Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA nie odpuszcza Jassów. Składa kolejną skargę i chce zatrzymać realizację umowy z Bozankaya

infotram
27.02.2024 19:15
0 Komentarzy

Wojna tramwajowa w rumuńskich Jassach trwa. Polska PESA nie rezygnuje z walki i ponownie pozywa Urząd Miasta do sądu. Twierdzi, że Bozankaya zaproponowała rażąco niską cenę.

Postępowanie zostało wszczęte w maju 2023 r., a od lipca zaczęły wpływać odwołania. Skarga PESY stwarza ryzyko zawieszenia realizacji umowy z Bozankayą.

Dotychczasowe odwołania nieskuteczne

Wcześniej wszystkie odwołania składane przez PESĘ (w tym także te w sądzie) były odrzucane. Stawką jest kontrakt o wartości 177 milionów lei, finansowany ze środków PNRR. Turcy wygrali go, oferując 141 mln lei (ok. 7,8 mln lei/tramwaj), natomiast Polacy zaoferowali 169,5 mln lei (ok. 9,4 mln lei/tramwaj).

W skardze PESA wnosi o udzielenie jej zamówienia, odrzucenie oferty Bozankaya i zawieszenie realizacji umowy dostawy z tureckim producentem. Pozew do sądu został złożony po tym, jak na początku lutego Krajowa Rada ds. Rozwiązań Odwoławczych (CNSC) odrzuciła ostatnią apelację PESY.

Decyzja o wyborze oferty firmy Bozankaya, a także utrzymanie takiego wyniku postępowania przez CNSC są w sposób oczywisty niezgodne z prawem – stwierdza w skardze PESA.

Główne powody podawane przez Polaków to fakty, iż Turcy zamieścili w ofercie „fałszywą informację” oraz to, iż oferta Bozankaya nie została „poprawnie sporządzona i uzasadniona w stosunku do propozycji technicznej” (Polacy twierdzą, że Turcy zaoferowali „rażąco niską cenę”) oraz niespełnienie niektórych wymagań specyfikacji związanych z przetarg.

Wojna tramwajowa w rumuńskich Jassach trwa. Polska PESA nie rezygnuje z walki i ponownie pozywa Urząd Miasta do sądu. Twierdzi, że Bozankaya zaproponowała rażąco niską cenę.
PESA dla Jassów/foto: PESA

Ratusz podpisał umowę z Turkami

Umowa z firmą Bozankaya została podpisana 26 lutego 2024 roku.

„CNSC w sposób niezgodny z prawem i powierzchownie ustosunkowała się do niektórych krytycznych uwag, całkowicie zignorowała skutki powagi rzeczy osądzonej wcześniejszej ostatecznej decyzji i dopuściła się poważnych błędów w interpretacji i stosowaniu odpowiednich przepisów prawa w tej sprawie. Decyzja CNSC została wydana z naruszeniem zapisów specyfikacji i z pominięciem rozstrzygających dowodów przedstawionych w aktach” – czytamy w skardze PESA.

Polacy twierdzą, że CNSC nie przeanalizowała zasadności ostatniego odwołania złożonego przez producenta.

„Rozpoczęcie realizacji umowy, a następnie uwzględnienie odwołania doprowadziłoby do sytuacji mogącej skutkować odszkodowaniami dla wszystkich stron i w przyszłości sporem sądowym o nieważność tak podpisanej umowy” – ocenia PESA.

Środki na zakup tramwajów zabezpieczone są w ramach PNRR, a zakończenie kontraktu ma nastąpić nie później niż w czerwcu 2026 roku. Zgodnie z harmonogramem zawartym w dokumentacji przetargowej związanej z przetargiem organizowanym przez Urząd Miasta Jassy, pierwszy tramwaj dojedzie do Jassów maksymalnie za 15 miesięcy. Następnie pojazdy będą dostarczane co 3 miesiące, przy czym czas trwania umowy wynosi maksymalnie 30 miesięcy.

Obecnie w Jassach jeżdżą 32 nowe tramwaje: 16 dostarczonych przez PESĘ i 16 dostarczonych przez Bozankaya.

Komentarze