Nowy tramwaj KinkiSharyo
infotram
21.12.2010 13:23
0 Komentarzy
Nowy tramwaj KinkiSharyo
Japoński producent KinkiSharyo jest znany bardzo dobrze w USA, gdzie od lat dostarcza w głównej mierze lekkie pojazdy szynowe, będące czymś pomiędzy tramwajem a kolejką miejską. Jednak dzięki zamówieniu przez Hiroszimę nowych tramwajów inspirowanych konstrukcjami europejskimi producent chce je oferować jako standardowe również w USA.
KinkiSharyo wywodzi się z Japonii w której lekka kolej ma bardziej charakter metra, natomiast nieliczne systemy tramwajowe nie zgłaszają większego zapotrzebowania taborowego. W związku z tym nie ma się co dziwić, iż główne doświadczenia producenta w tym zakresie wiążą się z rynkami eksportowymi, a dokładniej z USA. Kraj ten w przypadku zamówień realizowanych ze środków federalnych wymaga stosowania zasad Buy America Act, który wymaga aż 60 % udziału produkcji w USA, jednak pozostałe kontrakty finansowane z innych źródeł w tym z budżetów stanowych i miejskich nie wymagają takiego rozwiązania. KinkiSharyo pierwszy kontrakt zawało w 1986 roku z MBTA (Boston) i obejmował on dostawę 100 wysokopodłogowych tramwajów, które wyglądem przypominały pojazdy PCC, choć zastosowanie dwóch członów zrywało z tą tradycją. Pomimo archaicznego wyglądu pojazdy sprawowały się dobrze i w 1997 roku złożono zamówienie na kolejne 20 pojazdów. Nieco wcześniej, bo w 1995 roku producent rozpoczął dostawy 115 wysokopodłogowych kolejek miejskich dla DART (Dallas). Dostawy zostały zakończone w roku 2000, natomiast w latach 2008-10 KinkiSharyo dostarczyło 115 niskopodłogowych członów środkowych oraz dodatkowe wózki potrzebne do wydłużenia tych składów. W latach 1999-2005 producent prowadził dostawy 73 częściowo niskopodłogowych tramwajów dla NJ Transit. Były to pierwsze częściowo niskopodłogowe tramwaje wyprodukowane przez KinkiSharyo. Pojazdy niskopodłogowe bardzo szybko zdobyły popularność, co zaowocowało kolejnymi kontraktami. W latach 2001 -04 dostarczono 100 pojazdów dla miasta San Jose, następnie w latach 2006-08 wyprodukowano 40 tramwajów dla Phoenix. Najnowsze dostawy z lat 2008-09 obejmowały dostawę 35 pojazdów dla Seattle. Natomiast niedawno producent pozyskał kolejne kontrakty, tym razem na 27 pojazdów dla Seattle oraz 48 dla Dallas, których dostawy mają zostać zakończone w 2011 roku.
Nowy tramwaj standardowy
Jednak jak dotąd dostawy obejmowały jedynie lekkie pojazdy szynowe z częściowym (najczęściej 70 %) udziałem niskiej podłogi, natomiast obecnie coraz popularniejsze stają się tramwaje wieloprzegubowe, całkowicie niskopodłogowe. Właśnie na taki typ taboru zdecydowało się japońskie miasto Hiroszima. Miasto znane głównie z celu ataku termonuklearnego, który zakończył II Wojnę Światową obecnie pretenduje do miana miasta pokoju. Jednak w świecie tramwajowym Hiroszima jest znana z wyjątkowego na skalę japońską systemu tramwajowego. Składa się on z jednej linii kolejowej (aczkolwiek obsługiwanej tramwajami) o długości 16,1 km oraz z sześciu linii tramwajów miejskich korzystających z torów o długości 19 km. Obsługę linii zapewnia 271 tramwajów w głównej mierze wysokopodłogowych. Pierwszą serią pojazdów niskopodłogowych było 12 tramwajów Siemens Combino, natomiast drugą jest seria 10 tramwajów wyprodukowanych przez KinkiSharyo. Zarówno Combino jak i pojazdy KinkiSharyo zaliczane są do serii Green Mover, natomiast bliższa lustracja ujawnia niesamowite podobieństwo obu generacji, choć nowsze tramwaje KinkiSharyo posiadają zupełnie inną ścianę czołową. Pojazdy mają typową konstrukcję wieloczłonową z członami wózkowymi i wiszącymi. Pięcioczłonowy tramwaj ma 30 metrów długości, szerokość 2,45 m, wysokość 3,45 m i jest przystosowany do pracy pod zasilaniem 600 V DC z sieci napowietrznej. Tramwaj jest dwukierunkowy, dwustronny z dosyć nietypowym układem drzwi. W kierunku jazdy (po lewej stronie, ruch lewostronny) mamy drzwi jednoskrzydłowe w pierwszym członie, następnie dwuskrzydłowe w drugim, trzeci i piąty człon są bez drzwi, natomiast czwarty ma dwie pary pojedynczych. Układ ten nie jest symetryczny choć z drugiej strony drzwi są ustawione według tego samego schematu. Schemat wynika z zastosowanego systemu poboru opłat zakładający naturalną cyrkulację pasażerów w środku, gdzie wejście odbywa się drzwiami w środku, natomiast wyjście drzwiami pierwszymi lub ostatnimi. Jeżeli nie korzystamy z biletu elektronicznego uiszczamy opłatę u motorniczego przed wyjściem.
