Ogólnopolskie zawody motorniczych już 29 czerwca. W tym roku gospodarzem Warszawa
Tramwajowy bilard, kręgle i precyzyjne zatrzymanie pojazdów – to tylko niektóre z konkurencji, w których zmierzą się drużyny motorniczych z całej Polski. Ogólnopolskie zawody odbędą się w niedzielę, 29 czerwca, na terenie najnowszej warszawskiej zajezdni tramwajowej Annopol.
Na wszystkich kibicujących motorniczym czeka wiele atrakcji – w tym przejazd tramwajem-kabrioletem i drezyną, wystawa zabytkowego taboru oraz zabawy dla dzieci.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkurencje czekają na uczestników Ogólnopolskich Zawodów Motorniczych w Warszawie?
- Jakie miasta będą reprezentowane podczas krajowych eliminacji do europejskiego konkursu Tram-WM 2025?
- Jakie ekologiczne rozwiązania zastosowano na terenie nowoczesnej zajezdni tramwajowej Annopol?
Zwycięzcy pojadą do Wiednia
Ogólnopolskie zawody motorniczych organizowane przez Tramwaje Warszawskie to okazja, by pokazać nie tylko umiejętności motorniczych, ale także zaangażowanie i pasję, z jaką wykonują swoje obowiązki. Podczas zawodów w Warszawie będą oni mieli okazję zmierzyć się w serii zadań inspirowanych realnymi wyzwaniami miejskiego transportu. To dynamiczna, pełna emocji rywalizacja, w której liczy się precyzja jazdy, refleks, współpraca i opanowanie. Każdy z zespołów musi wykazać się nie tylko znajomością techniki prowadzenia tramwaju, ale a także umiejętnością pracy w zespole.
Zespoły motorniczych zmierzą się w ok. 10 konkurencjach, w tym tramwajowych kręglach czy bilardzie oraz precyzyjnym zatrzymywaniu tramwajów w określonym miejscu. Część dyscyplin zawodnicy poznają dopiero w przededniu mistrzostw. Udział w zawodach potwierdziło 12 drużyn – oprócz Warszawy swoją reprezentację będą miały aglomeracja śląsko-zagłębiowska (Tramwaje Śląskie), Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Toruń i Wrocław.
Wydarzenie to również etap kwalifikacyjny do europejskiego konkursu Tram-WM 2025 – jednej z najbardziej prestiżowych imprez tramwajowych w Europie (Tram-EM). Tegoroczna edycja odbędzie się we wrześniu w Wiedniu i zgromadzi reprezentacje z kilkunastu krajów. Polskę będzie reprezentować drużyna, która 29 czerwca zwycięży w krajowych zawodach w Warszawie. W Tram-WM drużyny startują w barwach swoich miast, ale łączy je wspólny cel: promocja bezpiecznego, nowoczesnego transportu szynowego i profesjonalizmu w pracy motorniczych. Zawody europejskie to także forma międzynarodowej wymiany doświadczeń oraz doskonała okazja do integracji środowiska branżowego.
Zawody wprowadzają także elementy grywalizacji, które pomagają tłumaczyć cele przewoźników tramwajowych – takie jak bezpieczeństwo, jakość usług czy koncentracja – na język bliski uczestnikom. Punktacja, zadania, nagrody i atmosfera rywalizacji wzmacniają motywację i zaangażowanie pracowników.
Jakie atrakcje?
Mistrzostwa zaplanowane są w godz. 10:00-16:30 na terenie zajezdni Annopol przy ul. Warszawskich Tramwajarzy 5. Nie obowiązują zapisy, ani wejściówki – wstęp jest wolny. Wśród dodatkowych atrakcji znajdą się: dmuchańce, gry, zabawy i animacje dla dzieci oraz możliwość obejrzenia zajezdni z bliska, przejażdżki tramwajem-kabrioletem, a także drezyną Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej. W planach jest również wystawa zabytkowych tramwajów oraz foodtrucki.
Z pętli Annopol będzie kursować specjalna linia dowozowa. Do zajezdni można też dojść chodnikiem wzdłuż Inowłodzkiej i Warszawskich Tramwajarzy (ok. 500 m od ul. Annopol). Na terenie i w rejonie zajezdni nie będzie dostępnych parkingów.
Najnowsza zajezdnia tramwajowa w kraju
Zawody odbędą się na terenie zajezdni tramwajowej Annopol, która jest najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Zakład, zaprojektowany w związku z rozbudową tras tramwajowych i zwiększeniem liczby tramwajów w ruchu, został uruchomiony w październiku 2024 r. Od tamtej pory trwa sukcesywne i rozłożone na etapy przenoszenie warszawskiego taboru.
Zajezdnia Annopol zajmuje obszar około 12 hektarów. Wybudowano tu 16 km toru pojedynczego oraz ułożono 100 zwrotnic. Hala postojowa może pomieścić aż 152 tramwaje. Obiekt jest wyposażony w inteligentny system zarządzania zajezdnią, który umożliwia ustawienie drogi przejazdu tramwaju od wjazdu do stanowisk serwisowych lub postojowych – zwrotnice i semafory są ustawiane automatycznie, bez udziału motorniczych. Duży nacisk położony został na ekologię. Poza pompami ciepła i panelami słonecznymi, w specjalnych zbiornikach jest gromadzona deszczówka, która jest wykorzystana do celów gospodarczych – spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni. Powierzchnia biologicznie czynna wynosi ponad 24 tys. m kw., co stanowi ok. 20 proc. terenu zajezdni (m.in. roślinność wertykalna na elewacjach pięciu budynków, obsadzenie ekranów akustycznych, torowisko z zieloną zabudową na odcinku dojazdowym do zajezdni, nasadzenia zieleni).
Komentarze