Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA domaga się pieniędzy od rosyjskiej firmy. Sprawa w sądzie

infotram
21.06.2024 13:45
0 Komentarzy

Pesa wystąpiła do Sądu Arbitrażowego Obwodu Swierdłowskiego z pozwem przeciwko JSC „Ural Transport Engineering Plant” (Uraltransmash) – podaje portal tzdjournal.

Domaga się uznania i wykonania decyzji Trybunału Arbitrażowego Sztokholmskiej Izby Handlowej z 2021 r. w sprawie odzyskania długu od rosyjskiej spółki na kwotę 55 mln euro.

Spis treści:

  1. Jakiej kwoty dotyczy pozew Pesa przeciwko JSC „Ural Transport Engineering Plant”?
  2. Ile tramwajów miała pierwotnie dostarczyć PESA do Moskwy zgodnie z kontraktem?
  3. Kiedy odbędzie się pierwsza rozprawa przed Sądem Arbitrażowym Obwodu Swierdłowskiego?
Pesa wystąpiła do Sądu Arbitrażowego Obwodu Swierdłowskiego z pozwem przeciwko JSC „Ural Transport Engineering Plant” (Uraltransmash) – podaje portal tzdjournal.
PESA Fokstrot

Kontrakt na tramwaje dla Moskwy

Spór prawny pomiędzy spółkami powstał w trakcie realizacji kontraktu na dostawę przez PESA niskopodłogowych, trzyczłonowych wagonów tramwajowych do Moskwy. Umowa przewidywała dostawę 120 tramwajów, które mają powstać w zakładach PESA i Uraltransmash. W wyniku przetargu ostateczną cenę kontraktową pomiędzy Uraltransmash a Moskwą ustalono na 8,46 mld rubli (70,5 mln za tramwaj). Wartość kontraktu pomiędzy Uraltransmash a PESA wyniosła 148,73 mln euro (około 5,95 mld rubli według ówczesnego kursu).

Pierwsze dostawy rozpoczęły się w 2014 roku, jednak w związku z dewaluacją rubla w 2016 roku dokonano rewizji wolumenu kontraktu – liczbę dostarczonych tramwajów zmniejszono do 70 sztuk. W związku ze zmianą pierwotnie ustalonych wolumenów dostaw Pesa Bydgoszcz zgłosiła roszczenia finansowe. Warunki umowy przewidywały rozstrzygnięcie sporu między stronami w Trybunale Arbitrażowym Izby Handlowej w Sztokholmie (SCC), dlatego w 2018 roku PESA złożyła pozew przeciwko Uraltransmash do tego sądu.

Według wyliczeń PESY łączna kwota roszczenia wyniosła 55,2 mln euro, z czego 18,4 mln euro dotyczyło niezapłaconych kosztów wagonów, a reszta to odsetki i kary naliczone w latach 2018-2020. Spór pomiędzy spółkami w arbitrażu sztokholmskim zakończył się w maju 2021 roku na korzyść PESY, jednak Sąd Najwyższy Federacji Rosyjskiej orzekł, że sprawa polskiej spółki i Uraltransmash nie może zostać rozstrzygnięta w sądach międzynarodowych ze względu na efekt antykorupcyjny rosyjskich sankcji i powinno zostać rozpatrzone przez rosyjski sąd.

Stąd skierowanie sprawy do rozstrzygnięcia przed Sądem Arbitrażowym Obwodu Swierdłowskiego. Uwzględniono także wniosek o włączenie w sprawę Prokuratora Obwodu Swierdłowskiego i Prokuratora Generalnego Federacji Rosyjskiej.

Pierwsza rozprawa odbędzie się 9 lipca.

Wcześniej informowano, że do Ufy trafi ponad 30 tramwajów Pesa Fokstrot, dostarczonych w ramach tego kontraktu i wycofanych z eksploatacji w Moskwie pod koniec 2023 roku.

Komentarze