Na bazie tej konstrukcji KinkiSharyo postanowiło opracować standardowy tramwaj dla USA, którym chce zawojować rynek. Z racji różnic w przepisach tramwaje dla USA mają bardziej toporny wygląd, choć nie on jest główną ciekawostką propozycji dla tego kraju. KinkiSharyo zbadało specyfikę rynku amerykańskiego i doceniło wagę projektów startowych określanych również jako demonstracyjne. Są to zazwyczaj krótkie linie mające około 2-3 km i kilka przystanków. Linie te mają służyć jako promocja nowego środka transportu, dlatego ważny jest niski koszt budowy systemu. W związku z tym tramwaj proponowany dla USA ma zaledwie trzy sekcje, aczkolwiek został wyposażony w „napęd hybrydowy”, choć z hybrydą ma on niewiele wspólnego. Najzwyczajniej KinkiSharyo postanowiło zabudować w tramwaju zestaw baterii litowo –jonowych, które można wykorzystywać w różny sposób. W przypadku systemów startowych zastosowanie baterii ma pozwolić na rezygnację z zastosowania sieci trakcyjnej, natomiast tramwaj po pokonaniu krótkiego odcinka staje na końcówce na 5 minut w trakcie których baterie są podładowywane. Rozwiązanie to miałoby również pozwolić na wprowadzenie tramwajów tam, gdzie z różnych przyczyn sieć trakcyjna jest niepożądana lub zakazana. Producent cytuje tutaj dawno zapomniane przepisy z miasta Waszyngton, które zabraniają zastosowania sieci trakcyjnej, choć uruchomiony niedawno projekt startowy korzysta z tradycyjnej sieci napowietrznej. Tramwaj dla USA ma długość 20 m, szerokość 2,65 m i osiąga 80 km/h dzięki czterem silnikom o mocy 120 kW. KinkiSharyo ocenia, że w przeciągu najbliższych lat w USA może powstać około 80 systemów startowych, które zgłaszają zapotrzebowanie na zaledwie kilka tramwajów. Dlatego producent planuje wprowadzenie jednego centralnego centrum serwisowego tych pojazdów. Jednak w ogólnym założeniu tramwaje te mają nie tyle przynieść komercyjny sukces, co zachęcić miasta do rozbudowy systemów tramwajowych i przekonania do zakupu tramwajów KinkiSharyo w przyszłości tak, jak dzieje się to w już istniejących systemach wykorzystujących pojazdy tego producenta.
Po okresie określania tramwajów jako zbędny i zbyt kosztowny element systemu transportowego obecnie sytuacja zmienia się diametralnie. Jeszcze do niedawna systemy tego typu w USA były określane jako lekka kolej, jednak obecnie coraz powszechniej powraca się do słowa Streetcar, czyli tramwaj. Jeżeli już nawet w USA nie trzeba tramwajów „sprzedawać”jako lekka kolej, to chyba rehabilitacja myślenia o tym środku transportu przeszła kulminacyjną fazę i USA jest w przededniu ekspansji tramwajów podobnej do tej we Francji.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Pierwsza Škoda 52T już w Pradze
04.04.2025
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Komentarze