PESA domaga się pieniędzy od rosyjskiej firmy. Sprawa w sądzie
Pesa wystąpiła do Sądu Arbitrażowego Obwodu Swierdłowskiego z pozwem przeciwko JSC „Ural Transport Engineering Plant” (Uraltransmash) – podaje portal tzdjournal.
Domaga się uznania i wykonania decyzji Trybunału Arbitrażowego Sztokholmskiej Izby Handlowej z 2021 r. w sprawie odzyskania długu od rosyjskiej spółki na kwotę 55 mln euro.
Spis treści:
- Jakiej kwoty dotyczy pozew Pesa przeciwko JSC „Ural Transport Engineering Plant”?
- Ile tramwajów miała pierwotnie dostarczyć PESA do Moskwy zgodnie z kontraktem?
- Kiedy odbędzie się pierwsza rozprawa przed Sądem Arbitrażowym Obwodu Swierdłowskiego?
Kontrakt na tramwaje dla Moskwy
Spór prawny pomiędzy spółkami powstał w trakcie realizacji kontraktu na dostawę przez PESA niskopodłogowych, trzyczłonowych wagonów tramwajowych do Moskwy. Umowa przewidywała dostawę 120 tramwajów, które mają powstać w zakładach PESA i Uraltransmash. W wyniku przetargu ostateczną cenę kontraktową pomiędzy Uraltransmash a Moskwą ustalono na 8,46 mld rubli (70,5 mln za tramwaj). Wartość kontraktu pomiędzy Uraltransmash a PESA wyniosła 148,73 mln euro (około 5,95 mld rubli według ówczesnego kursu).
Pierwsze dostawy rozpoczęły się w 2014 roku, jednak w związku z dewaluacją rubla w 2016 roku dokonano rewizji wolumenu kontraktu – liczbę dostarczonych tramwajów zmniejszono do 70 sztuk. W związku ze zmianą pierwotnie ustalonych wolumenów dostaw Pesa Bydgoszcz zgłosiła roszczenia finansowe. Warunki umowy przewidywały rozstrzygnięcie sporu między stronami w Trybunale Arbitrażowym Izby Handlowej w Sztokholmie (SCC), dlatego w 2018 roku PESA złożyła pozew przeciwko Uraltransmash do tego sądu.
Według wyliczeń PESY łączna kwota roszczenia wyniosła 55,2 mln euro, z czego 18,4 mln euro dotyczyło niezapłaconych kosztów wagonów, a reszta to odsetki i kary naliczone w latach 2018-2020. Spór pomiędzy spółkami w arbitrażu sztokholmskim zakończył się w maju 2021 roku na korzyść PESY, jednak Sąd Najwyższy Federacji Rosyjskiej orzekł, że sprawa polskiej spółki i Uraltransmash nie może zostać rozstrzygnięta w sądach międzynarodowych ze względu na efekt antykorupcyjny rosyjskich sankcji i powinno zostać rozpatrzone przez rosyjski sąd.
Stąd skierowanie sprawy do rozstrzygnięcia przed Sądem Arbitrażowym Obwodu Swierdłowskiego. Uwzględniono także wniosek o włączenie w sprawę Prokuratora Obwodu Swierdłowskiego i Prokuratora Generalnego Federacji Rosyjskiej.
Pierwsza rozprawa odbędzie się 9 lipca.
Wcześniej informowano, że do Ufy trafi ponad 30 tramwajów Pesa Fokstrot, dostarczonych w ramach tego kontraktu i wycofanych z eksploatacji w Moskwie pod koniec 2023 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze