Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ostatnia niedziela z Krakowską Linią Muzealną

infotram
24.09.2023 10:45
0 Komentarzy

W niedzielę, 24 września po raz ostatni w tym roku na ulice wyjadą historyczne tramwaje. 21. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej, kończy się tak jak zaczął.

Na linię nr 0 wyjedzie wyjątkowy skład wagonów N z Warszawy, Krakowa i Poznania.

21. edycja KLM

Tegoroczna, 21. edycja Krakowskiej Linii Muzealnej była wyjątkowa. Mieszkańcy Krakowa oraz turyści mogli podróżować i zwiedzać miasto nie tylko krakowskimi pojazdami historycznymi, ale także zabytkowymi tramwajami z Poznania i Warszawy.

Stało się to możliwe dzięki współpracy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie z MPK w Poznaniu i Tramwajami Warszawskimi, które zdecydowały się wymienić na okres wakacyjny swoimi historycznymi pojazdami. Dzięki temu do Krakowa trafił zabytkowy poznański tramwaj doczepny ND. Z kolei z Krakowa wyjechał do Poznania wagon doczepny KSWz lat 40-tych XX wieku, który został odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie (przypomnijmy, że to już kolejna wymiana historycznych tramwajów z tym miastem  - w ubiegłym roku do Krakowa trafił poznański wagon 102N, a do Poznania krakowski 4N).

W tym roku MPK SA w Krakowie rozpoczęło współpracę także z Warszawą.  W efekcie po raz pierwszy doszło do wymiany zabytkowych wagonów między krakowskim przewoźnikiem a Tramwajami Warszawskimi. Do Warszawy wyjechał wagon SN4. To jeden z kilku wagonów, które trafiły do Krakowa z Eberswalde w 1941 roku. W zamian za ten wagon do MPK SA w Krakowie został dostarczony zabytkowy warszawski wagon N. Jest to wagon z ciekawą historią – stacjonował bowiem w trzech polskich miastach. Od 1949 roku kursował w Warszawie, od 1967 służył w Szczecinie, a w 1995 roku został wyremontowany przez Miejski Zakład Napraw Tramwajów w Krakowie, by znów trafić do Warszawy. Tam od 2002 roku obsługuje linię turystyczną T.

W niedzielę, 24 września po raz ostatni w tym roku na ulice wyjadą historyczne tramwaje. 21. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej, kończy się tak jak zaczął.
Skład eNek w Krakowie/foto: MPK

Ponieważ to już ostatni przejazd w tym roku historycznych tramwajów na Krakowskiej Linii Muzealnej warto ją podsumować:

  • Po raz pierwszy zabytkowe tramwaje wyjechały w tym roku 4 czerwca  i były to wagony typu N z Warszawy, Krakowa i Poznania
  • W okresie wakacji tramwajowa linia nr 0 kursowała w każdą niedzielę oraz w święto 15 sierpnia, co daje łącznie 18 dni
  • Linia nr 15 na trasie Cichy Kącik – Pleszów, kursowała trzy razy: 11 czerwca, 30 lipca i 3 września.
  • Nowością w tym sezonie była linia nr 23, na której tramwaje przejeżdżały przez zajezdnię tramwajową Podgórze w kierunku Borku Fałęckiego. Linia nr 23 była uruchamiana dwa razy: 2 lipca i 13 sierpnia.
  • Na krakowskie ulice wyjeżdżały także zabytkowe autobusy kursujące na specjalnych liniach autobusowych. Były one uruchamiane cztery razy: 25 czerwca, 23 lipca, 15 sierpnia i 10 września.   

Opłata za przejazd liniami specjalnymi odbywa się na podstawie obowiązującej taryfy biletowej. W niedzielę, podobnie jak w każdy poprzedni weekend funkcjonowania Krakowskiej Linii Muzealnej, w obsłudze wagonów będą pomagać członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.

Komentarze