Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Oferty na remont linii tramwajowe do Rudy Śląskiej ponad dwukrotnie ponad budżetem

infotram
10.11.2021 18:15
0 Komentarzy
Dziewięć ofert na przebudowę linii tramwajowej z centrum Zabrza do granicy z Rudą Śląską otrzymała samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Na wykonanie prac przewidziano 22,3 mln zł brutto.

Ceny złożonych ofert sięgają od 49 mln zł po 58,2 mln zł brutto.

8 km toru

Jak wynika z informacji przetargowych Tramwajów Śląskich, zamawiana przebudowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną w Zabrzu obejmuje odcinek od tamtejszego browaru do granicy z Rudą Śląską. To łącznie 8 km toru pojedynczego; torowisko w znacznej części jest dwutorowe.

Zakres robót podzielono na trzy odcinki, co wiąże się z wykonaniem już na tej trasie dwóch krótkich odcinków wraz z budową przed dekadą równoległej Drogowej Trasy Średnicowej. Pierwszy przebudowywany odcinek rozpoczyna się w rejonie Browaru przy ul. Wolności w Zabrzu, na wysokości przystanku Zabrze Św. Floriana, a kończy za przystankiem Zaborze Elektrociepłownia.

Drugi odcinek rozpoczyna się przed skrzyżowaniem ul. Wolności z ul. Wyciska (przylega do niego projektowane pętla Lompy), a kończy wjazdem pod market Aldi. Trzeci odcinek rozpoczyna się na wschód od skrzyżowania ul. Wolności z wiaduktem nad DTŚ (naprzeciw marketu Lidl) i biegnie do granicy miast Zabrze i Ruda Śląska.

12 miesięcy na prace

W przetargu założono wykonanie tych prac – w całości na torowiskach wydzielonych – w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Kryteriami oceny ofert ustanowiono cenę (w 80 proc.), doświadczenie osób realizujących zamówienie (10 proc.) i okres gwarancji (10 proc.).

Tramwaje Śląskie chciałyby zrealizować to zadanie w ramach unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Składający się z trzech etapów projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada remonty ok. 100 km torowisk, budowę dwóch nowych odcinków linii oraz zakup 55 tramwajów.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.

W ostatnich miesiącach w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii trwają rozmowy nt. objęcia przez GZM ew. nowych udziałów w należącej do 12 gmin spółce Tramwaje Śląskie lub też przejęcia udziałów tej spółki od gmin. Pozwoliłoby to m.in. na współfinansowanie bezpośrednio przez Metropolię, a nie, jak dotąd, przez miasta, unijnych inwestycji TŚ.

Spółka Tramwaje Śląskie należy do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. – Sosnowiec, przeszło 9,5 proc. – Bytom, a po ponad 8 proc. – Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.(PAP)

Komentarze