Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA także w Gdańsku

infotram
29.07.2009 11:55
0 Komentarzy
PESA Bydgoszcz złożyła najtańszą ofertę w przetargu na dostawę 35 niskopodłogowych tramwajów dla ZKM Gdańsk. Jest ona jednak droższa o ponad 20 mln niż pierwotnie zakładał przewoźnik – ZKM na inwestycję zarezerwował 227,5 mln zł netto, czyli 6,5 mln zł na jeden skład. Mimo to miasto zakupi tramwaje, potrzebny będzie jednak większy kredyt, który prawdopodobnie zabezpieczony zostanie długoterminową umową z miastem na świadczenie usług komunikacyjnych. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty brane były pod uwagę: cena (70%) oraz rozwiązania techniczne (30%).  Najwięcej punktów –86,5 –zdobyła właśnie PESA. Drugi w stawce był Stadler, który uzyskał 84,75 punktów.        
Ceny zaproponowane przez poszczególnych producentów:
PESA – 8,729,163 PLN
Stadler – 9,776,662 PLN
Bombardier – 10,106,540 PLN
AnsaldoBreda – 12,624,822 PLN
CAF – 12,745,962 PLN
Najwięcej tramwajów PESY jeździ po Warszawie
To największy przetarg ogłoszony przez gdańskiego przewoźnika na dostawę tramwajów niskopodłogowych. Dotychczas ZKM kupował mniejsze ilości pojazdów. W 1997 przybyły na Pomorze dwa konstalowskie wozy 114Na, w 1999 roku pojawiły się cztery Citadisy, a w 2007 roku trzy Bombardiery. Oprócz tego miasto zakupiło z Dortmundu pojazdy N8C, które po modernizacji w Modertansie zyskują niskopodłogowy człon. 46 tych ostatnich pojazdów oraz nowoczesne niskopodłogowce, mają zastąpić, stanowiące dziś podstawę taboru ZKM Gdańsk, konstalowskie „sto piątki”.  Po podpisaniu umowy z PESĄ, producent powinien dostarczyć tramwaje do końca 2011 roku. Przypomnijmy, iż oprócz gdańskich wozów PESA musi produkować także 186 tramwajów dla Warszawy oraz 6 dla Szczecina. Bezapelacyjnie zwycięstwa w przetargach na dostawę wozów dla tych miast stawiają Bydgoszczan na czołowym miejscu wśród krajowych producentów tramwajów, pozwalając również dołączyć do światowych liderów. Także z tych powodów nie jest znany jeszcze harmonogram dostaw nowych wozów. –Zostanie on ustalony w momencie podpisania umowy, a to nastąpi nie wcześniej niż we wrześniu. Obecnie pozostali producenci mogą zgłaszać ewentualne protesty. Potem dokumentację przetargu sprawdzi Urząd Zamówień Publicznych –tłumaczył Gazecie Wyborczej Krzysztof Wojtkiewicz z ZKM-u.
Dodajmy, iż zakup 35 niskopodłogowych tramwajów będzie realizowany w ramach „Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – rozwój proekologicznego systemu transportu tramwajowego w Gdańsku –etap IIIa”.      

Komentarze