČR), pojazd będzie musiał pokonać tę samą liczbę kilometrów w normalnym ruchu z pasażerami, by zakończyć proces homologacji.
Nowoczesność w pełni niskopodłogowej konstrukcji
Škoda 52T to jednoczłonowy, jednosystemowy tramwaj o długości 32 metrów i masie 48 ton. Jego konstrukcja zapewnia 100% niską podłogę, co znacznie ułatwia dostęp osobom starszym, z niepełnosprawnościami oraz pasażerom z wózkami dziecięcymi.
Na pokładzie pojazdu znalazła się pełnopojazdowa klimatyzacja, nowoczesne oświetlenie LED wewnątrz i na zewnątrz, a także zaawansowany system informacji pasażerskiej oparty na sześciu ekranach rozmieszczonych wzdłuż całego wnętrza tramwaju.
Wysoka pojemność i szybka wymiana pasażerów
Tramwaj może jednorazowo przewieźć do 243 pasażerów, z czego 70 znajdzie miejsce siedzące. Wygodne i szybkie wsiadanie oraz wysiadanie umożliwia pięcioro szerokich, dwuskrzydłowych drzwi. Jest to rozwiązanie szczególnie ważne w warunkach miejskich, gdzie krótki czas postoju na przystankach ma istotne znaczenie dla płynności ruchu.
Testy w służbie przyszłości
Rozpoczęcie prób z pasażerami to ważny krok w kierunku wprowadzenia tramwaju Škoda 52T do regularnej eksploatacji w stolicy Czech. Po zakończeniu testów i uzyskaniu pełnej homologacji, nowe pojazdy będą mogły wzmocnić flotę praskiego przewoźnika, zapewniając mieszkańcom nowy standard komfortu i niezawodności w komunikacji miejskiej.
Wprowadzenie Škody 52T wpisuje się w długofalową strategię modernizacji taboru tramwajowego w Pradze i ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju zrównoważonego transportu publicznego w czeskiej stolicy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze