Ostrawa inwestuje w bezpieczeństwo tramwajów. Nowa generacja systemów antykolizyjnych
Dopravní podnik Ostrava (DPO) kontynuuje modernizację swojego taboru tramwajowego, stawiając na innowacyjne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo pasażerów.
Po udanym wdrożeniu systemu antykolizyjnego w 39 tramwajach Stadler, spółka podpisała umowę na instalację jeszcze nowocześniejszej wersji w pojazdach Škoda 39T. Dzięki temu już wkrótce aż 77 tramwajów, czyli blisko 40 procent całego parku, będzie wyposażonych w systemy ochronne od firmy BOSCH Engineering GmbH. Wartość kontraktu wynosi niemal 37 milionów koron.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe technologie wprowadzono w najnowszym systemie antykolizyjnym montowanym w tramwajach Škoda 39T?
- Do kiedy planowane jest zakończenie pełnej instalacji systemu w pojazdach DPO?
- W jaki sposób podobne systemy wspierają już kierowców autobusów i trolejbusów w Ostrawie?
Lidar w służbie bezpieczeństwa
Nowa generacja systemu będzie działać w oparciu o trzy technologie: kamerę, radar oraz lidar, co umożliwi jeszcze dokładniejszą detekcję przeszkód na torach. Rozwiązanie pozwoli identyfikować zagrożenia w odległości do 80 metrów i przy prędkościach tramwaju sięgających 80 km/h. Dzięki temu kierowca otrzyma nie tylko wcześniejsze, ale i bardziej precyzyjne ostrzeżenia o niebezpieczeństwie.
Proces działania systemu pozostaje trzystopniowy: w pierwszej kolejności kierowca zobaczy ikonę ostrzegawczą na ekranie, następnie usłyszy sygnał dźwiękowy, a jeśli nie zareaguje – automatycznie zostanie uruchomione hamowanie awaryjne. Jak podkreśla zarząd DPO, system nie zastępuje maszynisty, ale znacząco ogranicza ryzyko kolizji i zwiększa ochronę podróżnych.
Harmonogram i wdrożenie
Instalacja pierwszych urządzeń rozpocznie się jesienią tego roku w dwóch tramwajach, które przejdą fazę testów i jazd próbnych. Po ich pozytywnym zakończeniu system zostanie zamontowany w pozostałych 36 pojazdach Škoda 39T – pełna integracja planowana jest do września 2027 roku.
Standard także w autobusach i trolejbusach
DPO dąży do tego, aby systemy wspierające bezpieczeństwo były standardem we wszystkich nowych zamówieniach – nie tylko w tramwajach, ale również w autobusach i trolejbusach. Już teraz cztery autobusy w Ostravie są wyposażone w asystentów kierowcy, którzy pomagają unikać drobniejszych kolizji. Rozwiązanie to również zostało wpisane jako obowiązkowe w przyszłych przetargach na nowy tabor.
Lider w bezpieczeństwie miejskiego transportu
Ostrava konsekwentnie buduje pozycję lidera we wdrażaniu nowoczesnych technologii transportowych. Dzięki inwestycjom w systemy antykolizyjne mieszkańcy i pasażerowie mogą liczyć na jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa podczas podróży komunikacją miejską.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze