Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy Moderus Gamma z układem napędowym SiC od Medcom

infotram
29.07.2021 09:15
0 Komentarzy
W czerwcu br. firma Modertrans oficjalnie zaprezentowała pierwszy w Polsce w pełni niskopodłowy, jednoczłonowy tramwaj Moderus Gamma LF 05 AC.

Nowoczesny pojazd, który zasili poznański transport, jest napędzany przez unikatowy układ napędowy SiC. Innowacyjną technologię opracowała firma Medcom, a Moderus Gamma to kolejny, zrealizowany z sukcesem wspólny projekt obu przedsiębiorstw.

Komfort i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Nowy Moderus Gamma zaopatrzony jest w szereg innowacyjnych technologii, mających wpływ na każdy obszar pracy tramwaju. Jest cichy i energooszczędny, odzyskuje energię podczas hamowania, a specjalne układy upłynniają jazdę i zabezpieczają przed kolizjami i poślizgami. Zainstalowano w nim urządzenia ułatwiające sterowanie pojazdem oraz udogodnienia dla pasażerów – systemy informacyjne (również dla osób słabowidzących i niewidomych), podgrzewane poręcze oraz interkomy do porozumiewania się z motorniczym. Kolejną nowością jest układ klimatyzacyjny z ekologicznym czynnikiem chłodzącym oraz trybem ogrzewania pojazdu zimą.  Wyposażony w te udogodnienia tramwaj porusza się dzięki innowacyjnemu systemowi napędowemu wykonanemu w pełnej technologii SiC, który dostarczył warszawski Medcom.

– Moderus Gamma LF 05 AC to kolejny wspólny projekt firm Modertrans i Medcom. Trzy lata temu, wyposażyliśmy 50 pojazdów w przetwornice pomocnicze zbudowane wyłącznie z tranzystorów SiC. Teraz postanowiliśmy stworzyć razem jeszcze bardziej ekologiczny tramwaj – mówi Joanna Nichthauser, Medcom Sp. z o.o.

Innowacyjna technologia SiC

Zastosowanie węglika krzemu (SiC) w urządzeniach energoelektrycznych to przełom w technologii, który pozwala ograniczyć straty energii do 30% w porównaniu z dotychczas używanymi układami krzemowymi. Umożliwia również znaczne zredukowanie wytwarzanego hałasu, zapewniając niemal całkowicie bezgłośną jazdę.

– Wykorzystywanie węglika krzemu w systemach napędowych otwiera przed nami duże możliwości. Możemy tworzyć urządzenia, które mimo mniejszych gabarytów, posiadają znacznie lepsze parametry od innych, stosowanych obecnie rozwiązań. Dzięki temu pojazd może być wyposażony w dodatkowe systemy poprawiające komfort pasażerów np. klimatyzację, w-fi czy specjalne porty do ładowania telefonów. Jesteśmy jedną z nielicznych firm w branży, która oferuje rozwiązania oparte na tej technologii – tłumaczy Joanna Nichthauser, Medcom Sp. z o.o.

Kompaktowy i efektywny układ

Układ zasilający silniki trakcyjne oraz obwody pomocnicze opiera się na kompaktowych kontenerach składających się z dwóch falowników trakcyjnych, zoptymalizowanej przetwornicy statycznej (oraz systemu odzyskiwania energii serii E-recycler. Napędem steruje procesor DSP z algorytmami poprawiającymi parametry trakcyjne, redukującymi straty mocy oraz poziom generowanego hałasu.

Inteligentna i ekologiczna gospodarka energią

Nowy Moderus Gamma to również kolejny ważny krok w kierunku przyjaznego środowisku transportu publicznego. Odzyskiwana podczas hamowania energia jest magazynowana w superkondensatorach, a tramwaj wykorzystuje ją podczas rozruchu, który stanowi najbardziej energochłonny moment jego pracy. Ponadto zgromadzone w ten sposób zasoby pełnią również rolę zasilania awaryjnego. Korzystając z akumulatorów tramwaj jest w stanie pokonać dystans ponad 2 km! Podobne rozwiązanie zastosowano w tramwajach dla miasta Charlotte w Karolinie Północnej, które Medcom wdraża razem z firmą Siemens Rail Systems USA. Jeszcze w lipcu mają one zostać włączone do regularnego ruchu, dzięki czemu zostanie uruchomiony beztrakcyjny odcinek Gold Line, na który tak czekali mieszkańcy. Jednocześnie Siemens wspólnie z Medcomem planuje pobić własny rekord Guinnessa z wykorzystaniem nowych pojazdów.

Poprzedni rekord został ustanowiony w 2014 roku. Na linii San Diego Green Line przeprowadzono kontrolowane i nadzorowane badanie, którego celem było pokonanie przez pojazd jak największej odległości na pojedynczym ładowaniu. Wynik był oszałamiający – 24,596 km (15,283 mili) z prędkością maksymalną 40 km/h – i został wpisany do Księgi rekordów Guinnessa w kategorii „największa odległość pokonana przez zasilany akumulatorowo tramwaj w ciągu 24 godzin po jednokrotnym naładowaniu”. Poprzedni rekord został pobity o jedną trzecią. Zdaniem ekspertów Medcomu nowe modele mogą osiągnąć lepszy wynik.

Komentarze