Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ostrawa inwestuje w bezpieczeństwo tramwajów. Nowa generacja systemów antykolizyjnych

infotram
13.09.2025 12:30
0 Komentarzy

Dopravní podnik Ostrava (DPO) kontynuuje modernizację swojego taboru tramwajowego, stawiając na innowacyjne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo pasażerów.

Po udanym wdrożeniu systemu antykolizyjnego w 39 tramwajach Stadler, spółka podpisała umowę na instalację jeszcze nowocześniejszej wersji w pojazdach Škoda 39T. Dzięki temu już wkrótce aż 77 tramwajów, czyli blisko 40 procent całego parku, będzie wyposażonych w systemy ochronne od firmy BOSCH Engineering GmbH. Wartość kontraktu wynosi niemal 37 milionów koron.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe technologie wprowadzono w najnowszym systemie antykolizyjnym montowanym w tramwajach Škoda 39T?
  2. Do kiedy planowane jest zakończenie pełnej instalacji systemu w pojazdach DPO?
  3. W jaki sposób podobne systemy wspierają już kierowców autobusów i trolejbusów w Ostrawie?
Tramwaj DPO Ostrawa
Tramwaj DPO Ostrawa

Lidar w służbie bezpieczeństwa

Nowa generacja systemu będzie działać w oparciu o trzy technologie: kamerę, radar oraz lidar, co umożliwi jeszcze dokładniejszą detekcję przeszkód na torach. Rozwiązanie pozwoli identyfikować zagrożenia w odległości do 80 metrów i przy prędkościach tramwaju sięgających 80 km/h. Dzięki temu kierowca otrzyma nie tylko wcześniejsze, ale i bardziej precyzyjne ostrzeżenia o niebezpieczeństwie.

Proces działania systemu pozostaje trzystopniowy: w pierwszej kolejności kierowca zobaczy ikonę ostrzegawczą na ekranie, następnie usłyszy sygnał dźwiękowy, a jeśli nie zareaguje – automatycznie zostanie uruchomione hamowanie awaryjne. Jak podkreśla zarząd DPO, system nie zastępuje maszynisty, ale znacząco ogranicza ryzyko kolizji i zwiększa ochronę podróżnych.

Harmonogram i wdrożenie

Instalacja pierwszych urządzeń rozpocznie się jesienią tego roku w dwóch tramwajach, które przejdą fazę testów i jazd próbnych. Po ich pozytywnym zakończeniu system zostanie zamontowany w pozostałych 36 pojazdach Škoda 39T – pełna integracja planowana jest do września 2027 roku.

Standard także w autobusach i trolejbusach

DPO dąży do tego, aby systemy wspierające bezpieczeństwo były standardem we wszystkich nowych zamówieniach – nie tylko w tramwajach, ale również w autobusach i trolejbusach. Już teraz cztery autobusy w Ostravie są wyposażone w asystentów kierowcy, którzy pomagają unikać drobniejszych kolizji. Rozwiązanie to również zostało wpisane jako obowiązkowe w przyszłych przetargach na nowy tabor.

Lider w bezpieczeństwie miejskiego transportu

Ostrava konsekwentnie buduje pozycję lidera we wdrażaniu nowoczesnych technologii transportowych. Dzięki inwestycjom w systemy antykolizyjne mieszkańcy i pasażerowie mogą liczyć na jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa podczas podróży komunikacją miejską.

Komentarze