PESA nie odpuszcza Jassów. Składa kolejną skargę i chce zatrzymać realizację umowy z Bozankaya
Wojna tramwajowa w rumuńskich Jassach trwa. Polska PESA nie rezygnuje z walki i ponownie pozywa Urząd Miasta do sądu. Twierdzi, że Bozankaya zaproponowała rażąco niską cenę.
Postępowanie zostało wszczęte w maju 2023 r., a od lipca zaczęły wpływać odwołania. Skarga PESY stwarza ryzyko zawieszenia realizacji umowy z Bozankayą.
Dotychczasowe odwołania nieskuteczne
Wcześniej wszystkie odwołania składane przez PESĘ (w tym także te w sądzie) były odrzucane. Stawką jest kontrakt o wartości 177 milionów lei, finansowany ze środków PNRR. Turcy wygrali go, oferując 141 mln lei (ok. 7,8 mln lei/tramwaj), natomiast Polacy zaoferowali 169,5 mln lei (ok. 9,4 mln lei/tramwaj).
W skardze PESA wnosi o udzielenie jej zamówienia, odrzucenie oferty Bozankaya i zawieszenie realizacji umowy dostawy z tureckim producentem. Pozew do sądu został złożony po tym, jak na początku lutego Krajowa Rada ds. Rozwiązań Odwoławczych (CNSC) odrzuciła ostatnią apelację PESY.
Decyzja o wyborze oferty firmy Bozankaya, a także utrzymanie takiego wyniku postępowania przez CNSC są w sposób oczywisty niezgodne z prawem – stwierdza w skardze PESA.
Główne powody podawane przez Polaków to fakty, iż Turcy zamieścili w ofercie „fałszywą informację” oraz to, iż oferta Bozankaya nie została „poprawnie sporządzona i uzasadniona w stosunku do propozycji technicznej” (Polacy twierdzą, że Turcy zaoferowali „rażąco niską cenę”) oraz niespełnienie niektórych wymagań specyfikacji związanych z przetarg.
Ratusz podpisał umowę z Turkami
Umowa z firmą Bozankaya została podpisana 26 lutego 2024 roku.
„CNSC w sposób niezgodny z prawem i powierzchownie ustosunkowała się do niektórych krytycznych uwag, całkowicie zignorowała skutki powagi rzeczy osądzonej wcześniejszej ostatecznej decyzji i dopuściła się poważnych błędów w interpretacji i stosowaniu odpowiednich przepisów prawa w tej sprawie. Decyzja CNSC została wydana z naruszeniem zapisów specyfikacji i z pominięciem rozstrzygających dowodów przedstawionych w aktach” – czytamy w skardze PESA.
Polacy twierdzą, że CNSC nie przeanalizowała zasadności ostatniego odwołania złożonego przez producenta.
„Rozpoczęcie realizacji umowy, a następnie uwzględnienie odwołania doprowadziłoby do sytuacji mogącej skutkować odszkodowaniami dla wszystkich stron i w przyszłości sporem sądowym o nieważność tak podpisanej umowy” – ocenia PESA.
Środki na zakup tramwajów zabezpieczone są w ramach PNRR, a zakończenie kontraktu ma nastąpić nie później niż w czerwcu 2026 roku. Zgodnie z harmonogramem zawartym w dokumentacji przetargowej związanej z przetargiem organizowanym przez Urząd Miasta Jassy, pierwszy tramwaj dojedzie do Jassów maksymalnie za 15 miesięcy. Następnie pojazdy będą dostarczane co 3 miesiące, przy czym czas trwania umowy wynosi maksymalnie 30 miesięcy.
Obecnie w Jassach jeżdżą 32 nowe tramwaje: 16 dostarczonych przez PESĘ i 16 dostarczonych przez Bozankaya.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze