Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy przejazd tramwajowy we Wrocławiu

infotram
02.08.2025 16:30
0 Komentarzy

Z początkiem lipca 2025 roku we Wrocławiu zakończono budowę nowego przejazdu drogowego i przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Oławskiej i Podwale.

Inwestycja, zrealizowana przez firmę GM Roads we współpracy z MPK Wrocław oraz producentem systemów prefabrykowanych EPUISORAIL, wprowadza nową jakość w zakresie infrastruktury tramwajowej w mieście.

Rozkład jazdy:

  1. Czy planowane są kolejne inwestycje z wykorzystaniem technologii prefabrykowanych płyt EPUSLAB we Wrocławiu?
  2. Jakie są przewidywane korzyści długoterminowe wynikające z zastosowania tej technologii w infrastrukturze tramwajowej?
  3. Czy system oświetlenia liniowego będzie wdrażany również na innych przejściach dla pieszych w mieście?
Nowy przejazd we Wrocławiu
Nowy przejazd we Wrocławiu

Technologia prefabrykowanych płyt EPUSLAB

Kluczowym elementem projektu było wykorzystanie wielkogabarytowych płyt prefabrykowanych EPUSLAB, które pozwoliły na szybki montaż układu torowego. Konstrukcja obejmuje dwa tory tramwajowe oraz międzytorze, a całość została zaprojektowana tak, by zapewniać wysoką stabilność i równomierne rozłożenie obciążeń eksploatacyjnych.

Do realizacji wykorzystano płyty o imponujących wymiarach – 6 × 4 × 0,35 m oraz 7,7 × 3,2 × 0,4 m – każda z nich ważyła ponad 20 ton. Specjalne otwory technologiczne umożliwiły precyzyjne zalanie konstrukcji samorozlewną zaprawą cementową, która trwale połączyła elementy z podłożem, zapewniając długowieczność i odporność na obciążenia dynamiczne.

Zintegrowane oświetlenie i bezpieczeństwo pieszych

Nowoczesna infrastruktura to nie tylko tory – w ramach inwestycji zainstalowano także oświetlenie liniowe w prefabrykowanych płytach na przejściu dla pieszych i ścieżce rowerowej. System został zintegrowany z sygnalizacją świetlną, co znacząco poprawia widoczność oraz bezpieczeństwo osób korzystających ze skrzyżowania, zwłaszcza po zmroku.

Efekt współpracy publiczno-prywatnej

Inwestycja powstała dzięki ścisłej współpracy między wykonawcą (GM Roads), dostawcą technologii (EPUISORAIL) oraz miejskim zarządcą infrastruktury tramwajowej – MPK Wrocław. To dowód na to, że zaawansowane rozwiązania techniczne, przy odpowiedniej koordynacji, mogą być wdrażane sprawnie i bez zbędnych utrudnień dla mieszkańców.

Nowy przejazd na skrzyżowaniu ulic Oławskiej i Podwale to przykład nowego standardu infrastruktury miejskiej – trwałej, funkcjonalnej i dostosowanej do wymogów nowoczesnego transportu szynowego.

Komentarze