Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Oficjalne stanowisko ws. Hyundaiów; maksymalizacja czyli dużo czy mało miejsc?

infotram
03.10.2022 18:44
0 Komentarzy

W dwukierunkowym tramwaju typu 140N znajduje się 31 miejsc siedzących z czego 19 jest dostępnych z poziomu podłogi.

Natomiast w jednokierunkowym tramwaju typu 141N znajdują się 42 miejsca siedzące z czego 28 jest dostępnych z poziomu podłogi – poinformowano w odpowiedzi na interpelację radnej Olgi Semeniuk.

Maksymalizacja

Umowa została podpisana na dostawę 123 sztuk nowych, niskopodłogowych i wieloczłonowych tramwajów w ramach zamówienia podstawowego. Aktualnie realizowane są dostawy oraz odbiory pojazdów.

Jak podano w celu maksymalnego udostępnienia powierzchni tramwaju pasażerom, siedzenia ustawione są tak, aby w jak najmniejszym stopniu ograniczały szerokość przejścia. Zabudowa wnętrza uwzględnia swobodę przechodzenia z zachowaniem szerokości przejścia nie mniejszej niż 750 mm. Dzięki temu zapewniono możliwość przemieszczania się pasażerom wzdłuż tramwaju, w tym pasażerom o ograniczonej mobilności (np. poruszającym się na wózkach) jak i pasażerom z wózkami dla dzieci. Osiągnięto dzięki temu możliwość poruszania się po wagonie nawet z podwójnym wózkiem dziecięcym. W sąsiedztwie siedzeń znajdują się uchwyty i poręcze ułatwiające wstawanie osobom siedzącym, w tym osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. W tramwaju znajdują się również miejsca siedzące przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami albo podróżującym z dzieckiem, dla których zapewniona jest możliwość przytrzymywania się podczas wstawania. Siedzenia te są wyposażone w podłokietniki, które można łatwo złożyć w celu umożliwienia swobodnego dostępu
do siedzenia.

Tramwaje Hyundai Rotem Company (HRC) to w większości pojazdy dwukierunkowe, czyli przeznaczone na trasy nie mające pętli. Z tego powodu na dwóch bokach tramwaju znajdują się drzwi, a na obu końcach kabiny dla osoby prowadzącej tramwaj. Takie rozwiązanie techniczne wpływa na liczbę miejsc siedzących.

Porównując do pozostałego taboru – tramwaje dwukierunkowe HRC mają większą liczbę miejsc siedzących niż tramwaje dwukierunkowe wyprodukowane przez Pesę, producenta z Bydgoszczy, które są używane przez Tramwaje Warszawskie. Dwukierunkowy pojazd HRC ma 31 miejsc siedzących, tymczasem dwukierunkowy tramwaj typu Swing i Jazz ma ich 28. Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. zamówiły również wersję jednokierunkową tramwajów HRC i pod względem liczby miejsc siedzących wypadają one również korzystniej niż porównywalne tramwaje z bydgoskiej Pesy, poruszające się po warszawskich torach. Nowe pojazdy HRC mają 42 miejsca siedzące, tymczasem jednokierunkowy pojazd polskiego producenta Swing dysponuje 40 miejscami. Jest to najbardziej popularny typ niskopodłogowego tramwaju w Warszawie. Niskopodłogowe tramwaje HRC w porównaniu ze starszymi wysokopodłogowymi tramwajami również wypadają korzystniej pod względem liczby miejsc siedzących. W dwuwagonowym składzie tramwajów 105Na jest 36 miejsc siedzących. Te wagony spółka chciałaby jak najszybciej wycofać z eksploatacji.

M.st. Warszawa dysponuje 525 pociągami tramwajowymi, z czego 326 stanowiły tramwaje niskopodłogowe – stan na 31 sierpnia 2022. Część najstarszych jednostek zostanie zastąpiona przyjmowanymi obecnie tramwajami Hyundai. Trudno jednoznacznie określić, kiedy wszystkie tramwaje 105N znikną z Warszawy. Obecne ograniczenia dochodów polskich samorządów uniemożliwiają utrzymanie tempa zakupu i wymiany taboru, jakie było w ostatnich latach.

Komentarze